Az idei adóév az utolsó, amikor társaságiadó-mentességet élvez hazánkban az Audi, ugyanis 2012 után már fizetnie kell. A cégnek, amely a napokban tette közzé nyilvános mérlegét, üzemi eredménye 556,1 millió, mérleg szerinti eredménye 591,8 millió euró volt 2010-ben. Ezen adatok alapján az Audinak 95 millió eurót, vagyis 25,7 milliárd forint társasági adót kellett volna befizetnie, ha nincs érvényben az adókedvezmény – tette közzé az Mfor.hu. Kérdésünkre Czechmeister Mónika, az Audi Hungaria kommunikációs vezetője sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta a hírportál kalkulációját. Thomas Faustmann, az ügyvezetés elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy nem az adókedvezmények miatt jöttek Magyarországra. Volt egy sor előny, ami erre a döntésre vezetett. Ha közülük egy kiesik, az nem fogja ledönteni a lábáról a céget – hangsúlyozta a vezető.
Az Audi 1993-as letelepedése óta többször módosította a magyar kormány a céget érintő adókat. Az eredeti adómentesség 2009-ig szólt, ezt az első Orbán-kormány 2011-ig meghosszabbította. Aztán 2006-ban az akkor bevezetett szolidaritási adó miatt felfüggesztette fejlesztési programját a VW-csoport tagja. A Gyurcsány-kormány végül meghátrált, s úgy egyezett meg a céggel, hogy a kutatás-fejlesztési ráfordításokat leírhatják a szolidaritási adó alapjából. Ennek folyományaképp 2009-ben még 3,8 millió euró, 1,03 milliárd forint szolidaritási adót fizetett a cég. Az Audi nemcsak a társasági, de a helyi iparűzési adó alól is mentesült 2007-ig. A következő évben és azóta 6-8 milliárd forint adót fizetett a városi önkormányzat kasszájába.
Az új autógyári építkezéssel a cég 2013-ig 900 millió eurós beruházással bővíti kapacitását Győrben, ezzel közvetlenül 1800 új munkahelyet hoz létre. A magyar kormány 11,2 milliárd forinttal támogatja a befektetést, ezzel minden munkahely létrehozásához 5,4 millió forinttal járul hozzá. Becsey Zsolt, a nemzetgazdasági tárca külgazdasági államtitkára korábban azt nyilatkozta, hogy a magyar államnak 2019-re 17 milliárd forint nyereséget hoz a győri autóipari létesítmény. A beruházás hatástanulmánya szerint a bővítés 1,8 százalékkal járul hozzá a GDP-hez, és összességében évente 11,6 milliárd forint bevételt hoz a költségvetésnek. Az Audi, a General Motors a Mercedes most folyó kecskeméti beruházásával együtt 2013–2014-ben – amikor teljes kapacitásukat elérik – több mint két százalékkal növeli a GDP-t, az összes autóipari export pedig 16-18 százalékkal részesedhet a teljes magyar kivitelből.
Kínába viszik a legtöbb autót. Már nem Németország, hanem Kína az Audi legnagyobb felvevőpiaca. Az év első négy hónapjában összesen 87 788 Audit adtak el Kínában, ami 23,7 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Csak áprilisban közel 24 ezer darabot értékesítettek az ázsiai országban, így az év eddig eltelt szakaszában már Kína az első számú piac. Az év egészét tekintve 280 ezer darabot adhatnak el, ami nagyjából 20 százalékkal több a tavalyinál. (MTI)
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban