Felemelni mindenkor

Czakó Gábor életműve a művészet legősibb küldetésének míves foglalata; hiszi és vallja a gyönyörködtetni és használni elvet. Szépíróként a műfaji újításokra is fogékony sokszólamúság és a hiteles metafizikai üzenet egységét valósította meg. Szociográfusként, publicistaként keresztény morálközpontúság jellemezte a pártállami években is. Munkásságát március 15. alkalmából Kossuth-díjjal ismerték el.

2011. 04. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha Pilinszky írt volna mottót munkássága margójára: „Amiként kezdtem, végig az maradtam.” Már 1970-es A szoba című regényében is az ember elemi jogaiért perelt, s perel ma is, többek között a Beavatás című esszésorozatban. Hogyan tudott következetes maradni nehéz időkben is?
– A következetesség a lényemből fakad. Kisfiú korom óta együtt él bennem a tudásvágy, a pajkosság, a sport- és szépségszeretet az istenszerelemmel.
– A szociográfiától a spirituális témákig terjedt az érdeklődése kezdettől fogva. Hogyan fér meg önben ez a kettősség?
– Szándékosan nem alakítottam ki magamnak stílust. A műhöz igazodom. Különbözőnek látszó munkálkodásaim mind egy tőről fakadnak – a lelkemből, amit Valakitől kaptam. Állandóan figyelmeztet arra, hogy a mindenség, az ország sorsa, az én életem, vagy az emberiségé és a hangyáké mind szellemi alapokon állnak. Ezek az alapok nem sérülhetnek, de eltávolodhatunk tőlük, s akkor úgy járunk, mint a mostani, gazdaságkori civilizáció, amely már az egész bolygót veszélyezteti. A Föld látszólagos urai lassan a Nagy Parázna sorsára jutnak. Ők találták ki, hogy üzletben nincs barátság. Mindent töröltek, ami eddig az életet, a társadalmat fenntartotta.
– Két hetvenes évek közepén megjelent legendás szintézisregénye, az Iskolavár és a Várkonyi krónika az elsők között vallott pozitív értelemben 1956-ról és szólt nyíltan a szocializmus tarthatatlanságáról.
– Az akkori idők vakmerőségei közé tartozott tabukat becsempészni a könyvekbe. Ez nekem szó szerint is sikerült a forradalommal kapcsolatban a Várkonyi krónikában. Ugyancsak a Szépirodalminál jelent meg a + című kettős novellafüzérem, benne Jan Palach önkéntes tűzhalála előtti tisztelgésem. Aki megtalálja a kedves olvasók közül, az kap tőlem egyet újabb köteteim közül.
– Mit gondol, fellélegezhetnek-e azok, akik a rendszerváltástól mostanáig újságíróként, publicistaként harcoltak az álliberalizmus ellen, vagy a neheze csak most jön? Aligha véletlen, hogy a Kossuth-díjat életműve elismeréseként csak most vehette át…
– Nyilván nem kaphattam volna meg az előző kormány idején. A koreszmékkel kapcsolatban eligazító lehet Kodolányi János háború alatt írt Zárt tárgyalás című műve, amelynek hősét a liberális, a náci és a kommunista együtt ítéli el. 1945-ben a nyilasok átálltak kommunistának, később – már aki megérte – liberálisnak. Nyugaton marxista ’68-asokból lettek a mai Cohn-Benditek. Készítettem egyszer egy Beavatást Náciszocihollyreál címmel. Bárki meggyőződhet belőle e három eszme gyökérbeli azonosságáról.
– Lát-e reményt a magyar szellemi élet gyökeres megújulására?
– A politikai változástól nem sokat remélek – a mai politikai osztályban egyelőre még fehér holló a művelt ember. Ráadásul a helyzet nemzetközi. A művészetet, az esztétikát, a filozófiát és a tudományt az üzleti élet által kitalált piaci szabványokkal, úgynevezett izmusokkal vezérlik jó száz éve. Aki belenyomorítja magát az éppen menő „stílusba”, azt kiállítják, fordítják, előadják ország-világszerte, a többi marad a partvonalon kívül. A. K. Coomaraswamy írta: „Az ember soha nem élt a szépségtől úgy elhagyatva, mint most.” A szépség persze nem pusztán esztétikai kérdés. Már Platóntól tudjuk, hogy a szép, a jó és az igaz egy, s egy velük a szeretet, mert szép az, amit (akit) szeretünk. A világpiac „esztéta” szolgálói nálunk is nyomatják az éppen futó szabvány termékeit.
Az igazi művész fütyül rájuk. Az igazi művekre nem húzható kényszerzubbony. Szerénytelenül megjegyzem: az én műveimre sem. Akkor újul meg a magyar szellemi élet és a művészet, amikor megtanul fütyülni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.