Nem cáfolta kategorikusan lapunk kérdésére az ÖBB első embere, hogy tárgyalásokat folytatnak a magyar kormánnyal a két éve privatizált teherszállítási leányvállalat, a MÁV Cargo bizonyos tulajdoni hányadának eladásáról. Christian Kern előbb ugyan spekulációnak nevezte a reprivatizációra vonatkozó információnkat, de utóbb elismerte, hogy bizonyos igazságtartalma van. A vezérigazgató közölte, valóban tárgyalásokat folytatnak a magyar kormány képviselőivel, a MÁV-csoport vezetőivel, mert érdekük, hogy hosszú távon megerősítsék piaci pozíciójukat Magyarországon.
Az együttműködési szándék hangsúlyozása lényeges változás az ÖBB korábbi megnyilatkozásaihoz képest. Christian Kern tavaly szeptemberben még arról kívánt egyeztetni a magyar kormánnyal, hogy miként lehetne elkerülni nagyszámú – sajtóhírek szerint 700-1000 – munkavállaló elbocsátását. Az ÖBB feltételei között szerepelt, hogy „a magyar kormány nem változtatja többet a játékszabályokat, és eltér a most követett iránytól”. Az osztrák vezető által bírált szabályok a pályahasználati díj emelését jelentették. A tolatásra, rakodásra vonatkozó díjtételeket kifogásolták, ezeket valóban nagymértékben emelte meg az előző magyar kormány. Az osztrák állami vasút vezetőinek rosszallását az is fokozta, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) lényegesen rosszabb eredményeket produkált, mint osztrák anyavállalata, s így szanálása, átszervezése is felmerült. Csakhogy azóta változott a helyzet: 2010-ben 353,2 millió euró veszteséget hozott össze a Rail Cargo Austria, de a magyarországi leányvállalat vesztesége csupán 69,4 millió euró volt. Ezért le is került a napirendről a nagyarányú leépítés. Mint Arnold Schiefer, az RCH igazgatósági tagja közölte, a közeli hetekben csoportos létszámcsökkentés keretében 145 munkavállalótól köszönnek el. Ám ezeknek az embereknek sem kell azonnal a munkaügyi kirendeltségeken jelentkezniük. Egy részüket átveheti a MÁV, mások egy évig kapják a fizetésüket, ez idő alatt képezhetik magukat, és állást kereshetnek.
– Magyarországot a második hazai piacukként kezelik – jelentette ki Christian Kern. Részesedésük hazánkban 80 százalékos, ezt megtartani és növelni szeretnék. Az egyesített osztrák–magyar árufuvarozási piaccal a térség vasúti áruszállítójává kívánnak válni, és 2013–14-re már nyereséget terveznek. Elmondta, azért látogattak most hazánkba, hogy tárgyaljanak a MÁV vezetésével az együttműködésről. Szóba jöhet vasúti kocsik gyártása, a járműpark karbantartásának Magyarországra telepítése, valamint hosszú távú megállapodás a vontatásról. Ha sikerül megegyezni, az osztrák vállalat nem vásárol további mozdonyokat.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése