Bukik a Malév-államosítás?

Jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását a Wizz Air, és az Európai Bizottsághoz fordul az ügyben. Egyébként a magyar kormány csak elodázza a légitársaság problémájának megoldását azzal, hogy visszaállamosítja – fogalmaz a rivális.

2010. 03. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottsághoz fordul a Wizz Air fapados légitársaság azért, hogy az vizsgálja ki a magyar állam döntését, amellyel újabb jelentős állami finanszírozást nyújt a veszteséges Malévnak. A Wizz Air szerint megkérdőjelezhető a döntés jogszerűsége. A lépés ugyanis 25 milliárd forintos állami támogatásnak minősíthető. A légitársaság közleményében rámutatott, hogy a bejelentés előtt az Európai Bizottság nem hozott támogató határozatot. Ezért az valószínűleg illegális állami szubvenciónak minősül majd, amely sérti az állami támogatásra vonatkozó szabályokat. A Malév újraállamosítása nem felel meg az EU versenyszabályainak sem – vélik a Wizz Airnél. A légi közlekedés liberalizációja jelentősen javította a szektor versenyképességét, és komoly előnyöket hozott az utasoknak. Azért van versenyjog, hogy a versenyt fenntartsa és megvédje, a magyar államnak pedig tiszteletben kellene tartania ezeket a szabályokat.
A konkurens légitársaság szerint az állam az adófizetők pénzét költi a veszteséges Malévra. Ugyanezt az összeget elkölthették volna arra is, hogy a Malév csődje kapcsán keletkezett negatív hatásokat kezeljék.
A Wizz Air álláspontja szerint a Malév életképtelen légitársaság, amely felelőtlen pénzügyi gazdálkodás miatt rekordveszteséget termelt az elmúlt években. Esetleges eltűnése nem rázza majd meg a magyar utasokat, a versenytárs légitársaság ugyanakkor nem foglalkozik a nemzeti légitársaság háromezer munkavállalójával.
Nem marad hosszú ideig 95 százalékos állami tulajdonban a Malév, az orosz Vnyesekonombank várhatóan rövidesen maximum 25 százalékos részesedést szerez benne – tájékoztatta lapunkat Kamarás Miklós. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója elmondta, az orosz bank a megállapodás szerint tíz napon belül terjeszti felügyelőbizottsága elé a tulajdonszerzéshez szükséges 30,4 milliárd forintos hiteltőke-konverzióról szóló tervezetet abból a célból, hogy maximum 25 százalékos tulajdoni hányadot szerezzen a Malévban.
Az orosz sajtó bő terjedelemben foglalkozott az orosz–magyar megállapodással. A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy a Malév volt az új Szuhoj Spurpejet 100 (SS) gépek eddigi legnagyobb megrendelője, mert tavaly a Le Bourget-ben tartott légiszalonon egymilliárd dollár értékben 30 SS vásárlásáról írt alá előzetes megállapodást. Az új tulajdonos nyilván felülvizsgálja majd a Malév stratégiáját és hosszú távú terveit, illetve kérdés, hogy marad-e hely a repülőgépek vásárlására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.