Robotpilóta a Malévnál?

Megbízott vezetőt ültettek tegnap a Malév „pilótaülésébe”, miután az előző menedzser munkaviszonya napokon belül megszűnik. A nemzeti légitársaság pénzügyi helyzete tavaly sem javult érdemben, 24,56 milliárd forint veszteséget produkált, miközben csökkent az utasok és a járatok száma.

2011. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átmeneti intézkedések jellemezték a Malév tegnapi éves rendes közgyűlésének döntéseit. A távozó vezérigazgató, Martin Gauss helyére ideiglenesen Limburger Lórántot, a Malév Ground Handling Zrt. vezérigazgatóját választották meg. A tőkerendezésről nem hoztak döntést, azt az orosz Vnyesekonombankkal (VEB) folytatandó további tárgyalások miatt június 24-re halasztották. A VEB az AirBridge Zrt.-n keresztül a Malév 5 százalékos tulajdonosa. Ami biztos, hogy a magyar nemzeti légitársaság tavaly 24,56 milliárd forint veszteséget termelt. Az elmúlt évben a Malév menetrend szerinti járatain 2,984 millióan utaztak, 8 százalékkal kevesebben, mint 2009-ben, miközben a járatok száma 13 százalékkal csökkent. Az április elsején megtartott rendkívüli közgyűlésen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. 2,5 milliárd forint tőkét juttatott a társaságnak, amiből 25 millió forinttal emelték meg a jegyzett tőkét, méghozzá 440,1 millió forintra. A közgyűlés tudomásul vette Gergely Máté igazgatósági tag lemondását, és helyére Schneller Domonkost választotta meg öt évre, aki korábban a Fővárosi Közgyűlés tagja és az újbudai önkormányzat képviselője volt. Miután lejárt a légitársaság üzemi tanácsa által delegáltak mandátuma a felügyelőbizottságban, helyükre Balla Mihályt és Mészáros Lászlót jelölték.
Úgy tűnik, a Malévnak hoszszabb távon kell berendezkednie az átmeneti helyzetre – mondta lapunknak egy neve elhallgatását kérő szakember. A távozó vezérigazgató, Martin Gauss egy éve kérdésünkre azt mondta, hogy új szakmai alapokra helyezi a kereskedelmi tevékenységet, átvilágítja az úti célok rendszerét, racionalizálja a költségeket. Mindezektől azt várta, hogy 2012-re nyereségessé válik a Malév tevékenysége. Martin Gauss hivatalosan úgy indokolta távozását, hogy nem tudott megegyezni a javadalmazásáról a munkáltatóval, a vagyonkezelővel. A tavalyi eredmények azonban nem azt mutatják, hogy komoly előrelépés történt volna a Malév helyzetében – mondta szakértőnk.
A kormány eközben tárgyalásokat folytat leendő befektetőkkel a Malév állami tulajdonrészének eladása érdekében. Ehhez először meg kellene egyezni az orosz kormánnyal a Vnyesekonombank tulajdonrészének a visszavételéről. Ebben komoly akadályt jelent, hogy a felek vitatkoznak a 32 millió euró értékű viszontgarancia ügyében, emellett a Malév további 102 millió eurós tartozást halmozott fel. De nem látni azokat a szakmai befektetőket sem, amelyek készek lennének átvenni a magyar légitársaságot. Bár Fellegi Tamás fejlesztési miniszter több alkalommal jelezte, hogy rövidesen eredmény születhet, sem kínai, sem török befektetőkkel nem kezdtek hivatalos tárgyalásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.