Új helikopter a légi mentőknek

Újabb helikoptert vásárolhatnak jövőre a légi mentők, így ismét lehet tartalék gépük. Az utóbbi másfél évben többször előfordult, hogy javítás miatt valamelyik bázison nem volt helikopter, ezért arra az időre az adott térségben szünetelt a légi mentés.

2011. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország hét bázisa. Jelenleg hét légimentő-bázis üzemel az országban: Budaörsön, Balatonfüreden, Sármelléken, Pécsett, Szentesen, Debrecenben és Miskolcon. Közülük több rendkívül korszerűtlen. A személyzet, tehát a pilóták, az orvosok és az ápolók elhelyezésére használt épületek leromlottak, és van, ahol még fűthető személyzeti tartózkodó és hangár sincs. Túri Péter a Magyar Nemzet kérdésére elmondta: égető szükség lenne 2011-ben a bázisberuházásokra. Évek óta ugyanis a hét légimentő-bázis többségén bérlik a hangárokat, ami nem gazdaságos. Körülbelül 600 millió forintból öt helyen – állami vagy önkormányzati földterületen – épülhetne saját bázisa a légi mentőknek, a jelenlegi, bérelt helyszíntől általában pár száz méterre. Budaörsön és Szentesen ez már megépült, jelentős társadalmi összefogással – tette hozzá Túri Péter. Mint mondta: három éve lehetőség lenne európai uniós támogatás lehívására, ám az előkészítő munka még mindig nem zárult le az az Országos Mentőszolgálatnál. Aggasztó, hogy még mindig húzódik a sok milliárd forintos támogatás lehetősége, miközben a tárca eddig kifejezetten szűkmarkúan bánt a légi mentés infrastrukturális fejlesztési szükségleteivel – fejtette ki. Túri hozzátette: szeretnék, ha Pápán is megnyílna egy légimentő-bázis, ami korábban átmenetileg már működött. Ez stratégiai jelentőségű lenne, mert ott található
a NATO-bázis. A honvédséggel már megállapodott a Légimentő Nonprofit Kft. az együttműködésről.


Karbantartás közben oldalára dőlt egy mentőhelikopter a balatonfüredi légibázison másfél évvel ezelőtt. Senki nem sérült meg, de a helikopter súlyosan károsodott. A javíttatása többe került volna, mint amennyit a magyar állam tulajdonában lévő, 16 éves AS350 B típusú gép ért. Ezért az a döntés született, hogy nem javítják meg, hanem korszerűbbet vásárolnak helyette, ám eddig nem állt rendelkezésre az ehhez szükséges forrás.
Így másfél éve tartalék gép nélkül működik Magyarországon a légi mentés. 7 bázison összesen 7 helikopter áll készenlétben. Többször előfordult már, hogy javítás vagy karbantartás miatt valamelyik bázison nem volt helikopter, ezért arra az időre az adott térségben szünetelt a légi mentés – nyilatkozta lapunknak Túri Péter, a mentőszolgálat 100 százalékos tulajdonában álló Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője. A 7-ből 5 helikoptert az osztrákoktól bérelünk, ha ezek közül valamelyiknél javítás vagy karbantartás szükséges, akkor a szerződés szerint biztosítanak számunkra tartalék gépet.

*

A másik két helikopternél azonban eddig nem volt mód az átmeneti pótlásra.
Most azonban úgy tűnik, újabb gépet vásárolhatnak a légi mentők. A másfél éve összetört jármű után 240 millió forintot utalt a biztosító. Ennyi pénzből azonban nem lehet megfelelőt vásárolni, ezért a központi költségvetés további 150 millió forintot biztosít, így összesen 390 millió forint áll majd rendelkezésre erre a célra.
Túri Péter szerint a 390 millió forintból egy 5-8 éves, korszerű helikoptert lehet beszerezni, s az öszszegből futja majd az esetlegesen szükséges átalakításokra is. Ilyen nagy értékű gépeket általában erre szakosodott közvetítőcégeken keresztül lehet vásárolni. Hozzátette: közbeszerzési eljárást írnak ki az új gép megvásárlására, amint az OMSZ-től megkapják a biztosító által néhány hónapja átutalt 240 millió forintot.
Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatója egy nyilatkozatában úgy fogalmazott: a majdani beszerzés paraméterei a büdzsé elfogadása után határozhatók meg. A betegellátás biztonsága mellett azért is fontos a tartalék helikopter mielőbbi beszerzése, mert így jelentős bevételhez juthat az OMSZ a külföldi betegszállításokból.
Mint ismert, az egészségügyi államtitkárság vizsgálja, hogy jó döntés volt-e a légi mentés néhány évvel ezelőtti leválasztása az OMSZ-ről. Kíváncsiak arra is, hogy a mentőszolgálat és a külön cégként működő légi mentők közötti szervezési anomáliák mennyiben befolyásolták a sérültek ellátását. A szaktárca a légi mentést ismét az OMSZ-be olvasztaná, míg ez Túri Péter szerint indokolatlan volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.