Hajszálon függ az autóhitelesek sorsa?

Akár ellopják, akár ripityára törik, a hitelre vásárolt gépkocsi tulajdonosától a bank azonnal behajtja a tartozást, és a biztosítás gyakran nem fedezi a követelést. Az autósnak nem feltétlenül tulajdonra, hanem hozzáférésre van szüksége, ám a legtöbben mégis a hagyományos formához ragaszkodnak.

2011. 06. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a svájcifrank-alapon felvett hitelek árfolyam-különbözete sújtja azokat az autótulajdonosokat, akik részletfizetést vállaltak. Azért is fohászkodniuk kell a futamidő során, nehogy ellopják vagy összetörjék a tulajdonukban lévő járművet. Az egyik autósportál olvasói levelei ismertettek olyan eseteket, amikor a vásárló, bár rendelkezett teljes körű, lopáskárra is kiterjedő casco biztosítással, mégis milliós összeggel maradt adósa a hitelező pénzintézetnek. Tipikus történet, hogy a nagyjából hárommillió forintért kínált kiskategóriás gépkocsi terhe 4,5 millióra rúg, miközben a biztosítási értéke csak 1,5 millió. Ebből az következik, hogy ha ellopják vagy összetörik, a bank követelése, a biztosítási összeg s a már befizetett részletek között milliós, másfél milliós rés tátong. A hitelszerződésből eredő fizetési kötelezettség lopás vagy totálkár esetén azonnal esedékessé válik, legfeljebb részletfizetést kérhet az adós. Az eredmény pedig az, hogy se autó, se induló tőke a következő befizetéshez, sőt, a volt tulajdonos eladósodott.
Mindez nem fordulhat elő, ha a részletfizetéssel terhelt gépkocsi tulajdonosa nem a használó. A bérelt autó, a tartós bérlet, az operatív lízing úgy biztosít hozzáférést a gépkocsihoz, hogy a lopásból, töréskárból eredő kockázatok nem vagy csak kisebb mértékben terhelik az autóst. A flottakezelők emellett gondoskodnak a rendszeres karbantartásról is, mert érdekük, hogy minél tovább termeljen pénzt nekik a jármű. A tartós bérlet része gyakran az asszisztenciaszolgáltatás – az elakadt autót kimentik, ha kell, csereautót adnak –, és előre kiszámítható, állandó összegű havidíjat fizettetnek. Igaz, a havidíj kis autók esetében is meghaladja a százezer forintot, míg a tízéves futamidejű havi részlet általában nem éri el az ötvenezret. A járulékos költségekkel – biztosításokkal, adókkal, szervizlátogatásokkal – azonban könynyen eléri a havi százezret a teher, és akkor már nincs olyan nagy különbség az operatív lízing és a részletfizetés között. Ennek ellenére az autószalonokban jórészt ismeretlen forma a tartós bérlet, a flottakezelők szolgáltatásait szinte kizárólag cégek veszik igénybe. A magánszemélyek legfeljebb az „olcsóautó-bérléssel” foglalkozó vállalkozásokhoz fordulnak. Pedig ezek sem túl olcsók, az igénytelen kisautókat napi 3000–5000, a jobban felszerelteket 6000–7000 forintért bocsátják a bérlők rendelkezésére, általában százezer forint letét mellett.

Moratórium a fekete bárányoknak? Adókedvezményt adna Rogán Antal a külföldi rendszámról januárig önként lemondó autósoknak – erről a TV2 Mokka című reggeli műsorában beszélt a parlament gazdasági bizottságának elnöke. Szerinte még a nyári szünetig dönthet az Országgyűlés a törvénymódosításról, és ha így lesz, akkor szeptembertől decemberig kapnak lehetőséget az autósok, hogy viszszatérjenek a magyar törvények hatálya alá, ha nem tudják bizonyítani, hogy életvitelszerűen külföldön élnek. Az önként hazatérők adókedvezményre számíthatnak ebben az időszakban, a jelenlegi szabályok szerint fizetendő adó felét kell csak befizetniük. Akik viszont nem térnek vissza, és január 1-je után megbuknak egy ellenőrzésen, azoknak az adó dupláját kell majd megfizetniük.
Eközben általános vitára alkalmasnak tartotta a parlament gazdasági és informatikai bizottsága azt a javaslatot, hogy a gépjármű vásárlója kaphasson információt a gépjármű-nyilvántartásból, van-e forgalmazási korlátozás a megvenni kívánt járművön. Rogán Antal, a bizottság elnöke utalt arra, hogy a gépjármű-nyilvántartásról konzultálnak az autós érdekképviseletekkel, és vélhetően kiegészítik a módosító javaslatot a kilométeróra visszaállításának szankcionálásával. A használtautó-piacon árult gépkocsik jelentős részénél ugyanis ma nem lehet megállapítani a valódi futásteljesítményt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.