Még ma is törlesztenek

2011. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legutóbbi Sport7fő című mellékletünkben foglalkoztunk az autó- és motorsport legjelesebb hazai reprezentánsaival, eredendően abból a megközelítésből, hogy a csúcskategóriákba csak komoly anyagi áldozatvállalással lehet betörni. A Forma–1-ben eleddig egyedüli magyar pilótaként, mi több, Kelet-Európából is elsőként megfordult Baumgartner Zsolt észrevétellel ért cikkünkkel kapcsolatban, s egyúttal cáfolta, hogy 2004-ben a Medgyessy-kormánytól kapott négymillió dolláros állami támogatásnak köszönhetően kerülhetett a Minardi csapatához.
– Sajnos ez épült be a köztudatba, és a mai napig magyarázkodni kényszerülök emiatt… Miután 2003 decemberében aláírtam a szerződést a Minardival, a magyar állam 2004 elején valóban bejelentette, hogy gazdasági társaságot alapít, amely birtokolja a versenyeztetésemmel összefüggő jogokat. S a kormány négymillió dollárral, akkor 845 millió forinttal szállt volna be ebbe a gazdasági társaságba. Ami aztán végül meg sem alakult, és az államtól mindössze 60 millió forintot kaptam, a Hungaroring Zrt.-n keresztül – mondja Baumgartner Zsolt, aki akkor maga lépett vissza, jelezve, hogy köszöni a felajánlott négymillió dolláros támogatást, de nem kér belőle.
– Ezt természetesen nem azért léptem meg, mert nem lett volna szükségem a pénzre. Ám olyan helyzetbe kerültem, hogy nem volt más lehetőségem. Időközben kiderült, hogy a meglehetősen rosszul sikerült kommunikáció miatt a tervezett támogatásom ellenszenvet váltott ki itthon, és politikai szempontokat mérlegelve már nem volt ésszerű mellém állni. Mindezt éreztem, lelassult az apparátus, hirtelen túl sok lett a „szőrözés” az ügymenetben. S ide kapcsolódva még azon is el lehet gondolkodni, hogy miért nem sikerült megállapodnom a Mollal sem – említ egy másik szálat is Baumgartner.
A Mol volt az a cég, amely lehetővé tette, hogy a versenyző 2003-ban két futamon már indulhasson a Forma–1-ben, 2004-ben azonban elfogadhatatlan feltételeket támasztott a pilóta felé. Az akkori hírek arról szóltak, hogy az előszerződés szerint 380 milliót adott volna, ám utóbb gyakorlatilag vállalhatatlan teljesítményhez kötötte a támogatást. A Minardi a mezőny leggyengébb autója volt, de Baumgartnernek legalább tíz futamon célba kellett volna érnie, hogy 150 milliós támogatást kapjon, nagyobb összeghez pedig csak rendszeres pontszerzéssel juthatott volna.
– A Minardival előzetesen olyan konstrukcióban állapodtunk meg, hogy nem kell a vb előtt egy összegben fizetnem. S mivel a versenyeken jobban szerepeltem, mint a pilótatársam, az olasz Bruni, az Amerikai Nagydíjon pedig pontszerző lettem, a szezon közben is sikerült támogatókat találnom. A büdzsé összeállt, ám a nagyobbik felét így is a családunknak kellett állnia. Konkrét számok nélkül mondhatom, hogy nagy összegű hitelt vettünk fel, amit a mai napig is törlesztünk – árulta el Baumgartner Zsolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.