Politika közeli cégek a MÁV körül

Nagyvonalú külsős szakértői szerződések, eladott, majd visszabérelt ingatlanok, udvari festőművész foglalkoztatása – néhány adalék a MÁV ügyeit vizsgáló országgyűlési bizottság utolsó ülésén elhangzottakból. A testület a szocialisták távollétében egyhangúan fogadta el jelentését.

2011. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös körülmények között – kétmilliárdos sikerdíjjal megtámogatva – eladott tehervasúti leányvállalat, viharos gyorsasággal lebonyolított motorvonat-beszerzés, méregdrága luxus irodaház bérlése, monopolhelyzetbe került kiszervezett szolgáltatási tevékenységek – csak néhány elhíresült zűrös ügy a MÁV 2002 és 2008 közötti történetéből, amelyekkel kapcsolatban büntetőjogi következmények várhatók. A „Magyar Államvasutak Zrt. jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002–2010 közötti – kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és leánytársaságok privatizációjára vonatkozó – döntések vizsgálatára” létrehozott országgyűlési vizsgálóbizottság ugyanakkor közvetlenül nem fordul a hatóságokhoz sem az említett, sem a Pan-Tel Rt. vagy a Multiszolg Kft. elővásárlási joga ügyében, csupán felhívja rájuk Budai Gyula kormánybiztos figyelmét – mondta Manninger Jenő (Fidesz), a bizottság elnöke. A testület féléves működése során sok kérdést tett fel a MÁV-nak és leánycégeinek, meghallgatta a társaság jelenlegi és korábbi vezetőit. Az információkból arra a következtetésre jutottak, hogy az elmúlt nyolc évben a Magyar Államvasutak finanszírozása nem volt megfelelő, a politika is gyakran ésszerűtlenül avatkozott be a cég döntéseibe, de a menedzsment is sokszor hozott a cég számára hátrányos döntéseket. Mindezek közösen juttatták a vasúttársaságot csőd közeli helyzetbe – mondta Manninger Jenő. Különösen szemet szúrt, hogy milyen kevés figyelem és pénz jutott a pályafenntartásra. A sebességkorlátozás miatt nőtt a menetidő, a sok késés riasztólag hatott az utasokra: lényegesen csökkent a fizető közönség. Mindez negatív spirálba juttatta a társaságot, amelyből a jelenlegi közlekedési kormányzatnak és menedzsmentnek kell kivezetnie a MÁV-ot. Erre reményt ad, hogy az Új Széchenyi-terv szerint az állam átvállalja a társaság adósságát, ami a jelentés szerint megközelíti a 300 milliárd forintot. Ez a MÁV-csoportnak az idén és a következő 3 évben évi 45 milliárd forint törlesztést jelentene – fűzte hozzá magyarázatként a vizsgálóbizottság elnöke.
Politikához közel álló cégek legyeskedtek a MÁV körül – mondta az utolsó ülésen Spaller Endre kereszténydemokrata képviselő. Példaként említette a vagontakarítási bizniszt, amelyben egy szocialista közeli nagykanizsai vállalkozás kapott kiemelt szerepet. Azt állította a kormánypárti képviselő, hogy áttételesen a bizottság szocialista tagja, Göndör István is érintett lehet az ügyben. A nagykanizsai képviselő a bizottság egy korábbi ülésén bejelentette, bírósághoz fordul a fenti kijelentések miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.