Tudásmegosztó közösség

Olyan virtuális rendszert alakítottak ki magyar kutatók, amely lehetővé teszi, hogy a világ minden tájáról megosszák egymással tudásukat az egyetemek és a kutatóközpontok. A jövő világát idéző, internet alapú 3D laboratórium tíz hónap alatt épült fel az Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetében.

Győr Ágnes
2011. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A robotizáció területét segítő, háromdimenziós, internet-alapú kontroll- és kommunikációs laboratóriumot hoztak létre a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetében (SZTAKI). Az európai viszonylatban is kiemelkedőnek számító rendszerről, amelyet az Akadémia a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Távközlési és Médiainformatikai- (TMIT), valamint Mechatronika Optika és Gépész Informatikai tanszékével közösen épített ki, tegnap tartottak bemutatót Budapesten.
A tíz hónap alatt, a norvég EEA Grant és az NKTH által finanszírozott több száz millió forintos beruházás része egy modern, 13 kamerával felszerelt 4D (azaz a háromdimenziós kép valósidejű mozgóképként való megjelenítésére alkalmas) rekonstrukciós stúdió és egy 3D immerzív virtualizáló rendszer. Ez utóbbi egy olyan laboratórium, amely a mozgásérzékelő ruhába öltözött kutatót a virtuális térbe helyezi. Hasonló, ám ennél kisebb laboratóriumot a BME TMIT-n is létrehoztak. A projekt részeként ezen- kívül elkészült egy virtuális együttműködési platform, a ViCa-t (Virtual Collaboration Arena). Ez lehetővé teszi, hogy valós hardver- és szoftvereszközöket távolságtól függetlenül egy rendszerbe lehessen építeni – fejtette ki Baranyi Péter, az Akadémia doktora.
A tudósok a tudományos-fantasztikus filmek világát idéző fejlesztésekkel olyan problémákat oldhatnak meg, amelyeket korábban csak hosszú évek alatt, a különböző kutatóintézetek között ingázva lehetett modellezni – olvasható a távirati iroda jelentésében. A virtuális tér által lehetővé vált többek között, hogy egy budapesti fejlesztésű szoftver segítségével működtessenek a szakemberek egy Tokióban levő robotot, úgy, hogy közben a folyamatot virtuális 3D-s megjelenítőn keresztül egy harmadik helyszínen lehet végigkövetni.
„Attól egyedi a rendszer, hogy nagyon leegyszerűsíti a tudás megosztását. Lehetővé teszi, hogy gyorsan és költséghatékony módon jussanak el a tudomány fejlesztései a kis- és középvállalakozókhoz” – hangsúlyozta az MTA doktora. Kifejtette, ezért is lett az együttműködés mottója „Condita decrescit, vulgata scientia crescit”, azaz a megosztott tudomány gyarapszik, az elzárt tudás csökken. Idáig világszerte húsz rangos egyetem és kutatócsoport csatlakozott a november óta működő virtuális tudásmegosztó közösséghez.
– Rengeteg lehetőséget rejt magában a laboratórium – hangsúlyozta beszédében Inzelt Péter, az MTA SZTAKI igazgatója. Mint kifejtette, a rendszer segítségével Bokor József, a BME Közlekedésautomatikai Tanszékének vezetője kutatócsoportjával arra keresi a választ, miként lehet ütközésbiztossá tenni a pilóta nélküli gépeket. Egy modellen elkezdték kikísérletezni a lehetséges technikai megoldásokat, s ha minden a terv szerint halad, eredményeiket már novemberben a gyakorlatban is kipróbálhatják a mátyásföldi repülőtéren – fejtette ki az intézmény vezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.