Jól jövedelmező és a luxusautók tulajdonosai körében rendkívül népszerű adókikerülési módszer kiskapuját zárhatja be idén a kormány. Június közepéig a parlament elé kerül, és a tervek szerint meg is születik a jogszabály, amely a külföldi rendszámú gépkocsik ellenőrzéséről rendelkezik. A közúti közlekedésről szóló törvény módosítását az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a jelenleg alkalmazott európai szabályok átültetésével javasolta a törvényhozóknak. Az osztrák szabályozás rendkívül egyszerű és radikális szemlélettel közelít a problémához. „Azon külföldi rendszámú gépjárművek, melyeket belföldi állandó lakhelyű személyek használnak, belföldi járműnek tekintendők, amíg ellenbizonyíték nincs.” E megoldással megfordul a bizonyítási kényszer: nem a hatóságnak kell igazolnia, hogy a külföldi rendszámmal autózó járműfenntartó valójában idehaza él, és itt használja az autóját, hanem a tulajdonosnak, hogy tényleg külföldön működik, dolgozik, lakik.
A hazai autóstársadalmat évek óta irritálja a jellemzően drága gépkocsik fenntartóinak az a gyakorlata, hogy külföldön helyezik forgalomba a járművüket. Ezzel egy tízmilliós autó esetében nagyjából három-, húszmilliósnál akár hat-hét milliót megtakaríthatnak azzal, hogy nem fizetnek regisztrációs adót, általános forgalmi adót, vagyonszerzési illetéket. A külföldi rendszámú autók esetében ráadásul nehézségekbe ütközik a közlekedési és parkolási bírságok behajtása, vagyis a luxusautók vezetői törvények felett állóknak is érezhetik magukat. Nem csoda, ha egyes autómárkák és -kereskedések egyetlen gépkocsit sem helyeztek magyar forgalomba egy év alatt, miközben tucatnyit értékesítettek.
Ennek az állapotnak vet véget a törvénymódosítás. Knezsik István, az ANK elnöke lapunk rendelkezésére bocsátotta a szervezet által javasolt módosítás szövegét. Ennek értelmében ha a nyáron elfogadja a parlament a törvénymódosítást, akkor átmeneti időszak következhet a januári életbelépésig. A törvényjavaslat két hónapot ad az alkalmazására való felkészülésre, amely idő elegendő arra, hogy az eddig külföldi rendszámmal ellátott járművek üzemben tartói kezdeményezhessék a magyarországi forgalomba helyezést. Ha ezt elmulasztják, és közúti ellenőrzés során megállítják a gépkocsit, akkor a rendőrség vagy a vámőrség hivatalból értesíti az adóhatóságot. A tulajdonost behívják, és ott neki kell bizonyítania, hogy nem életvitelszerűen tartózkodik Magyarország területén; hogy a jármű egy naptári éven belül összesen harminc napnál rövidebb ideig tartózkodott Magyarországon, s hogy a járművet túlnyomórészt Magyarország területén kívüli munkavégzés érdekében használja. Ha nem sikerül a bizonyítás, a tulajdonosnak, üzemben tartónak meg kell fizetnie egyfelől azt, amit a külföldi forgalomba helyezéssel megtakarított. Emellett jár majd az adóhatóság gyakorlatából megjósolhatóan 100 százalékos büntetés is, azaz egy tízmilliós autó esetében hatmillió is lehet a fizetnivaló.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése