Utolsó figyelmeztetés a világ megóvására

Szarka István
2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évvel az angliai megjelenést követően, 2010-ben adták ki Magyarországon James Lovelock Gaia halványuló arca. Utolsó figyelmeztetés (The vanishing face of Gaia. A final warning) című könyvét. Annak ellenére, hogy a mű egy világhírű kutató életműve összefoglalásának tekinthető, érdemi kritika alig jelent meg róla. A szerzőnek az éghajlatváltozással, az energiakérdéssel, valamint az „urbánus zöldideológiával” kapcsolatos gondolatai sokakat megbotránkoztatnak, de mindenkit el kell, hogy gondolkodtassanak.
Lovelock korábbi műve, a hetvenes évekből származó Gaia-hipotézis szerint a Föld olyan önszabályozó rendszer, amelynek célja a lakhatóság, azaz magának az életnek a fenntartása. Az önszabályozás tényét a tudomány Lovelocktól függetlenül is felismerte, de az az állítás, hogy az önszabályozásnak efféle célja volna, kívül áll a tudomány hatáskörén. A Gaia-hipotézist soha nem fogadták el, de a hipotézis és szerzője általános ismertségre tett szert. Újabb könyvének címével – Gaia halványuló arca – Lovelock nem a Gaia-hipotézis feladását jelzi, hanem azt kívánja érzékeltetni, hogy az emberiség tönkretette a földi önszabályozást. Szerinte minden globális környezeti probléma lényege ez, és az emberiség menthetetlenül rohan a vesztébe. Csak abban bízhatunk, hogy a megmaradó utódok a természettel majd békességben fognak tudni élni.
James Lovelock úgy látja, hogy a földi önszabályozás tönkremenetele a gyors és visszafordíthatatlan éghajlati változásban (felmelegedésben) nyilvánul meg. A Nobel-békedíjjal kitüntetett ún. Kormányközi Éghajlat-változási Bizottság (IPCC) által képviselt szemlélet őszerinte a politikusok és különféle érdekcsoportok tudománytalan nézetét tükrözi, amelynek kizárólagos célja az üzletmenet zavartalan folytatása (hasonlóképpen a klímaváltozást tagadókéhoz). A „dogmákkal, ikonokkal teli és az összes környezeti problémára könnyű megoldást ígérő hitet” – például, hogy ha elégséges mértékben csökkentjük a szén-dioxid-kibocsátást, akkor megint rendben lesz minden – határozottan elutasítja. Az elkerülhetetlen felmelegedés ellenére sem magát a folyamatot tartja az emberiségre leselkedő legnagyobb veszélynek, hanem az éhezést, az élettérért folyó versengést és a háborúkat, amelyek végső oka a túlnépesedés és a Föld forrásainak kimerülése. Állítja, hogy az emberiség legmegbízhatóbb energiaforrása a nukleáris energia, ennek értelmében az atomenergia ellenpropagandája egy hatásos és részben tudatos hazugságláncolatra épül. Különösen lesújtó a véleménye az úgynevezett „megújuló” energiafajtákról, mert az emberiség jelenlegi energiaigényét nem szabad és nem is lehetséges az aktuális természeti folyamatok energiájából fedezni. A megújuló energiafajták területigényét természetpusztítónak tartja. „Ha a kormányok ragaszkodnak ahhoz, hogy célszerűtlen és drága megújulóenergia-sémákat erőltessenek át, nemsokára oda jutunk, hogy a földek nagy részét bioüzemanyag-gyártást szolgáló ültetvények, biogáz-generátorok és ipari nagyságrendben szélerőművek lepik el – akkor, amikor a földterületnek teljes mértékben az élelmiszer-termelést kellene szolgálnia, s még inkább egy elviselhető éghajlat és kémiai összetétel fenntartását. Ne legyen bűntudatunk, amikor nemet mondunk erre az egész ostobaságra: jobban megvizsgálva kiderül, hogy az egész csak egy jól kidolgozott trükk, amely néhány olyan ország érdekét szolgálja, amelyek gazdasága rövid távon jó hasznot húz a szélerőművek, bioüzemanyag-gyárak és egyéb, zöldnek hangzó, energiával kapcsolatos berendezések eladásából. Pillanatra se higgyünk az ügynöki dumának, hogy ezzel mentjük meg a bolygót.” Lovelock meggyőződése szerint a megújuló energiák iránti lelkesedést leginkább az ideológiai alapon osztogatott – az Európai Unió által is szorgalmazott – támogatási rendszer táplálja, és nem a racionalitás.
Legkényesebb gondolata a zöldmozgalmak történetének áttekintéséből levont következtetése. Az első környezetvédő lobbisták (World Wildlife Fund, Friends of the Earth és a Sierra Club) még a vadvilággal, a természettel foglalkoztak. A militáns zöldideológia először a hatvanas években, Rachel Carson Néma tavasz című, 1962-es könyvének súlyos félreértelmezésével mutatkozott meg. Carson figyelmeztetését – nevezetesen hogy az ipar fenyegeti a vadvilágot – a „városi zöldek” ugyanis úgy értelmezték, mintha az ipar az embert fenyegetné közvetlenül. A marxisták ekkortájt feljogosítva érezték magukat azt mondogatni, hogy a kapitalisták a profit érdekében már nemcsak kizsákmányolják, hanem meg is mérgezik az embereket. E tetszetős szöveg következményeként hamarosan szoros szövetség alakult ki a balosok és a zöldek között. A nukleáris atomrobbantások ellenzése ugyanakkor a pacifistákkal egyesítette a zöldeket. Valami ilyesfajta folyamat vezetett el a hetvenes években a Greenpeace létrejöttéhez. A huszadik század második felében a világ zöld mozgalmai egyértelműen a politikai baloldalhoz voltak köthetők.
Lovelock emlékeztet arra, hogy a televíziózás elterjedésétől – nagyjából a hetvenes évektől – kezdve az emberiség természetismerete egyre inkább a természetfilmekre kezdett korlátozódni. Az igazi természet helyett – üdítő kivételektől eltekintve – csak a filmkészítők által megszűrt és torzított változat jut el a nézőkhöz. Ma már az emberiség nagyobbik része városlakó, és e tömeg a természettől elszakadva tekint a vidékre. Hajlamosak azt gondolni, a vidék rendeltetése a városok életfenntartó szolgáltatásának biztosítása.
Lovelock a tudományos minősítés huszadik századi gyakorlatát is hibáztatja. Azáltal ugyanis, hogy a legtöbbet idézett tudósok számítanak a legsikeresebbnek, sok fiatal vagy ambiciózus kutató a média sztoriéhségének kielégítésével igyekezett magát ismertté tenni. A vegyi anyagok jelenlétének mégoly csekély koncentrációjú kimutatása az élelmiszerláncban a média félelemkeltő akcióinak kimeríthetetlen tárházává vált. Ügyvédek és törvényhozók bekapcsolódásával egy új, önfenntartó iparág alakult ki. Lovelock éppen azért nem volt soha támogatója a zöldmozgalmaknak, mert érzékeny műszerek révén minden lényegtelen dolog is kimutatható.
Az 1990-es évek elején – a szovjet kommunizmus bukásával – világszerte felismerték, hogy a kapitalizmus sok szempontból mégis jobban működhet, mint a szocializmus legtöbb formája. Ennek hatására a zöld gondolkodás a liberális-humanista eszmerendszer térfelére tolódott, amely irányzat a környezeti veszélyeket a jólétre leselkedő fenyegetésként értelmezte. Nem hajlandók tudomásul venni, hogy a Földrendszer („Gaia”) jóléte sokkal fontosabb az egyes emberek, sőt az emberiség jóléténél.
A zöldmozgalmaknak manapság sokféle árnyalata van, de James Lovelock kegyetlenül hangzó, sommás végkövetkeztetése az, hogy jelenkori civilizációnkra a természettől eltávolodott, ún. „urbánus zöldideológia” halálos fenyegetést jelent.
Lovelock nézetei e három kérdéskörben bizonyára sokak számára meglepők, mert 1. az éghajlatváltozással kapcsolatban tudatos megtévesztéssel vádolja a klímakutatás fő sodorvonalát, 2. a „fosszilis”- és a „zöld”-energia-lobbit egyformán elutasítja, 3. napjaink mondhatni legdivatosabb ideológiáját mélységesen elítéli.
Nézetrendszere – a Föld-rendszer tűrőképességének, a kívánatos energiaforrásoknak és a zöldmozgalmaknak a megítélésében megmutatkozó kisebb-nagyobb véleménykülönbségek ellenére – egyfajta képviselete azon kutatók nézeteinek, akik a globális környezeti problémákról képesek különféle politikai sugallatoktól, elvárásoktól és konszenzusoktól függetlenül gondolkodni.

A szerző geofizikus-mérnök, az MTA doktora

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.