Életpályamodell az éhhalál helyett

2010. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt. Ez is jelzi, hogy jelentős változtatásokra volna szükség a Nemzeti Alaptantervben – mondta Hoffmann Rózsa, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium államtitkára tegnap Püspökladányban, a Hajdú-Bihar megyei tanévnyitón.
Kijelentette, meg kell találni a megfelelő arányt a kompetenciák elsajátítása és az ismeretterjesztés között. Az új Nemzeti Alaptantervben minden iskolatípushoz kerettantervnek kell készülnie, amiben az ismeretterjesztésnek a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kell adni. A közoktatás átfogó reformja kapcsán közölte: jelenleg kidolgozás alatt áll az új közoktatási törvény, ezt jövő tavasszal tervezik a parlament elé terjeszteni. A törvényt keretjogszabálynak szánják, amelyben nem kívánnak részletes szabályozásokat alkotni, ám célul tűzik ki, hogy az oktatás visszatérjen a Magyarországon hagyományokkal rendelkező tradicionális értékekhez. A pedagógusokról szólva bejelentette: egy éven belül érezhető változásokat kívánnak elérni a munkakörülményekben. Az átlagfizetések ebben a szférában ugyanis a diplomás átlagbérnek, ami 300 ezer forint, mindössze a felét érik el. Életpályamodellt kívánnak létrehozni, amiben a pálya visszakapja a becsületét, hogy ne az éhhalált válassza az, aki pedagógusnak megy. A béreken a gazdasági helyzet javulásával párhuzamosan tudnak és akarnak javítani – hangsúlyozta Hoffmann Rózsa.
Fontosnak nevezte, hogy az oktatási munkát egy szakmai támogató-ellenőrző rendszer is segítse, amely objektív visszajelzést ad a pedagógusoknak a végzett munkáról. Hangsúlyozta: nem a szakfelügyeleti rendszert kívánják visszahozni, de annak pozitív eszközrendszerét feltétlenül hasznosítani szeretnék. Úgy fogalmazott: egy tekintélyes kollégától érkező tanács nem hátráltatja, hanem segíti a tanár munkáját.
A közoktatási intézmények finanszírozása kapcsán rámutatott: jelenleg az oktatási intézmények kiadásainak 90 százalékát a bérköltségek teszik ki, ezt a tételt – ellentétben a mai állapottal, amikor a költségek 50 százalékát az önkormányzatok, 50 százalékát pedig az állam állja – 100 százalékban az államnak kell magára vállalni, a költséget finanszírozni kell, és garanciát kell vállalni a kifizetésekre.
Ha egy önkormányzat a rá háruló mintegy 10-15 százalékos terhet nem tudja vállalni, akkor az állam dolga az adott iskola működtetésének teljes átvétele – fejtette ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.