Az életfa csonkított lombja

Tér-kép-idő címmel Trianon évtizedeit képbe fogalmazva életmű-kiállítással jelentkezett Vencsellei István debreceni fotóművész. A 75 éves alkotó előtt tisztelgő összegző tárlat kilencven alkotásban dolgozza fel az ország szétszakítása óta eltelt kilencven évet, benne a művész és családja sorsát az életfa jelképére építve.

2009. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól szerkesztett, világosan tagolt koncepció szerint építkezik a Vencsellei-életműkiállítás. A képek balról jobbra vezetik körbe a látogatót a művész életfáján a gyökerektől a törzsön át az ágakig, a lombkoronáig, beleszőve ebbe a jelképbe a Vencsellei család drámáját csakúgy, mint a magyarság sorstragédiáját, de a túlélésbe, felemelkedésbe vetett megingathatatlan hitét is.
Az első negyed címe Gyökerek, ebben korai, hatvanas évek közepéről, hetvenes évek elejéről származó munkák kaptak helyet. E művek igazi gyöngyszemek: egyszerre mutatják fel a fiatal művész puszta valóságábrázoláson messze túlmutató költői látásmódját és briliáns technikai tudását. Ebben a kettősségben átütő erővel jelenik meg a paraszti világ, annak arcokat barázdásra cserző, szigorú reális és mitikus költőisége. E páratlanul meggyőzően kibontott érzelem- és gondolatkört az anya alakjába fogalmazott életfaszimbólum lendíti tovább a következő képcsoport, a „törzs” felé. Ez a Hortobágy mellyéke címet viseli, s a szülőfalut, Fülöpöt is magában foglaló nyírségi–hajdúsági szülőföldet és a választott otthont, Debrecent fogalmazza képekbe. Innen bukkan fel a magyarság sorstragédiájának gondolata, belefeszül a hortobágyi kitelepítettekre emlékező keresztbe, amivel átvezeti a látogatót a pusztuló egészből, a paraszti világ letűnésének fájdalmából a másik, még nagyobb fájdalomig, Trianonig.
A kiállítás főfalát elfoglaló Trianon-képek az életfajelkép csonkított lombjának levelei, virágai. A szétszabdaltságban is elevenen lüktető magyar összetartozás élménye erdélyi templomokban, felvidéki kövekben, kárpátaljai zugokban, megfáradt arcokban bukkan fel, hogy aztán a Trianonnak emléket állító, Magyar fájdalom című allegorikus szobor kijózanítóan realisztikus fotójával és a szelmenci kapuoszlopok torzójával húzzon vissza a rideg valóságba. Addig azonban bekalandozzuk a művésszel Csíksomlyót és Kassát, Aradot, Kolozsvárt a Házsongárdi temetővel és Szojvát, megtudunk valami „vencselleiset” Adyról, Orbán Balázsról, Kós Károlyról és Tamási Áronról.
A kiállítás utolsó negyede, a Jövőépítők leginkább a beszédes háttérrel operál. Nagy Lászlóval, Wass Alberttel, Jókai Annával, Sütő Andrással, Tőkés Lászlóval, Böjte Csabával és Bölcskei Istvánnal üzeni a nemzeti értékek történelmi sorcsapásokon túlmutató összetartó elejét. A Bölcskei-portré esetében éppen azzal az életfával, amit a magyar reformátusság egységet kimondó alkotmánya elfogadása alkalmából állítottak néhány hete Debrecenben.
(Tér-kép-idő: Vencsellei István kiállítása, Debrecen, Kölcsey Központ, július 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.