Különös körülmények között – kétmilliárdos sikerdíjjal megtámogatva – eladott tehervasúti leányvállalat, viharos gyorsasággal lebonyolított motorvonat-beszerzés, méregdrága luxus irodaház bérlése, monopolhelyzetbe került kiszervezett szolgáltatási tevékenységek – csak néhány elhíresült zűrös ügy a MÁV 2002 és 2008 közötti történetéből, amelyekkel kapcsolatban büntetőjogi következmények várhatók. A „Magyar Államvasutak Zrt. jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002–2010 közötti – kiemelten a MÁV Zrt. szerkezetátalakítására és leánytársaságok privatizációjára vonatkozó – döntések vizsgálatára” létrehozott országgyűlési vizsgálóbizottság ugyanakkor közvetlenül nem fordul a hatóságokhoz sem az említett, sem a Pan-Tel Rt. vagy a Multiszolg Kft. elővásárlási joga ügyében, csupán felhívja rájuk Budai Gyula kormánybiztos figyelmét – mondta Manninger Jenő (Fidesz), a bizottság elnöke. A testület féléves működése során sok kérdést tett fel a MÁV-nak és leánycégeinek, meghallgatta a társaság jelenlegi és korábbi vezetőit. Az információkból arra a következtetésre jutottak, hogy az elmúlt nyolc évben a Magyar Államvasutak finanszírozása nem volt megfelelő, a politika is gyakran ésszerűtlenül avatkozott be a cég döntéseibe, de a menedzsment is sokszor hozott a cég számára hátrányos döntéseket. Mindezek közösen juttatták a vasúttársaságot csőd közeli helyzetbe – mondta Manninger Jenő. Különösen szemet szúrt, hogy milyen kevés figyelem és pénz jutott a pályafenntartásra. A sebességkorlátozás miatt nőtt a menetidő, a sok késés riasztólag hatott az utasokra: lényegesen csökkent a fizető közönség. Mindez negatív spirálba juttatta a társaságot, amelyből a jelenlegi közlekedési kormányzatnak és menedzsmentnek kell kivezetnie a MÁV-ot. Erre reményt ad, hogy az Új Széchenyi-terv szerint az állam átvállalja a társaság adósságát, ami a jelentés szerint megközelíti a 300 milliárd forintot. Ez a MÁV-csoportnak az idén és a következő 3 évben évi 45 milliárd forint törlesztést jelentene – fűzte hozzá magyarázatként a vizsgálóbizottság elnöke.
Politikához közel álló cégek legyeskedtek a MÁV körül – mondta az utolsó ülésen Spaller Endre kereszténydemokrata képviselő. Példaként említette a vagontakarítási bizniszt, amelyben egy szocialista közeli nagykanizsai vállalkozás kapott kiemelt szerepet. Azt állította a kormánypárti képviselő, hogy áttételesen a bizottság szocialista tagja, Göndör István is érintett lehet az ügyben. A nagykanizsai képviselő a bizottság egy korábbi ülésén bejelentette, bírósághoz fordul a fenti kijelentések miatt.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban