Mélyponton a természettudományos képzés

Katasztrofális helyzetben van a magyar természettudományos képzés. A kialakult helyzetért a közoktatási reformok és az óraszámcsökkentések mellett a tanárhiány okolható leginkább. Ez rányomja a bélyegét a műszaki felsőoktatásra is. Az egyetemek a tömegoktatás miatt „korrepetálásra” kényszerülnek, ha tartani akarják a korábbi színvonalat. Ha folytatódik a jelenlegi gyakorlat, akkor néhány év múlva nem lesznek fizika, kémia szakos tanárok az iskolákban. A kialakult helyzet a gazdasági fejlődést is veszélyezteti.

Péterffy Balázs
2010. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghozták „gyümölcsüket” a közoktatásban az elmúlt évtizedek változtatásai. Az általunk megkérdezett szakemberek egyetértettek abban, hogy matematika, fizika, kémia, biológia és földrajz tárgyakból jóval kisebb ismeretanyaggal rendelkeznek a tanulók, mint korábban. Több szervezet és a tudományos élet mérvadó személyiségei is évek óta kongatják a vészharangot, de az előző oktatási kormányzat gyakran válaszra sem méltatta az ötleteiket, kezdeményezéseiket. Máshol is jelentkeztek hasonló gondok. Angliában a természettudományos tárgyakat tanítók fizetését megduplázták. Németországban a matematikai, mérnöki, természettudományos és műszaki szakok nagy hangsúlyt kapnak az oktatási ösztöndíjprogramokban, mert nagy a munkaerőhiány ezen a téren. A szegényebb hallgatók ösztöndíja 700-800 euró is lehet havonta. A német kormány célul tűzte ki, hogy 2015-re a költségvetés tíz százalékát fordítsák oktatásra és kutatásra.
– A 25 évvel ezelőttihez képest lényegesen csökkentek a természettudományos tantárgyak óraszámai, ugyanakkor a tananyag jóval kisebb mértékben lett kevesebb. Ezért a gyakorlásra és kísérletekre, az érdekességek bemutatására már nem marad elég idő, így ezek a tárgyak elvesztették a varázsukat – fogalmazott Kovács Zs. Katalin biológia, kémia, földrajz szakos tanárnő. Hozzátette: ha a tananyaggal végezni akar, akkor minden órán új anyagot kell venniük, ami akadályozza az ismeretek elmélyítését. Matematikából is csökkentek az óraszámok, ráadásul – mondta – az alsó tagozatról felkerülő gyerekek esetében a begyakorlottság és a számolási készség is alacsonyabb szintű. A középiskolai tananyag egyébként 1995 óta nem változott, csak a hangsúlyok tolódtak el. Ennek köszönhetően aki a Műegyetemre megy, annak meggyűlik a baja az ábrázoló geometriával. A szemlélet miatt, hogy ne terheljük a diákokat, a tankönyvek is csak a minimumtudást tartalmazzák, ami kevés az emelt szintű érettségihez. Az iskoláknak azonban nincs pénzük és órakeretük a szakkörökre, ezért a szülők magántanárhoz viszik a gyereküket. Így annak van nagyobb esélye bekerülni a felsőoktatásba, akinek erre van pénze. Ezt már Lövey Éva, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának matematika szakos tanára mondta. A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke úgy látja, sokszor nem a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelő, alapvető ismereteket tartalmazó anyagot tanítják. – A természettudományos és a mérnöki tudáshoz szükséges ismereteket az évszázadok során általában tapasztalati úton sajátították el, viszont az iskolákban lényegében hiányzik a kísérletezés – mutatott rá Pálinkás József.
– A csökkenő óraszámok, a tantárgyi reformok következtében egyre elvontabb ismeretanyagnak és a kísérletek hiányának is köszönhető, hogy évek óta a fizika és a kémia áll a tantárgyak népszerűségi listájának végén – erősítette meg Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) rektora, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke is. Hozzátette: mivel csökken az érdeklődés, alig tölthetők be a mérnöki és természettudományos keretszámok a felsőoktatásban. – Az OECD évenként megjelentetett közleményében szereplő adatok szerint sereghajtók vagyunk a kiadott műszaki és természettudományos diplomák terén. Elengedhetetlen lenne, de hiányzik ezen tantárgyak ismereteinek a megfelelő ellenőrzése is. Az egyik megoldás lehetne, ha a kompetenciaméréseket kiterjesztenék ezekre a területekre is. Lehetőleg kis számú, jól szerkesztett, a mindennapi életben szükséges ismereteket is tartalmazó tankönyvekre van szükség, amelyek a tanulók érdeklődését is felkeltik – vélte a rektor.
– Nálunk is érezhető, hogy a közoktatásban csökkent a természettudományos tárgyak óraszáma, jóval kevesebb ismerettel rendelkeznek a karra bekerülő hallgatók. Az elsőéveseket oktatóktól rémtörténeteket lehet hallani – fogalmazott Homonnay Zoltán, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karának oktatási dékánhelyettese. – Az a gond, hogy őket is fel kell hoznunk az általunk megkövetelt a szintre, ami nem mindenki esetében sikerül. A regisztrációs időszakban a felvettekkel íratunk egy kritériumdolgozatot, aki ezt nem tudja teljesíteni, azt egy kritériumtantárgy felvételére kötelezzük. Ez lényegében korrepetálást jelent – fejtette ki Homonnay Zoltán. Az utóbbi években egyre gyakoribb, hogy sikertelenül záróvizsgáznak a hallgatók, és egyre több a lemorzsolódó, amióta átálltak a tömegoktatásra. A mostani liberális felvételi rendszer miatt a kémia, fizika alapszakra jelentkezők körülbelül tíz százaléka nem is érettségizett ezekből a tárgyakból!
– Az elmúlt tíz évben Magyarországon a felsőoktatásban meghatározó lett a tömegképzés. 2005-ben a 18–23 éves korosztály negyvenhat százaléka tanult a felsőoktatásban, míg Németországban csak harminchat százalék – mondta Jobbágy Ákos, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) oktatási igazgatója. Úgy látja, a felsőoktatásba bekerülő legjobbak tudása, felkészültségi szintje ugyanolyan jó, mint tíz vagy húsz éve, de nagy számban kerülnek be gyengébb képességű, kevésbé motivált jelentkezők is. A felvettekkel ők felmérőt íratnak a középiskolás matematika-, fizika-, kémiaanyagból. Hallgatóiknak pedig lehetőségük van a hiányzó természettudományos ismereteket kurzusokon pótolni. – Mindez azt eredményezi, hogy a Műegyetemen nem lehet a diplomáig eljutni hiányos természettudományos ismeretekkel, ezért elég magas a tanulmányi okból lemorzsolódók aránya – emelte ki az igazgató. Az MTA elnöke ezzel kapcsolatban úgy vélekedett, a felsőoktatásban minden szakon a bejutás feltételévé kellene tenni legalább egy természettudományos tárgyból az érettségit.
– Közvetlenül és közvetve is megérzik a kis- és középvállalkozások a természettudományos és műszaki képzés problémáit. Ha a nemzetközi cégek nehezen találnak munkaerőt, az a beszállítók számára is nehézséget jelent – közölte Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Szabó Gábor ehhez kapcsolódva szaktantermek, szertárak kialakítását javasolta a versenyszféra bevonásával. – Évek óta hangoztatjuk – tette hozzá –, a gazdasági fejlődés akadálya a műszaki-természettudományos szakember-utánpótlás hiánya.
– A másik súlyos gond a természettudományos tanárképzés hazai helyzete. Országosan tíznél is kevesebb fizikatanár végez évente, holott jóval száz fölötti létszámra lenne szükség ahhoz, hogy a jelenlegi helyzet fenntartható legyen. Az utóbbi évek tragikus fejleménye, hogy a természettudományos tanárképzés lényegében megszűnt, mivel nem jelentkeznek rá a hallgatók. Tavaly fizikatanárnak hat, kémiatanárnak talán egy vagy két fiatal jelentkezett – közölte Szabó Gábor. – Ez azért is borzasztó, mert ha az oktatási kormányzat rá is ébred, hogy sürgősen egy fejlesztési programra van szükség a közoktatásban, eljuthatunk oda, hogy nem lesz, aki csinálja – vélte az SZTE rektora. Szabó Gábor és Pálinkás József szerint a helyzeten csak úgy lehet segíteni, hogy a legkritikusabb helyzetben lévő tárgyakat tanítóknak magasabb fizetést vagy egyéb, anyagi jellegű ösztönzőket kell adni.
A szakemberek szerint változtatni kell az alapképzés és a mesterképzés viszonyán is. Úgy látják, a tanárképzés szétszakítása és az elméleti, pedagógiai tárgyak túlsúlya a pedagógusképzés széteséséhez vezetett. Az Akadémia elnöke szerint néhány szakon meg kell engedni az egyciklusú képzést.
– Legyenek olyan intézmények, amelyek az elitképzésre koncentrálnak, s olyanok, amelyek a tömegképzésre. A különböző színvonalú képzéseknek az ára is különböző – tette hozzá Pálinkás József. Szabó Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a tehetségek nem tűntek el. A nemzetközi innovációs versenyeken fiataljaink az élmezőnyben vannak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.