Egy negyven évvel ezelőtti, magyarok által Romániában elkövetett repülőgép-eltérítésről számolt be nemrégiben egy nyugalmazott pilóta az Evenimentul Zilei című lapnak. Dumitru Caraman, aki életének kétharmadát a levegőben töltötte, éveken át, apránként szedegette össze kollégáitól, a túszdráma egykori szereplőitől az 1971-es történet részleteit. Ceausescu Romániájában akkoriban államtitokként kezelték az esetet, amely csúnya foltot ejthetett volna a szocializmus és a diktátor féltett renoméján.
A román légitársaság Bukarest és Nagyvárad között közlekedő Il–14-ese, fedélzetén tizenhat utassal és négyfős személyzettel, éppen a felszálláshoz készülődött 1971-ben egy májusi napon, amikor egy nagy sebességgel érkező piros Moszkvicsból hat fegyveres ugrott ki. A gép mellett őrködő szekus és a milicista kereket oldott, a repülőtér őrét lefegyverezték és elzavarták. Vasile Cojocaru technikust fejbe ütötték és a fedélzetre lökték, majd átvették a hatalmat a gépen.
Dumitru Caraman beszámolója szerint az utasok halálra rémülten és tehetetlenül figyelték az eseményeket. A kalózok magyarul beszéltek, ezért megparancsolták egy nőnek – egy nagyváradi főrendőr feleségének –, hogy tolmácsoljon. Két géprabló a pilótafülkében puskát és kést szegezett Mihai Diaconescu pilóta, Cornel Vasile másodpilóta és a rádiót kezelő Ionescu halántékának, négy bandita az utasokat tartotta sakkban. Amikor felszálltak, megadták az útirányt: Bukarest helyett Bécs. Időközben a Securitate országos parancsnoka készültségbe helyezte a temesvári légierőt, Puiu Dumitru tábornok pedig parancsot kapott, hogy a vadászgépek lőjék le a repülőt. A földről tüzeltek rájuk, de csak a gép kerekeit találták el – fűzte hozzá Caraman. Már a levegőben Cojocaru és Ionescu összesúgtak, a kalózok megütötték őket, a jelek szerint románul is értettek, fűzte hozzá Caraman. Három vadászgép lőparancsra várt, de végül az eltérített repülő Magyarország légterébe ért. Budapest fölött a géprablók a sikert pálinkával ünnepelték meg, majd nemsokára, a kilőtt kerekek miatt hatalmas becsapódással Bécsben szálltak le. Caraman szerint ott tudtak az érkezésükről, mentők, tűzoltók és rendőrök vették körül őket.
A kalózok kétórás tárgyalás után elengedték az utasokat és a gép személyzetét, miután a bécsi hatóságok megígérték nekik, nem esik bajuk, és eljutnak Münchenbe. A mai napig nem tudni, börtönbe jutottak-e, vagy szabadon engedték-e őket – fűzte hozzá Caraman. A kimentett túszokat és a legénységet securitatés tisztek őrizete alatt, különgéppel vitték Bukarestbe.
Vasile Cojocaru műszerészt egy időre bedugták egy pszichiátriai kórházba, csak nagy sokára, rengeteg utánajárással tudott újra elhelyezkedni. A személyzet többi tagja ennél is rosszabbul járt: a kapitányt és a rádióst négy év börtönre ítélték, de – feltehetőleg a külföldi nyomásnak engedve – valamivel hamarabb szabadultak. Diaconescu kapitányt annyira megviselték a történtek, hogy kevéssel ezután meghalt. A másodpilótát, Cornel Vasilét brutálisan megverték, öszszerugdosták, megalázták, árulónak nevezték a kihallgatásakor, amelyen az ország Securitate-főnöke is részt vett. A férfi öt éven keresztül autószerelő-segédként tisztította az alkatrészeket, míg a hatalom dühe alábbhagyott, és újra repülhetett.
Lezárt utca, nagy tömeg Dubicsányban: kivágják az ország karácsonyfáját - videó