Kérdéses fejlesztések

Balatonvilágos önkormányzatának évente harmincmillió forint bevétele származik az igencsak vontatottan épülő egykori pártüdülő-komplexumból, a Club Aligából, ám ez sem a helyieket, sem azokat nem kárpótolja, akik nyaranként „a tó keleti kapuja” közelében sütkéreznének vagy csak sétálgatnának. A hetvenmilliárdos összértékű ingatlanfejlesztésbe kezdett izraeli cég ügyvezető igazgatója, Zvi Frank lapunknak azt mondta: másfél-két évtized alatt megvalósítják a Club Aligával kapcsolatos fejlesztéseket.

2010. 04. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszállt az első gép Sármelléken. Újból megnyílt a sármelléki Fly Balaton repülőtér. A Lufthansa Düsseldorfból érkező járatának hét végi ünnepélyes fogadásán Tomcsányi Gábor, a nemzetközi légi kikötő üzemeltetését elnyert SCD Group vezérigazgatója kijelentette: a 2008-ban regisztrált, megközelítőleg 150 ezres utaslétszámot előreláthatóan már 2012-ben újra elérik, s hogy a forgalomból fakadó bevétel középtávon eléri majd a működéshez szükséges nullszaldós mértéket. Gubicza Ágoston, az FB Airport Kft. ügyvezető igazgatója szerint amíg a repülőtér forgalma el nem éri a háromszázezret, addig az SCD Groupnak évi ötszázmillió forint üzemeltetési költséget kell vállalnia. Keszthely fideszes polgármestere, Ruzsics Ferenc lapunknak azt mondta: reméli, hogy a nyugat-balatoni idegenforgalom, azon belül a gyógyturizmus szempontjából rendkívül jelentős repülőtér a jövőben kormányzati támogatásra is számíthat. (G. J. A.)


Rákosi Mátyás regnálása alatt „értékelődött fel’” a Club Aliga (CA) – állítják a balatonvilágosi helytörténet-kutatók és a párttörténészek, akik egyebek közt arra emlékeztetnek, hogy miután Rákosi 1948 tavaszától a rendkívül szigorúan őrzött üdülőben pihente ki fáradalmait – sokszor a hétvégéket is ott töltötte –, egyszerűen kisajátíttatta a neki kiváltképp megtetszett balatonvilágosi településrészt. Az üdülőóriás rendkívüli biztonságát – a bejáratokat sorompók és kutyás, fegyveres őrök vigyázták – a Rákosi-utódok is élvezték. A Club Aligát az MSZMP-s időkben a szocialista tábor számos országának állami és pártvezető híressége is felkereste néhány napra vagy hétre, mígnem a pártvagyon felosztásakor a legnagyobb hazai üdülőszálló-komplexum az Állami Fejlesztési Intézet kezébe került.
Miközben az exkluzív balatoni pártüdülők sorra elkeltek, az ötvenhektáros ősparkból tíz hektárt elfoglaló, a Budapesttől jó egyórás autóúttal elérhető, két kilométer hosszú stranddal rendelkező üdülőmonstrum privatizálásával a vagyonkezelő 2007-ig kivárt. – Nem értékének és nagyságrendjének megfelelően bántak vele csaknem húsz éven át, és ezzel a balatoni térség legnagyobb károkozását követték el – jelentette ki ezzel kapcsolatban a Balaton Fejlesztési Tanács múlt év augusztusában tartott ülésén Suchman Tamás, a szervezet szocialista elnöke. A Horn-kormány privatizációs minisztere elismerte: „bizonyosan az ő felelőssége is, hogy ide jutott a Club Aliga”.
Amíg az exprivatizátor Suchman mentegetőzött, a régió ellenzéki politikusai kemény szavakkal illették a Club Aligát elherdáló kormánypártiakat. Füred fideszes polgármestere, Bóka István egyebek közt azt vetette az MSZP-s politikusok szemére, hogy a legértékesebb balatoni ingatlanegyüttest – ahelyett, hogy köztulajdonban tartották volna – lakások és lakóparkok építése céljából értékesítették. Ez utóbbiról egyébként a balatonvilágosiak és az építkezésekhez hozzá kezdő Pro-Mot Hungária Ingatlanfejlesztő Kft. között éles, időnként heves vita bontakozott ki. A Balatonaliga Üdülőközössége Egyesület a CA területére tervezett épületek magassága, a zöld területek védelme, a szállodakomplexum és park nyilvánosság előli elzárása, továbbá a fejlesztéseket követő, nemkívánatos lakosságszám-növelés miatt került hosszas vitába a Pro-Mot Kft. vezetőivel, elsősorban Zvi Frankkal, a Shikun & Binui (S&B) R.E.D. ügyvezető igazgatójával.
A múlt év júliusában a Pro-Mot nyílt levélben tájékoztatta a balatonvilágosiakat terveiről, és ígéretet tett: rendszeresen tájékoztatja őket a tizenöt-húsz évre tervezett beruházás egyes fázisairól. A lapunknak március végén nyilatkozó Zvi Franktól, az S&B. R.E.D. ügyvezető igazgatójától megtudtuk: a Club Aligával kapcsolatos terveik laza szerkezetű beépítést tartalmaznak, munkáik során a régi épületek megóvását „favorizálják”, a löszfal alatti területekre csak néhány új szolgáltató létesítményt terveznek, és biztonsági okokból csak azokat a területeket zárják el a nyilvánosság elől, ahol éppen munka folyik. Lapunknak is elsorolta, hogy mit tettek, illetve tesznek a helyieket leginkább irritáló intézkedések megszüntetése érdekében, és idézett a Balatonvilágosi Hírmondó című helyi lapban közzétett nyílt levelükből.
– Balatonvilágos új központjaként a CA eggyé válik a faluval, nincs többé zárt terület, a Club Aliga területén kialakítandó szabad strand nyitott lesz, a szállodakomplexum területén megmarad a 65 százaléknyi zöld terület, és kinyílnak az eddig zárt kapuk – írta ebben Zvi Frank.
Optimális esetben a jövő év őszén kezdődő beruházás során két nagy, egy kisebb és egy családias hangulatú szállodát építenek, és szerepel a tervükben lakóházas negyedek építése is. Az izraeli befektető hosszú távon 1500 új munkahelyet ígér a világosiaknak és a környékbelieknek, biztosítja az aggódókat arról is, hogy a CA a község legszebb, esztétikailag és építészetileg legmarkánsabb része lesz. – A fejlesztés természetesen összhangban lesz a település új rendezési tervével, de a Pro-Mot addig is évi 80-90 millió forintot fordít a már használatba vett létesítmények fenntartására – mondta az ügyvezető igazgató.
Fekete Barnabás, Balatonvilágos polgármestere bízik az izraeli befektető ígéreteiben, ugyanakkor lapunknak elmondta: nem ért egyet azzal, hogy a parttól számított harminc méter széles sávon túl csak hat-hét méter magas épületek sorakozzanak, mert azok nagy zöld területet vesznek el. És azzal a korábbi, tájképi megjelentést elcsúfító tervvel sem ért egyet a polgármester, nemkülönben az üdülőközösségi egyesület, hogy a Club Aliga, illetve az ötvenhektáros, arborétum jellegű őspark közepén egy 24 emeletes toronyház épüljön.
Az M7-es autópálya 90 kilométeres csomópontjától bekötőút vezet a Club Aligához, amely ez idő szerint négy víz közeli szállodával, egy villaépülettel, együttesen 368 férőhellyel, 195 vitorláshajó-állással, egy közforgalmú hajókikötővel és turistacsalogatóként egyebek között retróérzés-ígérettel várja „az elsősorban Trabanttal érkező” vendégeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.