origo.hu
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése
Az ország hét bázisa. Jelenleg hét légimentő-bázis üzemel az országban: Budaörsön, Balatonfüreden, Sármelléken, Pécsett, Szentesen, Debrecenben és Miskolcon. Közülük több rendkívül korszerűtlen. A személyzet, tehát a pilóták, az orvosok és az ápolók elhelyezésére használt épületek leromlottak, és van, ahol még fűthető személyzeti tartózkodó és hangár sincs. Túri Péter a Magyar Nemzet kérdésére elmondta: égető szükség lenne 2011-ben a bázisberuházásokra. Évek óta ugyanis a hét légimentő-bázis többségén bérlik a hangárokat, ami nem gazdaságos. Körülbelül 600 millió forintból öt helyen – állami vagy önkormányzati földterületen – épülhetne saját bázisa a légi mentőknek, a jelenlegi, bérelt helyszíntől általában pár száz méterre. Budaörsön és Szentesen ez már megépült, jelentős társadalmi összefogással – tette hozzá Túri Péter. Mint mondta: három éve lehetőség lenne európai uniós támogatás lehívására, ám az előkészítő munka még mindig nem zárult le az az Országos Mentőszolgálatnál. Aggasztó, hogy még mindig húzódik a sok milliárd forintos támogatás lehetősége, miközben a tárca eddig kifejezetten szűkmarkúan bánt a légi mentés infrastrukturális fejlesztési szükségleteivel – fejtette ki. Túri hozzátette: szeretnék, ha Pápán is megnyílna egy légimentő-bázis, ami korábban átmenetileg már működött. Ez stratégiai jelentőségű lenne, mert ott található
a NATO-bázis. A honvédséggel már megállapodott a Légimentő Nonprofit Kft. az együttműködésről.
Karbantartás közben oldalára dőlt egy mentőhelikopter a balatonfüredi légibázison másfél évvel ezelőtt. Senki nem sérült meg, de a helikopter súlyosan károsodott. A javíttatása többe került volna, mint amennyit a magyar állam tulajdonában lévő, 16 éves AS350 B típusú gép ért. Ezért az a döntés született, hogy nem javítják meg, hanem korszerűbbet vásárolnak helyette, ám eddig nem állt rendelkezésre az ehhez szükséges forrás.
Így másfél éve tartalék gép nélkül működik Magyarországon a légi mentés. 7 bázison összesen 7 helikopter áll készenlétben. Többször előfordult már, hogy javítás vagy karbantartás miatt valamelyik bázison nem volt helikopter, ezért arra az időre az adott térségben szünetelt a légi mentés – nyilatkozta lapunknak Túri Péter, a mentőszolgálat 100 százalékos tulajdonában álló Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője. A 7-ből 5 helikoptert az osztrákoktól bérelünk, ha ezek közül valamelyiknél javítás vagy karbantartás szükséges, akkor a szerződés szerint biztosítanak számunkra tartalék gépet.
*
A másik két helikopternél azonban eddig nem volt mód az átmeneti pótlásra.
Most azonban úgy tűnik, újabb gépet vásárolhatnak a légi mentők. A másfél éve összetört jármű után 240 millió forintot utalt a biztosító. Ennyi pénzből azonban nem lehet megfelelőt vásárolni, ezért a központi költségvetés további 150 millió forintot biztosít, így összesen 390 millió forint áll majd rendelkezésre erre a célra.
Túri Péter szerint a 390 millió forintból egy 5-8 éves, korszerű helikoptert lehet beszerezni, s az öszszegből futja majd az esetlegesen szükséges átalakításokra is. Ilyen nagy értékű gépeket általában erre szakosodott közvetítőcégeken keresztül lehet vásárolni. Hozzátette: közbeszerzési eljárást írnak ki az új gép megvásárlására, amint az OMSZ-től megkapják a biztosító által néhány hónapja átutalt 240 millió forintot.
Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és PR-igazgatója egy nyilatkozatában úgy fogalmazott: a majdani beszerzés paraméterei a büdzsé elfogadása után határozhatók meg. A betegellátás biztonsága mellett azért is fontos a tartalék helikopter mielőbbi beszerzése, mert így jelentős bevételhez juthat az OMSZ a külföldi betegszállításokból.
Mint ismert, az egészségügyi államtitkárság vizsgálja, hogy jó döntés volt-e a légi mentés néhány évvel ezelőtti leválasztása az OMSZ-ről. Kíváncsiak arra is, hogy a mentőszolgálat és a külön cégként működő légi mentők közötti szervezési anomáliák mennyiben befolyásolták a sérültek ellátását. A szaktárca a légi mentést ismét az OMSZ-be olvasztaná, míg ez Túri Péter szerint indokolatlan volna.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése
Amikor a Rippl-Rónai-szignó alatt felbukkant egy Z betű, rögtön tudták, hogy fantasztikus kincset találtak
Sorsdöntő nap Szoboszlai Dominik számára: ma eldőlhet a sorsa
Mára bezárhatja az internetet: többszörösen bukott magyar politikus osztja az észt az amerikaiaknak
Mennyire vagy művelt? Ha 8 kérdésre helyesen válaszolsz, már átlagon felüli vagy!
Óriási adóemelést szavazott meg Szentendre újraválasztott polgármestere és az önkormányzati testület + videó
Földbe csapódott a repülőgép, csupán egy ember élte túl
Emberhátrányban fordított a ZTE Pakson – a hajrában egyenlített azonban Böde Dániel
Pressman képmutatása nem ismer határokat
Élőben kelt ki Sallai Roland ellen az ingerült török szakértő + videó
Logikus okoskodás: ezért kezd Szoboszlai a Southampton ellen
Újabb orosz rakétatámadás: megsemmisült egy ukrán MiG–29-es vadászgép Dnyipro repülőterén
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.