Legutóbbi Sport7fő című mellékletünkben foglalkoztunk az autó- és motorsport legjelesebb hazai reprezentánsaival, eredendően abból a megközelítésből, hogy a csúcskategóriákba csak komoly anyagi áldozatvállalással lehet betörni. A Forma–1-ben eleddig egyedüli magyar pilótaként, mi több, Kelet-Európából is elsőként megfordult Baumgartner Zsolt észrevétellel ért cikkünkkel kapcsolatban, s egyúttal cáfolta, hogy 2004-ben a Medgyessy-kormánytól kapott négymillió dolláros állami támogatásnak köszönhetően kerülhetett a Minardi csapatához.
– Sajnos ez épült be a köztudatba, és a mai napig magyarázkodni kényszerülök emiatt… Miután 2003 decemberében aláírtam a szerződést a Minardival, a magyar állam 2004 elején valóban bejelentette, hogy gazdasági társaságot alapít, amely birtokolja a versenyeztetésemmel összefüggő jogokat. S a kormány négymillió dollárral, akkor 845 millió forinttal szállt volna be ebbe a gazdasági társaságba. Ami aztán végül meg sem alakult, és az államtól mindössze 60 millió forintot kaptam, a Hungaroring Zrt.-n keresztül – mondja Baumgartner Zsolt, aki akkor maga lépett vissza, jelezve, hogy köszöni a felajánlott négymillió dolláros támogatást, de nem kér belőle.
– Ezt természetesen nem azért léptem meg, mert nem lett volna szükségem a pénzre. Ám olyan helyzetbe kerültem, hogy nem volt más lehetőségem. Időközben kiderült, hogy a meglehetősen rosszul sikerült kommunikáció miatt a tervezett támogatásom ellenszenvet váltott ki itthon, és politikai szempontokat mérlegelve már nem volt ésszerű mellém állni. Mindezt éreztem, lelassult az apparátus, hirtelen túl sok lett a „szőrözés” az ügymenetben. S ide kapcsolódva még azon is el lehet gondolkodni, hogy miért nem sikerült megállapodnom a Mollal sem – említ egy másik szálat is Baumgartner.
A Mol volt az a cég, amely lehetővé tette, hogy a versenyző 2003-ban két futamon már indulhasson a Forma–1-ben, 2004-ben azonban elfogadhatatlan feltételeket támasztott a pilóta felé. Az akkori hírek arról szóltak, hogy az előszerződés szerint 380 milliót adott volna, ám utóbb gyakorlatilag vállalhatatlan teljesítményhez kötötte a támogatást. A Minardi a mezőny leggyengébb autója volt, de Baumgartnernek legalább tíz futamon célba kellett volna érnie, hogy 150 milliós támogatást kapjon, nagyobb összeghez pedig csak rendszeres pontszerzéssel juthatott volna.
– A Minardival előzetesen olyan konstrukcióban állapodtunk meg, hogy nem kell a vb előtt egy összegben fizetnem. S mivel a versenyeken jobban szerepeltem, mint a pilótatársam, az olasz Bruni, az Amerikai Nagydíjon pedig pontszerző lettem, a szezon közben is sikerült támogatókat találnom. A büdzsé összeállt, ám a nagyobbik felét így is a családunknak kellett állnia. Konkrét számok nélkül mondhatom, hogy nagy összegű hitelt vettünk fel, amit a mai napig is törlesztünk – árulta el Baumgartner Zsolt.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban