A sötétből felizzó tévedések

Dömölky János rendezésében, Miske László, Csikos Sándor és Garay-Nagy Tamás előadásában igazi jutalomjátékkal örvendezteti meg közönségét a Csokonai Színház. A darabválasztás Tolmár Kata dramaturgnak is köszönhetően tökéletes: Márai A gyertyák csonkig égnek című regényének Parázs című átirata kerül elénk. Kiváló darab, ami tökéletes megvalósítást kíván minden közreműködőtől.

2010. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kicsi és sötét a színpad. A stúdiószínházban vagyunk, ahol Márai halhatatlan regényének saját maga írta színpadi változata, a Parázs megtalálhatja a helyét. Három szín dominál: a fekete, a gyertyák sárgás-fehérje és a vörös, a gőgbe-büszkeségbe takart szenvedély színei. A kandallóból, komódból, asztalból, karosszékekből és puskatartó szekrényből álló díszlet olyan, mint az egykorvolt szerelembe belecsontosodott két makacs öregúr lelke. Miske László (Tábornok), Csikos Sándor (Konrád) igazi telitalálat Dömölky János rendező részéről. Csakúgy, mint a visszafogott díszlet- és jelmezválasztás, amely kitűnően hagyja érvényesülni a két öreg belső vívódását. Egyszerre jutalomjáték ez a színészeknek – különösen az évtizedekkel ezelőtt Nagyvárad századfordulós magyar uras szellemiségét Debrecenbe csempésző Miske Lászlónak, aki a Márai-darab bemutatójával ünnepelte 75. születésnapját – és jutalom a közönségnek, amely kivételesen tiszta, pontos megoldásokat kap ajándékba. Miske tökéletesen játszik: alakítása nem sok és nem kevés. Szenvedélye hiteles, fájdalma manírtalan. Csikos Konrád szerepében ugyancsak brillíroz, értő kézzel formálja a kevésbé érdes, ám ugyanolyan hajthatatlan jellemet. Az egészhez Garay-Nagy Tamás inasának mindent tudó hallgatása teremti meg a két úr önmagát is kívülről szemlélő világának nélkülözhetetlen asszisztenciáját. A dramaturgia is pontos: a fegyver, a gyanú, a soha fel nem fejlő igazság, az életet mérgező és értelmessé tévő bizonytalanság, a rég halott nő – Krisztina – kandallóban elégő titka mind a helyén van, és kérlelhetetlenül szembesíti a nézőt saját büszkeségeivel és balítéleteivel. A sötétből fehéren és vörösen izzanak fel tévedéseink, amelyek sokkal fontosabbak, mint az igazság, izgalmasabbak, mint az orrunk előtt lévő valóság. A játszókkal együtt leplezzük saját belső színházunk főhősét, az ént s a keserű tényt, hogy az ember számára a másik valójában nem számít, pusztán ürügyül szolgál saját rögeszméi kiélésére.
Az előadásról távozva a néző elégedetten állapítja meg: Márai – és az ihletett pillanatban összeverbuválódott debreceni produkció alkotói – tökélyre vitték az író művészi célját, amit az így fogalmazott meg Füves könyvében: A remekmű „legyen valóságos, pontos, okos, céltudatos, arányos, gondosan megmunkált, hűségesen kivitelezett – s legyen még valami más is. Tündéri is legyen. S minden öntudatosság mellett önfeledt is legyen. Mérnöki szabályok szerint épüljön, de káosz is legyen benne, egy kávéskanálra való az ősködből, mely a csillagképek nyomában porzik, arany szemcsékkel”.
(Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek (Parázs). Csokonai Színház, Horváth Árpád Stúdiószínház. Rend.: Dömölky János.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.