Húsz éve összekapaszkodva

A Duna Televízió Élő népzene című nívódíjas sorozatának legutóbbi részei a húszéves sepsiszentgyörgyi Háromszék Táncegyüttest köszöntötték – kétszer fél órába látszatra nem sok minden fér bele két évtizedből, mégis rengeteg.

Hegyi Zoltán
2011. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elejtett félmondatok, felvillanó sorsok. A táncosok emlékei a hőskorról, küszködésekről és felejthetetlen előadásokról. Rövid archív bejátszók, egy összekapaszkodó séta. Méltón Mireille Négre soraihoz: „A tánc nemcsak az értelemmel való gondolkodás művészete, hanem egész létünkkel való légzés és az élet művészete”. Az erőszakmentesség rendkívüli iskolája. Megtanít minket tudatalatti hatalmaink és erőink ellenőrzésére és vezetésére.
A Háromszék Táncegyüttes Sepsiszentgyörgyön alakult. A hetvenezres lakosság háromnegyede magyar, a város kulturális élete hagyományosan pezsgő, a terep tehát adott volt, a célkitűzés pedig világos. Az erdélyi népzene és néptánckultúra gyűjtése, megőrzése és továbbadása, művészi értékű színpadi bemutatása. Ez persze szinte már lózung, de a mögötte lévő munka jelentősége felbecsülhetetlen. Ezt a kultúrát többé már nem lehet elcsalni, megmásítani. Az együttes több mint kétezerszer lépett színpadra Erdélyben, Magyarországon és szerte Európában.
És Háromszékből van mit vinni a világba. Borsos Balázs és Magyar Zoltán A magyar népi kultúra régiói (Mérték Kiadó, 2011) című nagyszerű, kétkötetes munkájában olvashatjuk, hogy a tájegység viszonylagos földrajzi nyitottsága, a szászok által képviselt polgári, parasztpolgári minták, az önellátó gazdálkodásból kilépve a síksági parasztgazdaságoknak az árutermelésbe való tudatos bekapcsolódása együttesen eredményezték azt, hogy Háromszék évszázadokon keresztül folyamatosan a Székelyföld legfejlettebb vidéke volt. Jelzésértékű, hogy lélekszámához képest szembetűnően nagyszámú értelmiségi származott el onnan, és például a XVIII–XIX. században a nagyenyedi Bethlen-kollégium diákjainak mintegy háromnegyede Háromszék református településeiről verbuválódott. Ugyanakkor a népművészeti hagyományvilág még a XX. század második felében is meglepően régies állapotokat őrzött meg. Érvényes ez a megállapítás a Kakas Zoltán által feltárt hiedelemtörténetekre és a már Orbán Balázs által is érzékeltetett mondavilágra, valamint a balladahagyományra, amely döccenőkkel ugyan, de a helybeli magyar anyanyelvű cigányság körében az ötvenes évek után is tovább élt.
Komoly fundamentum ez, akár a sepsiszentgyörgyi Kós Károly-házak. Tradíció és nyitottság, ha tetszik: multikultúra. Egy idő után a Háromszék Táncegyüttes is nyitott: táncszínházi produkciókra, új formanyelvre, mozgásszínházi előadásokra. Hogy valóban élő legyen a dolog, minden generációnak hozzá kell tennie a magáét. Könczei Árpád szerkesztő és munkatársai mindezt kitűnően dokumentálták. Lám, mindössze kétszer fél óra, és mi minden van a táncosok tekintetében, mozdulataik mögött.
(Élő népzene, 20 éves a Háromszék Táncegyüttes, 2. rész, Duna Televízió, július 17.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.