A Rail Cargo lesz a következő?

Van igazságtartalma – így kommentálta azt az értesülésünket Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója, hogy tárgyalásokat folytatnak a magyar kormánnyal az egykori MÁV-leány, a Rail Cargo Hungaria részleges reprivatizálásáról. Az osztrák állami vasútvállalat egységes osztrák–magyar teherszállítási piacban gondolkodik, és régiós piacvezető kíván lenni.

2011. 06. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem cáfolta kategorikusan lapunk kérdésére az ÖBB első embere, hogy tárgyalásokat folytatnak a magyar kormánnyal a két éve privatizált teherszállítási leányvállalat, a MÁV Cargo bizonyos tulajdoni hányadának eladásáról. Christian Kern előbb ugyan spekulációnak nevezte a reprivatizációra vonatkozó információnkat, de utóbb elismerte, hogy bizonyos igazságtartalma van. A vezérigazgató közölte, valóban tárgyalásokat folytatnak a magyar kormány képviselőivel, a MÁV-csoport vezetőivel, mert érdekük, hogy hosszú távon megerősítsék piaci pozíciójukat Magyarországon.
Az együttműködési szándék hangsúlyozása lényeges változás az ÖBB korábbi megnyilatkozásaihoz képest. Christian Kern tavaly szeptemberben még arról kívánt egyeztetni a magyar kormánnyal, hogy miként lehetne elkerülni nagyszámú – sajtóhírek szerint 700-1000 – munkavállaló elbocsátását. Az ÖBB feltételei között szerepelt, hogy „a magyar kormány nem változtatja többet a játékszabályokat, és eltér a most követett iránytól”. Az osztrák vezető által bírált szabályok a pályahasználati díj emelését jelentették. A tolatásra, rakodásra vonatkozó díjtételeket kifogásolták, ezeket valóban nagymértékben emelte meg az előző magyar kormány. Az osztrák állami vasút vezetőinek rosszallását az is fokozta, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) lényegesen rosszabb eredményeket produkált, mint osztrák anyavállalata, s így szanálása, átszervezése is felmerült. Csakhogy azóta változott a helyzet: 2010-ben 353,2 millió euró veszteséget hozott össze a Rail Cargo Austria, de a magyarországi leányvállalat vesztesége csupán 69,4 millió euró volt. Ezért le is került a napirendről a nagyarányú leépítés. Mint Arnold Schiefer, az RCH igazgatósági tagja közölte, a közeli hetekben csoportos létszámcsökkentés keretében 145 munkavállalótól köszönnek el. Ám ezeknek az embereknek sem kell azonnal a munkaügyi kirendeltségeken jelentkezniük. Egy részüket átveheti a MÁV, mások egy évig kapják a fizetésüket, ez idő alatt képezhetik magukat, és állást kereshetnek.
– Magyarországot a második hazai piacukként kezelik – jelentette ki Christian Kern. Részesedésük hazánkban 80 százalékos, ezt megtartani és növelni szeretnék. Az egyesített osztrák–magyar árufuvarozási piaccal a térség vasúti áruszállítójává kívánnak válni, és 2013–14-re már nyereséget terveznek. Elmondta, azért látogattak most hazánkba, hogy tárgyaljanak a MÁV vezetésével az együttműködésről. Szóba jöhet vasúti kocsik gyártása, a járműpark karbantartásának Magyarországra telepítése, valamint hosszú távú megállapodás a vontatásról. Ha sikerül megegyezni, az osztrák vállalat nem vásárol további mozdonyokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.