Ezrek térnének vissza a feketepiacról

Az elmúlt években megszűnt húszezer munkahelyből ötezret visszaterelnek négy év alatt a legális zónába – ígérik a gépjármű-kereskedők. Cserébe azt kérik a kormánytól, kedvező adószabályokkal és szigorúbb ellenőrzéssel segítsen. Hazánk az illegálisan behozott festékek lerakójává vált.

2011. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötezer munkahelyet teremtenek négy év alatt a gépjármű-kereskedők és az autójavítók – jelentette be Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke. A szervezet közgyűlésén vendégként jelen volt Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár, aki elmondta, megállapodástervezetet készítettek elő a kormány és a Gémosz között az autókereskedelemben és javítóiparban jelen lévő feketegazdaság visszaszorítása érdekében meghozandó intézkedésekről. A tervezet részleteiről nem beszélt az államtitkár, csupán két mozzanatot emelt ki: az autósszakma mindent megtesz, hogy a válság éveiben a legális zónából a feketegazdaságba csúszott húszezer munkahelyből ötezret a legális széfába hozzon vissza négy év alatt. Cserébe a kormány jogalkotással, hatósági eszközökkel segíti ezt a folyamatot.
Újságírói kérdésre Gablini Gábor mondott néhány konkrét intézkedést, amit örömmel látnának az érdekképviseletnél. Első helyen a javítási költség általános forgalmi adójának visszaigénylési lehetőségét említette. A környező uniós országokban ugyanis általános gyakorlat, hogy a cégek visszaigényelhetik az áfát. Ennek a nagy gépjárműflottákat fenntartó cégek és a flottakezeléssel foglalkozó vállalkozások szempontjából van jelentősége. Ha ezek a cégek úgy döntenek, hogy a feketegazdasághoz tartozó műhelyekben javíttatják a járműparkjukat, hatalmas összegektől esik el a legális szervizipar és a költségvetés is. Kérdésre válaszolva Czomba Sándor elképzelhetőnek tartotta, hogy az áfa visszaigényelhetővé tétele a költségvetés szempontjából pozitív eredménnyel járna, de erről csak részletes hatásvizsgálat után hozhatnak döntést. Azt megígérte, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban alaposan megvizsgálják a javaslatot.
Sokéves követelése az adófizető kereskedőknek, folytatta Gablini Gábor, hogy a kormány csukja be azt a kiskaput, amit a halasztott áfa fizetése jelent a szürkeimporttal foglalkozóknak. Több száz nagy értékű gépkocsi kerül be az országba évente úgy, hogy az importőr nem fizeti meg az áfát, hanem már az első bevallás elől megszűnésbe menekíti a cégét. A halasztott áfafizetés megszüntetése vagy szabályozása azonnal milliárdos többletbevételhez juttatná a költségvetést. Hasonlóképpen kiskapukat használnak ki azok, akik alkatrészeket, javítóanyagokat, festékeket juttatnak be az országba a szürkeimport keretén belül, emiatt hazánk a máshol már eladhatatlan, korszerűtlen, környezetszennyező festékek és oldószerek felvevőpiacává vált. Egyes adatok szerint háromszor annyi illegális festék kerül forgalomba nálunk, mint amennyit a legális csatornákon értékesítenek. Gablini Gábor szerint a kiskapuk bezárásával évente legalább 40-50 milliárd forintot terelhetnének vissza a legális gazdaságba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.