Brecht, gulág, Szutyok

Hétfőre virradóra vandálok önkényuralmi jelképekkel és „Büdös náci színháziak” felirattal firkálták össze a Pécsi Nemzeti Színház előtt felállított Vidd a kulcsot című installációt. A rendőrség már vizsgálódik. Ennek ellenére meghitt hangulatban, színvonalas előadásokkal, versenyen kívüli programokkal folytatódik a héten a Pécsi Országos Színházi Találkozó. A fesztiválon a hét második felében kötetlen beszélgetést tartanak a kőszínházak és az alternatívok közötti kapcsolat lehetőségeiről, a POSZT jövőbeli útjáról.

Pethő Tibor
2011. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lacikonyhák sora a pécsi székesegyház mellett, a Barbakán tövében: középen színpad, a színészzenekar muzsikája adja meg az alaphangulatot. Régi és kevésbé régi fülbemászó slágerek szólnak, erőteljes hangosítás mellett, tán még a püspök is ezt kapja kísérőül estebédje mellé.
A tér egyik háza előtt lassanként kisebb tömeg gyűlik össze, Zsótér Sándor lakásszínházi előadására várnak, némi aggodalommal. A homlokráncoló gondterheltséget a szabadtéri zene ide-oda kúszó hangjai váltják ki elsősorban: élvezhető lesz-e Brecht Ungár Júlia által újrafordított darabja, a Félelem és macskajaj a Harmadik Birodalomban? A várakozók mintegy harmada nem jut be, a házban a játék érdekében limitált a közönség. Aztán becsukódik a belülről és kívülről is szép kiképzésű ház nagykapuja. Útjára indul, s lassan a nézők hátán is felkapaszkodik a jeges félelem. A pincétől a félig-meddig, ám nagyjából mutatós bútorokkal berendezett szobákon át egészen az udvarig követik egymást az epizódok. A hétköznapi fasizmus – Mihail Rommal szólva – itt az uralkodó klíma, ezt követi a címben is jelzett „macskajaj”. Azaz a másnapos, szorongós gondolatokból és rossz közérzetből összegyúrt állapotból következő kiútkeresés; valaminek a tudatosan vállalt elutasítása.
Kinyílik a nagykapu, az utcán változatlanul zajlik az élet, s miközben hazafelé ballagok, Brechtről Pintér Béláék Szutyok című, a fesztivál versenyprogramjában szereplő darabja, a benne felsejlő vérmítosz, a kemencében a friss kenyérrel együtt megsülő gonosz lelkületű, a politika mocsarába tévedő címszereplő és környezete tragédiája jut eszembe. Rokon ez a Zsótér-rendezéssel, de a Nemzeti megrendítő, korábban sok vitát kiváltó Mohácsi-opusával, a Pécsett tegnap játszott Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik a semmiségbe című, a markáns XX. századi korszakokon átívelő munkával. A János vitéz bemutatójára készülő színjátszókat egy kisebb verekedés után a szovjet katonák a gulágra hurcolják. A három felvonás a népszerű Kacsóh Pongrác-féle daljátékot idézi, ám vidám befejezés nélkül, hasonlóan, ahogy legutóbb a Nemzetiben játszották Kukorica Jancsi történetét, a népszínmű eredeti változatához közelítve.
Tegnap este a versenyprogramokon kívül Peter Pavlac Dolcsaja vitáját láthatták az érdeklődők. A főhőst, a keményen alkoholizáló Brezsnyev lányt, Galinát ugyan hiteles erővel jelenít meg Csákányi Eszter, ám maga a rendezés meglehetősen félresikeredett; képtelen visszaadni azt, amit kopírozni kíván: a Galináról készült egykori, megrendítő portréfilm atmoszféráját.
A kedves, családias hangulat a horogkeresztes incidens ellenére egyelőre kitart: legalábbis a színházi élet körül folyó viták hullámai még nem érték el itt a felszínt. Komoly beszélgetések persze a program szerint is várhatók. Előbb arról lesz szó Márta István, Vidnyánszky Attila, Máté Gábor, illetve az alternatívoktól Szabó György és Erdős Balázs részvételével, van-e színházi lét a kőszínházakon kívül, majd Márta István, a POSZT művészeti vezetője csütörtök délutánra a fesztiválról való közös gondolkodásra hívja a nemcsak a kulturális ünnep színházi résztvevőit, a szakmai szervezeteket, hanem a közönséget is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.