Hiába a magyar forma

Baumgartner Zsolt Forma–1-es versenyei lassan ködbe vesznek, az utóbbi két évben kikoptunk az Argentínába költözött Dakar-rali mezőnyéből, idén pedig már Talmácsi Gáborra sem osztottak szerepet a gyorsaságimotoros-vb-n. A technikai sportok nemzetközi színterén új, avagy inkább most köztudatba került nevekkel azért továbbra is jelen vagyunk, ám az igazi kiugráshoz nagyon sok pénz kellene.

2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május 22-én a barcelonai Circuit de Catalunya versenypályán nemcsak a német himnusz szólt a Forma–1-es sorozat ötödik állomásán elsőként leintett Sebastian Vettel tiszteletére, hanem a magyar is. Tudniillik a betétfutamok egyikét, a GP3-as sorozat vasárnapi versenyét Kiss Pál Tamás nyerte meg. A Tech 1 Racing 20 éves pilótája szombati nyolcadik helyének köszönhetően másnap az első rajtkockából vághatott neki a 16 körös távnak (az első nyolc fordított sorrendben indul), és végig meg is tartotta a pozícióját. Tette mindezt a sorozatban újoncként, élete negyedik GP3-as futamán! Nem meglepő, hogy gyerekként gokarttal kezdte, mindig is a Forma–1-ről álmodozott, és 17 évesen kiköltözött Angliába. 2009-ben elindult a brit Formula Renault bajnokságban, és tavaly már a harmadik helyen végzett a sorozatban. Kiss Pál Tamás – aki amúgy a Miskolci Egyetem gépészmérnöki karának hallgatója – innen lépett tovább a GP3-ba.
– Három-négy év múlva már a Forma–1-ben szeretnék indulni – mondja határozottan. – Az idei esztendőt még a GP3-ban is tanulóévnek szánom, de azért bízom benne, hogy a végelszámolásnál ott leszek az első ötben. A többiek eddig nem nagyon ismertek, most azonban már kezdik megismerni a nevemet – teszi hozzá.
A GP3-ból már csak egy ugrás az F–1 előszobájának számító GP2, és ez az ugrás kétségkívül összejöhet neki. Arról, hogy személyében újabb magyar pilóta kerüljön a Forma–1-be, fájdalom, legfeljebb csak álmodozni érdemes. Píárnak persze jól hangzik, és szinte kötelező is bizakodni a támogatók megnyeréséhez. Baumgartner Zsoltról nem állíthatjuk, hogy az alsóbb osztályokban kiemelkedett a mezőnyből, neki többszörösen is szerencséje volt. Amikor a 2003-as Magyar Nagydíj szombati szabadedzésén Ralph Firman összetörte magát, a csapat tesztpilótájaként beugorhatott a helyére két versenyre, 2004-ben pedig a csődközelben lévő Minardi, a mezőny leggyengébb csapata örömmel vette azt a négymillió dollárt, akkor 845 millió forintot, amivel a Medgyessy-kormány bevásárolta a magyar pilótát a Forma–1-be. A konstrukciót illetően lehetett csűrni-csavarni a szót, társaság alapításáról és megtérülő befektetésről beszélni, valójában ez történt. (Baumgartnernek egy esztendő rendeltetett a Forma–1-ben, és az Amerikai Nagydíjon utolsó célba érkezőként is szerzett egy pontot nyolcadikként.)
Az akkori négymillió dollár ma már aprópénz, hírek szerint az indiai Narain Karthikeyan nyolcmillió dollárt hozott a Hispaniának, a belga Jerome d’Ambrosio pedig hétmilliót a Virginnek a pilótaülésért, és most a két leggyengébb csapatról beszélünk. A középmezőnyből a Williams idén szívfájdalom nélkül kiebrudalta a német Nico Hülkenberget – aki 2009-ben újoncként GP2-es bajnok lett, tavaly az F–1-ben hét futamon szerzett pontot, a Brazil Nagydíjon pedig megnyerte az időmérőt –, mert Pastor Maldonado a venezuelai kormány jóvoltából 15 millió dollárral kopogtatott. (Ne hallgassuk el, ez esetben azért nem kutyaütőről van szó, a dél-amerikai versenyző a 2010-es GP2-es bajnok.) A Renault alkalmazásában álló Vitalij Petrovot orosz nagyvállalatok, mint a Gazprom és a Szberbank 25 millió dollárral támogatják, köszönhetően Vlagyimir Putyin ráhatásának is. Mindezek sajnos jelzésértékűek arra nézve, hogy Kiss Pál Tamásnak, legyen bármenynyire tehetséges, milyenek a reális esélyei bekerülni a Forma–1-be.
A pénz beszél a gyorsaságimotoros-világbajnokságon is, és ennek lett idén az áldozata Talmácsi Gábor. A 125 kcm-es kategória 2007-es világbajnoka decemberben azzal kényszerült szembesülni, hogy a Jack and Jones csapat, amellyel aláírt szerződése volt a Moto2-es sorozatban, mégsem tud elindulni a névadó szponzor visszalépése miatt. A magyar motorosnak éppenséggel lett volna másik konkrét ajánlata, ami szakmailag nem visszalépés, de elmondása szerint 5-600 ezer eurót kértek tőle. Ennyit, miután a Mol tavaly kihátrált mögüle, képtelenség volt előteremteni. Talmácsit mindenesetre nem felejtették el, néhány napja Brnóba meghívták tesztelni, és akár olyan esély is adódhat, hogy menet közben viszszatérhet a vb-sorozatba. Egy-két futamra azonban nem akar beugrani. Egykori menedzsere, a most Kiss Pál Tamást is felkaroló Stefano Favaro a 17 éves Sebestyén Péterrel próbálja újra járni az utat, a fiatal motoros a Caretta Technology tagjaként egy KTM-mel versenyez a 125 kcm-esek között. Pontot még nem szerzett. A gyorsasági világbajnokság mezőnyéből Talmácsihoz hasonlóan kiszorult Tóth Imre és Németh Balázs a szupersport-vb-re nyergelt át.
Visszakanyarodva az autósporthoz, a legutóbbi két Dakar-ralin való magyar részvétel is az anyagiakon bukott meg. Az Opel Dakar Teamnek, Szalay Balázs csapatának a kiadása hatvanmillió forint lett volna, amit a 2011-es versenyre sem sikerült összekalapozniuk. A rali-világbajnokságon Turán Frigyes tavaly első magyarként szerzett pontot navigátorával, Zsiros Gáborral a Bolgár-ralin nyolcadik helyen zártak. Az idei WRC-modell azonban megfizethetetlen volt a duó számára, így az S2000-es sorozatban versenyeznek, a Peugeot 307-es után egy Ford Fiestával. A Jordán-ralin kategóriájukban a harmadik helyen álltak, amikor kigyulladt az autójuk, majd Szardínián is elő kellett kapniuk a poroltót, de itt legalább bejöttek hetedikként. Ez az abszolút értékelésben a 24. helyhez volt elegendő. Megjegyzendő, hogy az S2000-es mezőny legutóbbi három dobogósa a „nagyok” között is befért az első tízbe, így ha minden összejön, Turánék akár a kisebb költségvetéssel is megint nagyot alakíthatnak.
Ezt a 26 éves Michelisz Norbert már tavaly megtette a túraautó-vb-n, amikor Makaóban futamot nyert, és az autósport történetének első magyar világbajnoki futamgyőztese lett! S hazai csapat, a Zengő Motorsport színeiben. Az év végén a pontversenyben kilencedikként zárt, az újoncok között pedig a legjobb lett. Története nem mindennapi, a versenyzést 16-17 évesen számítógépen kezdte, szimulátorokon, és szerencsés véletlenek sora után bő öt esztendeje innen csöppent a benzingőzös való világba. A túraautó-világbajnokság a Forma–1 után a második legnézettebb autós sorozat, ám Michelisz itthon igazából a múlt héten került képbe, köszönhetően annak, hogy a vb idei negyedik futamát a Hungaroringen rendezték. A versenyre a nézők belépőjegy váltása nélkül mehettek be, a három napon össze is jöttek mintegy 80 ezren (!), Forma–1-es hangulatot teremtve, és láthatták, hogy Michelisz az első futamon a második helyet szerezte meg! A következőb aztán túl nagy rizikót vállalt, aminek baleset és leamortizált BMW lett a vége… A pályára zúduló, özönvízszerű eső miatt ugyan a futamot nem sokkal később félbeszakították, és a szünet alatt versenyzőnk autóját szerelői a lehetőséghez képest helyrepofozták, honfitársunk a mezőny végén csak a 15. helyen tudott befutni.
„Amikor átjöttem a célvonalon, a szenzációs közönség miatt elmondhatatlan érzés kerített a hatalmába. A második hely több volt, amit remélhettünk, azt viszont nagyon sajnálom, hogy a második futamon balesetet okoztam” – nyilatkozta Michelisz Norbert, nem is kérdés, hogy a mezőnyből kiemelkedő Chevrolet-csapat versenyzőinek is komolyan kell számolniuk vele. S csak tippelhetünk, hogy a Zengő-pilóta hova juthatna teljes gyári támogatással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.