Mediterrán pezsgés. Alig ér véget a Pécsi Országos Színházi Találkozó, ismét pezsgés költözik az ódon utcákra. A tegnap kezdődött Sétatér fesztivál ideje alatt az utcák nyüzsögnek, az élet a bazilika előtti macskaköves Szent István térre költözik; Pécs hangulata egy mediterrán kisvárosé. A bazilikához vezető a sétányon az ember elfeledkezik a sokak szerint kősivataggá vált főtérről: itt még a régi Pécset találja. A soha elégszer végig nem nézhető Csontváry-gyűjtemény földszintjéről eltűnt ugyan a népszerű Dante kávéház, de megmaradt a környéken jó néhány vendéglátóhely, és sokan ki is települnek ilyenkor. Idén is bőven akadnak kísérőkoncertek: a fesztivál egy hete alatt fellép többek között Rúzsa Magdi és a pécsi illetőségű 30Y is. (R. K. K)
A fesztivál utóbbi napjaiban többször is kitapinthatóvá váltak az eddig csak a felszín alatt éppen érzékelhető feszültségek, ellentétek Pécsett. Tény, hogy – elsősorban nem szakmai szempontok miatt – zűrös évadot tudhat maga mögött a hazai színházi világ. Heves politikai harcok dúltak a Nemzeti Színház körül, anyagi okok miatt összeomlott az egri Gárdonyi Géza Színház, néhány más teátrum működése is veszélybe került. Látszólag váratlanul a fenntartók elbocsátották a győri és a székesfehérvári direktort, az utóbbi helyen csak most írták ki a pályázatot. Permanens válságba került a budapesti József Attila Színház, amelynek éléről a főváros előbb Méhes Lászlót, majd nemrégiben Koltay Gábort váltotta le, megint csak pénzügyi okok miatt. A gazdasági válsághelyzet miatt kevesebb jutott a függetleneknek; ellehetetlenülésük veszélye szintén indulatokhoz vezetett.
A legnagyobb gondot talán az jelenti, hogy a hazai színházi élet szinte átjárhatatlanul kettészakadt, részben ízlésbeli, részben mentalitásbeli, részben politikai-eszmei okokból. A kialakult állóháborúban újabb ellenéteket, sértődéseket szülnek a felerősödő előítéletekből következő félreértések.
Mindenképpen jó jel, hogy a párbeszéd is elkezdődött. Márta István POSZT-művészeti vezető hívására a héten Pécsett tárgyalt Bálint András, a Fővárosi Színigazgatók Egyesületének, Fekete Péter, a Vidéki Színigazgatók Egyesületének, Csizmadia Tibor, a Magyar Színházi Társaság, Vidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság képviseletében többek között a pécsi fesztiválról.
Milyen legyen a jövő POSZT-ja? Erre keresték a választ a Pécsi Kulturális Központban összegyűlt szakmabeliek, politikusok is tegnap délután. Két markánsan eltérő elképzelés fogalmazódott meg. Van, aki szívesebben látna egy minőségi válogatás nélküli, az országos színházi keresztmetszetet bemutató fesztivált; ehhez hasonló működött már korábban is. Mások a jelenlegi rendszer fenntartását támogatják, esetleg kisebb korrekciókkal, versenyezzenek a legjobbak címszóval – egyelőre ez az elképzelés dominál. A megméretésen kívüli előadásoknak egyébként is megvan a helyük az úgynevezett OFF-programok között.
Márta István művészeti vezető elmondta, szeretne nyitni a külföld, különösen a szomszédos országok felé. Pécs kínai kapcsolatai lehetővé tennék, hogy a távoli nagyhatalom kultúrája, esetleg egy grandiózus kínai opera is vendégként jelen legyen Pécsett.
A konszenzus jegyében szólalt fel a vitán Páva Zsolt pécsi polgármester, ismételten hangsúlyozva: városa jó helyszíne az országos színházi találkozónak. Ha senki sem vonja kétségbe a Szegedi Szabadtéri Játékok, a miskolci operafesztivál vagy a győri balettfesztivál helyszínét, akkor a Pécsi Országos Színházi Találkozót se kifogásolja senki. A baranyai megyeszékhely egyébként is bizonyította fesztiválra való alkalmasságát.
Jövőre egyébként az idei három helyett már négy zsűritag válogat. A Lőrincz Katalin táncművész, Rockenbauer Zoltán művészettörténész-etnográfus, Zappe László kritikus alkotta trióhoz szakmai kérésre csatlakozott Bicskei István színész, rendező is.
A verseny díjkiosztóját ma este tartják a Pécsi Nemzeti Színházban.