Szobányi, négyszer négy méteres, festett sárga csíkkal elrekesztett aszfaltdarab az egyik peron végében: ez a dohányzásra kijelölt terület az egyik német város, Chemnitz pályaudvarán, amely egyébként nem sokkal kisebb, mint a Nyugati Eiffel-csarnoka. Talán ez is hozzájárul, hogy a volt keletnémet iparváros pályaudvarán nem kell csikkekben gázolniuk az utasoknak. Németország és Ausztria már 2007-ben bevezette a teljes dohányzási tilalmat a vasúton, a Benelux államok, Franciaország, Olaszország, sőt a szomszédban Szlovákia, Csehország, Románia ugyancsak kitiltotta a füstölgőket. Magyarország kissé megkésve és uniós kötelezettségének eleget téve áprilisban fogadta el a nemdohányzók védelméről szóló törvény módosítását, amely január elsejétől megtiltja, hogy közösségi helyiségekben – éttermekben, munkahelyeken – bárki rágyújtson. A vasúti szerelvényekre is kiterjed a tilalom, ahogy a Volán-buszokon, a repülőgépeken, a városi járműveken eddig is így volt, és sem a kocsik peronjain, sem külön kijelölt kocsikban nem szabad rágyújtani – közölte lapunk kérdésére a MÁV. Az állomásokon pedig zónákat kell majd kijelölni, ahol engedélyezett a füst.
A tilalomnak a jegyvizsgálók hivatottak érvényt szerezni. Ha dohányzó utast találnak, szóbeli figyelmeztetéssel, de akár 8000 forintos pótdíjjal, leszállítással igyekezhetnek rávenni megrögzött rossz szokásának elhagyására. A törvény értelmében „a vonaton szolgálatot teljesítő személy felszólíthatja az utast személyazonosságának hitelt érdemlő módon való igazolására, aminek az utas köteles eleget tenni”.
Egyes vonalakon rendőr is kíséri majd a kalauzt. Más kérdés, hogy a vasutasok között is sokan dohányoznak, és nehezen képzelhető el, hogy cigarettázó kalauz utasítson rendre dohányzó utast. A teljes tilalom a szerelvények kisebb részén hoz majd gyökeres változást. Már most sem lehet rágyújtani a budapesti elővárosi vonatokon, a regionális személyvonatokon, az IC-ken, a nemzetközi vonatokon, valamint az első osztályon.
Hadházy Ákos: Magyar Péter fél egy választási vereségtől