Eltitkolták a váradi repülő eltérítését

Magyarok, feltehetőleg disszidáló erdélyiek térítettek el Nagyváradról és kényszerítettek Bécsbe egy román repülőt még 1971-ben. Az akkori kommunista hatalom igyekezett titokban tartani az esetet, a gép személyzetét bűnözőként kezelték, és börtönbe zárták, a légi kalózok további sorsa ismeretlen. A negyven évvel ezelőtti géprablás részleteit egy nyugalmazott pilóta fedte fel.

2010. 03. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy negyven évvel ezelőtti, magyarok által Romániában elkövetett repülőgép-eltérítésről számolt be nemrégiben egy nyugalmazott pilóta az Evenimentul Zilei című lapnak. Dumitru Caraman, aki életének kétharmadát a levegőben töltötte, éveken át, apránként szedegette össze kollégáitól, a túszdráma egykori szereplőitől az 1971-es történet részleteit. Ceausescu Romániájában akkoriban államtitokként kezelték az esetet, amely csúnya foltot ejthetett volna a szocializmus és a diktátor féltett renoméján.
A román légitársaság Bukarest és Nagyvárad között közlekedő Il–14-ese, fedélzetén tizenhat utassal és négyfős személyzettel, éppen a felszálláshoz készülődött 1971-ben egy májusi napon, amikor egy nagy sebességgel érkező piros Moszkvicsból hat fegyveres ugrott ki. A gép mellett őrködő szekus és a milicista kereket oldott, a repülőtér őrét lefegyverezték és elzavarták. Vasile Cojocaru technikust fejbe ütötték és a fedélzetre lökték, majd átvették a hatalmat a gépen.
Dumitru Caraman beszámolója szerint az utasok halálra rémülten és tehetetlenül figyelték az eseményeket. A kalózok magyarul beszéltek, ezért megparancsolták egy nőnek – egy nagyváradi főrendőr feleségének –, hogy tolmácsoljon. Két géprabló a pilótafülkében puskát és kést szegezett Mihai Diaconescu pilóta, Cornel Vasile másodpilóta és a rádiót kezelő Ionescu halántékának, négy bandita az utasokat tartotta sakkban. Amikor felszálltak, megadták az útirányt: Bukarest helyett Bécs. Időközben a Securitate országos parancsnoka készültségbe helyezte a temesvári légierőt, Puiu Dumitru tábornok pedig parancsot kapott, hogy a vadászgépek lőjék le a repülőt. A földről tüzeltek rájuk, de csak a gép kerekeit találták el – fűzte hozzá Caraman. Már a levegőben Cojocaru és Ionescu összesúgtak, a kalózok megütötték őket, a jelek szerint románul is értettek, fűzte hozzá Caraman. Három vadászgép lőparancsra várt, de végül az eltérített repülő Magyarország légterébe ért. Budapest fölött a géprablók a sikert pálinkával ünnepelték meg, majd nemsokára, a kilőtt kerekek miatt hatalmas becsapódással Bécsben szálltak le. Caraman szerint ott tudtak az érkezésükről, mentők, tűzoltók és rendőrök vették körül őket.
A kalózok kétórás tárgyalás után elengedték az utasokat és a gép személyzetét, miután a bécsi hatóságok megígérték nekik, nem esik bajuk, és eljutnak Münchenbe. A mai napig nem tudni, börtönbe jutottak-e, vagy szabadon engedték-e őket – fűzte hozzá Caraman. A kimentett túszokat és a legénységet securitatés tisztek őrizete alatt, különgéppel vitték Bukarestbe.
Vasile Cojocaru műszerészt egy időre bedugták egy pszichiátriai kórházba, csak nagy sokára, rengeteg utánajárással tudott újra elhelyezkedni. A személyzet többi tagja ennél is rosszabbul járt: a kapitányt és a rádióst négy év börtönre ítélték, de – feltehetőleg a külföldi nyomásnak engedve – valamivel hamarabb szabadultak. Diaconescu kapitányt annyira megviselték a történtek, hogy kevéssel ezután meghalt. A másodpilótát, Cornel Vasilét brutálisan megverték, öszszerugdosták, megalázták, árulónak nevezték a kihallgatásakor, amelyen az ország Securitate-főnöke is részt vett. A férfi öt éven keresztül autószerelő-segédként tisztította az alkatrészeket, míg a hatalom dühe alábbhagyott, és újra repülhetett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.