Többszörös fővárosi kár?

Bár az elsőként lapunkban megjelent fővárosi jelentés szerint  60 milliárdos kár érhette Budapestet három óriásberuházás miatt, a Fidesz, a Jobbik és az LMP is úgy látja: a valós kár ennek az összegnek a többszörösére rúghat. A közgyűlésben ma tárgyalnak a dokumentumról.

2010. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés nagy értékű beruházásokat vizsgáló bizottsága azt a jelentést, amely szerint csaknem 60 milliárd forintos kárt okozhatott Budapestnek a 4-es metró építése, a Margit híd felújítása és a Kossuth téri mélygarázs végül elhalasztott beruházása. A dokumentum szerint egyik óriásberuházásnál sem készült kockázatelemzés, a szervezetlenség miatt kódolva volt a határidő-túllépés, a költségnövekedés és az EU-támogatás elvesztése.
György István, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezető-helyettese szerint a jelentésben szereplő 60 milliárd igen óvatos becslés, hiszen csak a 4-es metrónál 57 milliárd forintnyi uniós támogatástól esett el Budapest egy szabálytalan közbeszerzés miatt. Ugyanakkor a dokumentum jól tükrözi a fővárosi vezetés súlyos rendszerhibáit, amelyekre az elmúlt években az ellenzék állandóan próbálta felhívni a figyelmet. György István szerint Budapestnek egy gyenge, szervezetlen és a lobbiérdekeknek önmagát kiszolgáltató vezetése van, és minden túlköltekezés, pénzügyi panama, határidőcsúszás, korrupciós ügy ennek az egyenes következménye.
Staudt Gábor, a Jobbik főpolgármester-jelöltje úgy vélte: bizonyos esetekben az egész fővárosi politikai garnitúra felelőssége is felvetődhet, hiszen például a Margit híd felújításának csaknem 30 milliárdos költségvetését az ellenzék is megszavazta, pedig szakértők szerint az egész beruházás 16 milliárd forintnál nem kerülhet többe. A jobbikos politikus szerint a 4-es metróra immár kár szót vesztegetni, az a „vicc kategóriába” tartozik. Azt azonban ő is megkockáztatta, hogy nem 60 milliárd forint, hanem annak sokszorosa lehet az az összeg, amely magánzsebekbe vándorolt a különböző nagyberuházásoknál. Ezért a Jobbik kezdeményezi majd, hogy az új városvezetés az összes gyanús beruházást vizsgálja felül szakértők bevonásával.
Jávor Benedek, a Lehet Más a Politika (LMP) főpolgármester-jelöltje rámutatott: a 4-es metró költségvetése a kezdeti 150 milliárd forintról 550 milliárdra, a Margit híd felújítása pedig 13-ról csaknem 30 milliárdra emelkedett, ezért a fő kérdés az, milyen szempontok alapján vizsgáljuk ezeket a nagyberuházásokat, mit tekintünk valós kárnak, mit számítunk ide. Ha ugyanis annak a szervezetlenségnek és koncepciótlanságnak az öszszesített hatását nézzük, amely a főváros vezetését jellemezte az elmúlt két évtizedben, akkor a 60 milliárd forintnak a többszörösére rúghat a valós kár – hangsúlyozta. Úgy vélte: a legtöbb fővárosi nagyberuházást a pillanatnyi befektetői érdekek mozgatják, az útfelújításokat nem hangolták össze, és így gyakran előfordul, hogy az elkészült útszakaszokat más javítások miatt pár hét vagy hónap után föltúrják. Jávor Benedek úgy látja: a közösségi közlekedés átgondolatlansága nemcsak közvetlen pénzügyi károkat, hanem környezeti károkat is okoz.
Horváth Csaba MSZP-s főpolgármester-jelölt nem kívánta kommentálni a jelentéstervezet megállapításait, mint mondta: „reagáljon arra a városvezetés”. Ez azért is figyelemre méltó, mert Horváth Csaba 2006 és 2009 között főpolgármester-helyettesként vette ki a részét a budapesti botrányokból, 2009 szeptemberétől novemberig pedig a BKV felügyelete is az ő hatáskörébe tartozott.
Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója sem volt túl közlékeny, ő arra hivatkozva tért ki az ügy kommentálása elől, hogy „jelen pillanatban csak egy jelentéstervezet készült el”, amely szerinte az egyik ellenzéki párt képviselőjének a véleményét tükrözi. – A főváros majd a jelentés elfogadása után, a szöveg végleges változatának ismeretében reagál – ígérte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.