Körösényi Tamás halálára

P. Szabó Ernő
2010. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véleményem szerint csak az valóban szobrászat, ami egyedül szobrászattal mondható el – idézte Alberto Giacometti gondolatát a pénteken, 57 éves korában elhunyt Körösényi Tamás Munkácsy-díjas szobrászművész, akit 1982-es Giacometti-sorozata vezetett át a bécsi Képzőművészeti Akadémián B. Gironcoli osztályában megkezdett, álcázással foglalkozó munkák gondolatiságához. A szobrászi munka folyamatának egy meghatározott stádiumában tudatosan félbehagyott, rongylepelbe csavart gipszalakok összegezték a figurális tradícióhoz való viszonyát, és egyben jelezték a továbblépés irányát, amelyben a lepel egyre hangsúlyosabb és differenciált jelentéstartománnyal bíró elemmé vált. Pályakezdése, a Magyar Képzőművészeti Főiskola 1976-os elvégzése óta korosztálya leginkább kereső-kutató elméi közé tartozott, már a hetvenes évek közepén készült munkáira is a szobrászat végső határainak konceptuális keresése volt a jellemző. A nyolcvanas évek elejéig egymással párhuzamosan születtek figurális, a pop art, a minimal art hatását tükröző objektjei, konceptművei, a kilencvenes években ismét új gondolatok körvonalazódtak műveiben: az illeszkedés, amelynek lényegét a már kiérlelt szobrászi nyelven megszólaló organikus és a puzzle játékból ismert kirakós formák analógiájára fogalmazta meg. Gyakori kiállító volt itthon, külföldön egyaránt, műveire a szakma és a nagyközönség egyaránt figyelt, munkáit számos hazai köz-, illetve magángyűjteményen kívül osztrák és lengyel múzeumok is őrzik. A nyolcvanas évek elején Herder-ösztöndíjas volt, az ezredfordulón Frankfurt város ösztöndíját érdemelte ki. Szenvedélyesen foglalkoztatta a kortárs művészet helyzete, úgy vélte, saját és magyar kortársai műveit nemzetközi összefüggésrendszerben szemlélve lehet igazán értékelni. Egyik korai találkozásunkra éppen Frankfurtban került sor, nem sokkal azután, hogy a város kortárs művészeti múzeumát átadták: kis Polski Fiatjával érkezett Budapestről, jókora kerülővel a kasseli Documentára ment tovább, mivel kihagyhatatlannak érezte az új intézmény megismerését.
Nemcsak sok publikáció született a szobrászat új lehetőségeit kereső, a plasztikai formálás határterületeit kutató műveiről, de ő is szívesen fogalmazta meg gondolatait, művészi elképzeléseit szóban, illetve írásban.
Életműve szerves részét képezte tanári munkássága is, 1990-ben lett osztályvezető tanár a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, jelenleg Egyetemen, az utóbbi években a szobrász tanszék és a Doktori Iskola vezetőjeként dolgozott. Oktatói programját ama felismerés alapján fogalmazta meg, hogy a képzőművészetnek mindig az adott kor kérdésére kell választ keresnie, adnia. „Nagy valószínűséggel megállapítható, hogy ezt nem lehet a már ismert megoldásokkal megvalósítani. Új kérdésekre új vizuális választ kell adni… Mivel pontosan nem tudjuk, hogy mi a kor kérdése, a válasz adása is egy folyamatos kutatás, keresés” – írta. Pedagógiai munkásságát szorosan kiegészítette az a tárlatsorozat, amelyet a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Termében rendezett a kortárs magyar szobrászat számára különösen fontos elődök műveiből 1995-ben Bartha Lajos műveinek bemutatásával indult e sorozat, később Martyn Ferenc, Megyeri Barna, Péri László, Kemény Zoltán, Hetey Katalin, Pátkai Ervin művei kerültek közönség elé a sorozatban. Körösényi Tamás utolsó kiállítását viszont a Magyar Tudományos Akadémia székházában, az Akadémia Művészeti Gyűjteményében rendezték meg nemrégiben A művészet él címmel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.