Május 22-én a barcelonai Circuit de Catalunya versenypályán nemcsak a német himnusz szólt a Forma–1-es sorozat ötödik állomásán elsőként leintett Sebastian Vettel tiszteletére, hanem a magyar is. Tudniillik a betétfutamok egyikét, a GP3-as sorozat vasárnapi versenyét Kiss Pál Tamás nyerte meg. A Tech 1 Racing 20 éves pilótája szombati nyolcadik helyének köszönhetően másnap az első rajtkockából vághatott neki a 16 körös távnak (az első nyolc fordított sorrendben indul), és végig meg is tartotta a pozícióját. Tette mindezt a sorozatban újoncként, élete negyedik GP3-as futamán! Nem meglepő, hogy gyerekként gokarttal kezdte, mindig is a Forma–1-ről álmodozott, és 17 évesen kiköltözött Angliába. 2009-ben elindult a brit Formula Renault bajnokságban, és tavaly már a harmadik helyen végzett a sorozatban. Kiss Pál Tamás – aki amúgy a Miskolci Egyetem gépészmérnöki karának hallgatója – innen lépett tovább a GP3-ba.
– Három-négy év múlva már a Forma–1-ben szeretnék indulni – mondja határozottan. – Az idei esztendőt még a GP3-ban is tanulóévnek szánom, de azért bízom benne, hogy a végelszámolásnál ott leszek az első ötben. A többiek eddig nem nagyon ismertek, most azonban már kezdik megismerni a nevemet – teszi hozzá.
A GP3-ból már csak egy ugrás az F–1 előszobájának számító GP2, és ez az ugrás kétségkívül összejöhet neki. Arról, hogy személyében újabb magyar pilóta kerüljön a Forma–1-be, fájdalom, legfeljebb csak álmodozni érdemes. Píárnak persze jól hangzik, és szinte kötelező is bizakodni a támogatók megnyeréséhez. Baumgartner Zsoltról nem állíthatjuk, hogy az alsóbb osztályokban kiemelkedett a mezőnyből, neki többszörösen is szerencséje volt. Amikor a 2003-as Magyar Nagydíj szombati szabadedzésén Ralph Firman összetörte magát, a csapat tesztpilótájaként beugorhatott a helyére két versenyre, 2004-ben pedig a csődközelben lévő Minardi, a mezőny leggyengébb csapata örömmel vette azt a négymillió dollárt, akkor 845 millió forintot, amivel a Medgyessy-kormány bevásárolta a magyar pilótát a Forma–1-be. A konstrukciót illetően lehetett csűrni-csavarni a szót, társaság alapításáról és megtérülő befektetésről beszélni, valójában ez történt. (Baumgartnernek egy esztendő rendeltetett a Forma–1-ben, és az Amerikai Nagydíjon utolsó célba érkezőként is szerzett egy pontot nyolcadikként.)
Az akkori négymillió dollár ma már aprópénz, hírek szerint az indiai Narain Karthikeyan nyolcmillió dollárt hozott a Hispaniának, a belga Jerome d’Ambrosio pedig hétmilliót a Virginnek a pilótaülésért, és most a két leggyengébb csapatról beszélünk. A középmezőnyből a Williams idén szívfájdalom nélkül kiebrudalta a német Nico Hülkenberget – aki 2009-ben újoncként GP2-es bajnok lett, tavaly az F–1-ben hét futamon szerzett pontot, a Brazil Nagydíjon pedig megnyerte az időmérőt –, mert Pastor Maldonado a venezuelai kormány jóvoltából 15 millió dollárral kopogtatott. (Ne hallgassuk el, ez esetben azért nem kutyaütőről van szó, a dél-amerikai versenyző a 2010-es GP2-es bajnok.) A Renault alkalmazásában álló Vitalij Petrovot orosz nagyvállalatok, mint a Gazprom és a Szberbank 25 millió dollárral támogatják, köszönhetően Vlagyimir Putyin ráhatásának is. Mindezek sajnos jelzésértékűek arra nézve, hogy Kiss Pál Tamásnak, legyen bármenynyire tehetséges, milyenek a reális esélyei bekerülni a Forma–1-be.
A pénz beszél a gyorsaságimotoros-világbajnokságon is, és ennek lett idén az áldozata Talmácsi Gábor. A 125 kcm-es kategória 2007-es világbajnoka decemberben azzal kényszerült szembesülni, hogy a Jack and Jones csapat, amellyel aláírt szerződése volt a Moto2-es sorozatban, mégsem tud elindulni a névadó szponzor visszalépése miatt. A magyar motorosnak éppenséggel lett volna másik konkrét ajánlata, ami szakmailag nem visszalépés, de elmondása szerint 5-600 ezer eurót kértek tőle. Ennyit, miután a Mol tavaly kihátrált mögüle, képtelenség volt előteremteni. Talmácsit mindenesetre nem felejtették el, néhány napja Brnóba meghívták tesztelni, és akár olyan esély is adódhat, hogy menet közben viszszatérhet a vb-sorozatba. Egy-két futamra azonban nem akar beugrani. Egykori menedzsere, a most Kiss Pál Tamást is felkaroló Stefano Favaro a 17 éves Sebestyén Péterrel próbálja újra járni az utat, a fiatal motoros a Caretta Technology tagjaként egy KTM-mel versenyez a 125 kcm-esek között. Pontot még nem szerzett. A gyorsasági világbajnokság mezőnyéből Talmácsihoz hasonlóan kiszorult Tóth Imre és Németh Balázs a szupersport-vb-re nyergelt át.
Visszakanyarodva az autósporthoz, a legutóbbi két Dakar-ralin való magyar részvétel is az anyagiakon bukott meg. Az Opel Dakar Teamnek, Szalay Balázs csapatának a kiadása hatvanmillió forint lett volna, amit a 2011-es versenyre sem sikerült összekalapozniuk. A rali-világbajnokságon Turán Frigyes tavaly első magyarként szerzett pontot navigátorával, Zsiros Gáborral a Bolgár-ralin nyolcadik helyen zártak. Az idei WRC-modell azonban megfizethetetlen volt a duó számára, így az S2000-es sorozatban versenyeznek, a Peugeot 307-es után egy Ford Fiestával. A Jordán-ralin kategóriájukban a harmadik helyen álltak, amikor kigyulladt az autójuk, majd Szardínián is elő kellett kapniuk a poroltót, de itt legalább bejöttek hetedikként. Ez az abszolút értékelésben a 24. helyhez volt elegendő. Megjegyzendő, hogy az S2000-es mezőny legutóbbi három dobogósa a „nagyok” között is befért az első tízbe, így ha minden összejön, Turánék akár a kisebb költségvetéssel is megint nagyot alakíthatnak.
Ezt a 26 éves Michelisz Norbert már tavaly megtette a túraautó-vb-n, amikor Makaóban futamot nyert, és az autósport történetének első magyar világbajnoki futamgyőztese lett! S hazai csapat, a Zengő Motorsport színeiben. Az év végén a pontversenyben kilencedikként zárt, az újoncok között pedig a legjobb lett. Története nem mindennapi, a versenyzést 16-17 évesen számítógépen kezdte, szimulátorokon, és szerencsés véletlenek sora után bő öt esztendeje innen csöppent a benzingőzös való világba. A túraautó-világbajnokság a Forma–1 után a második legnézettebb autós sorozat, ám Michelisz itthon igazából a múlt héten került képbe, köszönhetően annak, hogy a vb idei negyedik futamát a Hungaroringen rendezték. A versenyre a nézők belépőjegy váltása nélkül mehettek be, a három napon össze is jöttek mintegy 80 ezren (!), Forma–1-es hangulatot teremtve, és láthatták, hogy Michelisz az első futamon a második helyet szerezte meg! A következőb aztán túl nagy rizikót vállalt, aminek baleset és leamortizált BMW lett a vége… A pályára zúduló, özönvízszerű eső miatt ugyan a futamot nem sokkal később félbeszakították, és a szünet alatt versenyzőnk autóját szerelői a lehetőséghez képest helyrepofozták, honfitársunk a mezőny végén csak a 15. helyen tudott befutni.
„Amikor átjöttem a célvonalon, a szenzációs közönség miatt elmondhatatlan érzés kerített a hatalmába. A második hely több volt, amit remélhettünk, azt viszont nagyon sajnálom, hogy a második futamon balesetet okoztam” – nyilatkozta Michelisz Norbert, nem is kérdés, hogy a mezőnyből kiemelkedő Chevrolet-csapat versenyzőinek is komolyan kell számolniuk vele. S csak tippelhetünk, hogy a Zengő-pilóta hova juthatna teljes gyári támogatással.
Szentkirályi Alexandra: A városházi szappanopera újabb felvonásához érkezett