Honosítják a luxusautókat

Nem lesz könnyű dolguk a külföldi rendszámmal autózóknak, ha életbe lép az Autós Nagykoalíció közúti közlekedésről szóló törvény módosítására tett javaslata. Míg most a rendőrnek kell bizonyítania, hogy a megállított idegen felségjelű gépkocsi üzemben tartója valójában itthon él, jövőre a tulajdonost behívja az adóhatóság.

2011. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól jövedelmező és a luxusautók tulajdonosai körében rendkívül népszerű adókikerülési módszer kiskapuját zárhatja be idén a kormány. Június közepéig a parlament elé kerül, és a tervek szerint meg is születik a jogszabály, amely a külföldi rendszámú gépkocsik ellenőrzéséről rendelkezik. A közúti közlekedésről szóló törvény módosítását az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a jelenleg alkalmazott európai szabályok átültetésével javasolta a törvényhozóknak. Az osztrák szabályozás rendkívül egyszerű és radikális szemlélettel közelít a problémához. „Azon külföldi rendszámú gépjárművek, melyeket belföldi állandó lakhelyű személyek használnak, belföldi járműnek tekintendők, amíg ellenbizonyíték nincs.” E megoldással megfordul a bizonyítási kényszer: nem a hatóságnak kell igazolnia, hogy a külföldi rendszámmal autózó járműfenntartó valójában idehaza él, és itt használja az autóját, hanem a tulajdonosnak, hogy tényleg külföldön működik, dolgozik, lakik.
A hazai autóstársadalmat évek óta irritálja a jellemzően drága gépkocsik fenntartóinak az a gyakorlata, hogy külföldön helyezik forgalomba a járművüket. Ezzel egy tízmilliós autó esetében nagyjából három-, húszmilliósnál akár hat-hét milliót megtakaríthatnak azzal, hogy nem fizetnek regisztrációs adót, általános forgalmi adót, vagyonszerzési illetéket. A külföldi rendszámú autók esetében ráadásul nehézségekbe ütközik a közlekedési és parkolási bírságok behajtása, vagyis a luxusautók vezetői törvények felett állóknak is érezhetik magukat. Nem csoda, ha egyes autómárkák és -kereskedések egyetlen gépkocsit sem helyeztek magyar forgalomba egy év alatt, miközben tucatnyit értékesítettek.
Ennek az állapotnak vet véget a törvénymódosítás. Knezsik István, az ANK elnöke lapunk rendelkezésére bocsátotta a szervezet által javasolt módosítás szövegét. Ennek értelmében ha a nyáron elfogadja a parlament a törvénymódosítást, akkor átmeneti időszak következhet a januári életbelépésig. A törvényjavaslat két hónapot ad az alkalmazására való felkészülésre, amely idő elegendő arra, hogy az eddig külföldi rendszámmal ellátott járművek üzemben tartói kezdeményezhessék a magyarországi forgalomba helyezést. Ha ezt elmulasztják, és közúti ellenőrzés során megállítják a gépkocsit, akkor a rendőrség vagy a vámőrség hivatalból értesíti az adóhatóságot. A tulajdonost behívják, és ott neki kell bizonyítania, hogy nem életvitelszerűen tartózkodik Magyarország területén; hogy a jármű egy naptári éven belül összesen harminc napnál rövidebb ideig tartózkodott Magyarországon, s hogy a járművet túlnyomórészt Magyarország területén kívüli munkavégzés érdekében használja. Ha nem sikerül a bizonyítás, a tulajdonosnak, üzemben tartónak meg kell fizetnie egyfelől azt, amit a külföldi forgalomba helyezéssel megtakarított. Emellett jár majd az adóhatóság gyakorlatából megjósolhatóan 100 százalékos büntetés is, azaz egy tízmilliós autó esetében hatmillió is lehet a fizetnivaló.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.