A műalkotás varázsereje

Több mint harminc magyar képzőművész munkáit bemutató kiállítás nyílik szombaton a hajdúszoboszlói művelődési központban. Az alkotók tizenhatodszor vendégeskednek az esténként mediterrán hangulatot idéző fürdővárosban a szokásosan nyár elején megrendezett Hajdúszoboszlói Művésztelep résztvevőiként a mecénás szerepét kezdetektől vállaló Cívis Hotel és Gasztronómia Rt. támogatásának köszönhetően.

2009. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komolyan soha nem került szóba az elmúlt másfél évtized alatt, hogy a cég kihátráljon a partiumi, délvidéki, kárpátaljai, ausztriai, amerikai és felvidéki művészek alkotótábora mögül. Most meg különösen nem, hiszen válság van. Ilyenkor az összetartozás, az értékmegőrzés nagyobb jelentőséggel bír, mint bármikor. Ezt feladni nem lehet – adja meg a választ Hupuczi László, a cég vezérigazgatója arra a kérdésre, hogy évről évre nehezedő gazdasági környezetben hogyan tudják finanszírozni az alkotótábor költségeit.
Estébe hajlik az idő, a Délibáb szállodában kialakított műteremben beszélgetünk a résztvevőkkel. Több művész is szóvá teszi a művészet trónfosztását, az értő és támogató közönség égető hiányát határon innen és túl. A legpesszimistább hangot a budapesti Nagy Előd üti meg, aki úgy véli, a képzőművészetek egyre kevésbé képesek betölteni azt a funkciót, amit egy kulturált társadalomban joggal vindikálnának maguknak. A kiállításokon alig van hatása, híre, a kortárs műért pénzt adó gyűjtő pedig olyan kevés, mint a fehér holló – mondja. Bár szavaiból sok bizakodás nem csendül ki, tetteiből annál inkább, hiszen ő tölti be az alkotótábor művészeti vezető tisztét.
A szlovéniai Salamon Árpád viszont, idős kora ellenére, egyáltalán nem borúlátó, s bár a keze alatt éppen készülő nonfiguratív munka uralkodó színe a fekete, ami a szoboszlói repülőtér leszállópályáira hivatott utalni ábrándos lila mezőben, okos szemében nyoma sincs a megkeseredettségnek. Igaz, derűre adhat okot az idős művész bájos felesége, Vidman Herta is, aki mellette sokkal derűsebb színekkel gömbölyíti vászonra a lelkében virágzó világot. Ők ketten a Délibáb Hotelben kialakított műteremben szeretnek dolgozni, csendben egymás mellett. Nem úgy Márton Árpád és Micska Zoltán: ők inkább a szobájukba visszavonulva kapnak ihletet. Az Erdélyből jött Márton, akinek július 8-án nyílik Hézső Ferenccel közös kiállítása a debreceni Medgyessy Múzeumban, megint csak pesszimista húrokat penget.
– Nagyon hiányolom, hogy nincs érdemi vizuális nevelés sem az általános, sem a középiskolákban. Vizuális analfabéták kerülnek ki a padokból, akik az egy kaptafára készült műanyag kultúra silány termékeit fogyasztják. Ez ellen igenis a nevelés eszközeivel lehetne fellépni, ám erre sem határon innen, sem határon túl még csak törekvést sem látok – mondja. Az ukrajnai Micska Zoltán, aki nemcsak festőként, de kultúrdiplomataként sem utolsó, hiszen Lembergtől Ungvárig, Munkácstól Kijevig számtalan kiállítást szervezett már a Hajdúszoboszlón készült alkotásokból, azt mondja, lehet, hogy nehéz, lehet, hogy Ukrajnában sem költ művészetekre az, aki megtehetné, mégis van remény, mert a művészet az egyetlen, ami képes emberarcúvá varázsolni ezt az elvadult XXI. századot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.