Egyeztetések a gyógyszerárakról

A hét második felében kezdődnek az egyeztetések a szakmai szervezetekkel a gyógyszerek állami támogatásának megkurtításáról. A Széll Kálmán-tervben szereplő pénzkivonás 120 milliárd forintos összege még akár csökkenhet is. Ezt támasztja alá, hogy az angol fordításban már csak 100 milliárdos elvonás szerepel.

2011. 04. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorssegély. Csaknem félmilliárd forintos gyorssegélyt kapnak a légi és a szárazföldi mentők, valamint a betegszállítók a megemelkedett üzemanyagárak miatt. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyért felelős államtitkársága közölte: belső forrásátcsoportosításról döntöttek, így 200-200 millió forinttal megemelik a betegszállítók, valamint a szárazföldi mentők támogatását, és további 32 milliós pluszforrást juttatnak a légi mentőknek. Az összesen 432 milliót jelentő gyorssegélyre azért van szükség, mert a működésképtelenség szélére sodródtak ezek a szervezetek. Az idei költségvetésük megtervezése óta ugyanis mintegy 30 forinttal emelkedett a 95-ös benzin és 40 forinttal a gázolaj ára. A többlettámogatást heteken belül kiutalják – ígérte a tárca, amely közölte: tisztában vannak azzal, hogy a gondokat teljes egészében nem oldja meg ez a kompenzáció, de a biztonságos betegellátáshoz és a folyamatos működéshez mindenképpen hozzájárul. Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke lapunk kérdésére úgy fogalmazott: ez a pluszpénz csak néhány hónapra elegendő, s az alapvető problémákat nem oldja meg. Mint mondta: az egész betegszállítói rendszer másfél éve drámaian alulfinanszírozott.


Még az egészségügyi kormányzat vezetőit is meglepte, amikor egy hónappal ezelőtt Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter bejelentette a Széll Kálmán-tervet. Abból ugyanis az következett, hogy 2013-ig a gyógyszerár-támogatásra szánt állami források körülbelül egyharmadát, azaz 120 milliárd forintot kell kivonni a rendszerből. Az utóbbi egy hónap ötletbörzével és számolással telt.
*
Többtucatnyi intézkedést vettek végig az egészségügyi államtitkárság, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár képviselői.
Úgy tudjuk, a tárcaközi egyeztetéseken a Széll Kálmán-tervben szereplő pénzügyi cél elérésére két változat körvonalazódott. Az elsőben a gyógyszerár-támogatási rendszer teljes átalakítása, a jelenlegi biztosítási feltételeket is megváltoztató rendszer kialakítása a cél. Ez az átalakítás alapjaiban érinti a hazai gyógyszerellátást, és új alapokra helyezi az ártámogatást. A rendszer bevezetéséhez azonban fél-egy évre van szükség, ameddig hatósági árat kell bevezetni.
A hatóságiár-csökkentésre is többféle elképzelés született. Az egyik például 20 százalékos árcsökkentéssel számol, de úgy, hogy közben a betegek térítési díja ne csökkenjen. Ez egy konkrét példával élve a következőt jelenti: ha alapul veszünk egy ezerforintos termelői árú gyógyszert, amelyet 50 százalékban támogat a biztosító, akkor most az állam és a beteg is egyaránt 500-500 forintot fizet. 20 százalékos hatóságiár-csökkentés esetén a medicina ára 800 forintra csökkenne, de a beteg ebből továbbra is 500-at fizetne, tehát az államnak már csak 300 forintot kellene támogatásra költenie. Ha júliustól bevezetnék ezt az intézkedést, az körülbelül 87 milliárd forintos megtakarítást eredményezhet. Ebben az esetben viszont a gyártók egyéb befizetési kötelezettségeit – például a különadót és az orvoslátogatók után fizetendő díjat – eltörölnék. Az egyik probléma ezzel az ötlettel az, hogy számos európai állam úgynevezett referenciaországnak tekinti hazánkat is, azaz figyeli, hogy a gyártók mennyiért adják itt a náluk is forgalmazott gyógyszereiket. Ha nálunk lejjebb vinnék az árakat, akkor máshol – sokkal nagyobb piacokon – is ugyanezt kellene tenniük. Ennél sok esetben az is jobb megoldás lenne számukra, ha egyszerűen kivonulnának a magyar piacról. Erre találták ki a döntéshozók az úgynevezett pszeudóárat, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy a nemzetközi porondon eltitkolják, azaz egy trükkel „más ruhába öltöztetik” az árcsökkentést.
A második alapverzióban a támogatási rendszer strukturális átalakítása már idén júliusban elkezdődne, a végleges intézkedések pedig 2013-tól fejtenék ki hatásukat. Ebben az esetben nem tervezik hatósági ár bevezetését a döntéshozók. Bevételnövelő intézkedésként számolnak a gyártók által fizetett 12 százalékos különadó 18 százalékra történő emelésével (a korábbi egyeztetéseken még a 20 százalékos befizetési mérték is elhangzott). Emelnék az orvoslátogatók után fizetett díjat és újrakötnék – nyilvánvalóan a gyártók számára kedvezőtlenebb formában – az úgynevezett támogatásvolumen-szerződéseket. Ezekben a szerződésekben előre meghatározza az egészségbiztosító, hogy egy-egy termékből mekkora mennyiséghez nyújt tb-támogatást, ha annál több fogy belőle, akkor azt a gyártóknak kell állniuk. A sávos befizetést is módosítanák, ami azt szabályozza, hogy a gyógyszerkassza túlköltése esetén a többletkiadást milyen arányban fizetik a gyártók és az állam. Kiadáscsökkentő intézkedésként számolnak az eredményalapú támogatással. Ez például azt jelentheti, hogy a gyártónak vissza kell fizetnie a készítményéhez nyújtott tb-támogatást, ha a gyógyszeres terápia nem hozta az ígért hatást, azaz nem eredményezett gyógyulást, állapotjavulást, vagy meghatározott túlélési időt. Egy konkrét példával élve: ha a gyártó azt ígéri, hogy az új orvosság az érintett betegkör 96 százalékánál csökkenti a vérnyomást, de a valóságban ez csak 90 százalékuknál teljesül, akkor a 6 százaléknyi betegre jutó támogatást vissza kell fizetni az államnak. Ilyen szerződések megkötésére egyébként most is van lehetősége a biztosítónak, eddig azonban nemigen élt ezzel. Egy másik tervezett intézkedés a lejáró szabadalommal rendelkező gyógyszerek gyártóinak pozícióját rontaná. A tervek szerint ugyanis már közvetlenül a szabadalmi védettség lejárta után alacsonyabb, a megjelenő olcsóbb generikus gyógyszer árához igazított támogatást kapnának a drágább – addig egyedüliként a piacon lévő – innovatív készítmények is. Most csak akkor csökkentik a támogatást, ha a generikus szer elér egy meghatározott forgalmat. Nemzetközi referenciaárazás bevezetésén is gondolkodnak – feltehetőleg a generikus, azaz szabadalmi védettséggel már nem rendelkező – gyógyszereknél. Ez az innovatív készítményeknél már most is létezik, s azt jelenti, hogy csak akkor kerülhetnek itthon a támogatott piacra a gyógyszerek, ha áruk nem haladja meg a referenciaországnak tekintett 29 európai államban meglévő legolcsóbbat. Több betegcsoportban is felülvizsgálnák a terápiás rendet, s elképzelhetőnek tartják valamelyik nagy támogatottságú csoport támogatásának csökkentését is.
A bevezetésre nem javasolt intézkedések között szerepelt egyébként a 100 százalékban támogatott gyógyszerek esetén fizetendő 300 forintos dobozdíj emelése, valamint az úgynevezett emelt – azaz a 90, 70, 50 százalékos – támogatási kategóriák 5-10 százalékos csökkentése. Szintén itt szerepel az úgynevezett normatív – azaz a 25, 55, 80 százalékos – támogatási kategóriák csökkentése is, valamint az offshore cégek gyógyszereinek kizárása a támogatotti körből, a medicinák áfájának eltörlése, a marketingadó bevezetése, valamint a 25 százalékos támogatási kulcs megszüntetése.
Információink szerint az eddigi egyeztetéseken az is kiderült, hogy a Széll Kálmán-terv angol változata eltér a magyar szövegtől, abban a megtakarítási cél sem 120, hanem csak 100 milliárd forint. Így elképzelhető, hogy végül a pénzkivonás valós összege is csak ennyi lesz. Úgy tudjuk, az egészségügyi államtitkárság amúgy is azt az álláspontot képviselte a kormány más tagjaival szemben, hogy 120 milliárd forintot nem lehet a betegterhek növekedése nélkül kivonni a rendszerből. A szaktárca csak valamivel több, mint 80 milliárd forintos megtakarítást tartott kivitelezhetőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.