Bajban a szlovák cégeket alapító társaságok?

Nemcsak a külföldi rendszámmal futó autók üzemben tartói törhetik a fejüket, mit tegyenek szeptemberben, ha életbe lép a közúti közlekedési törvény módosítása. A szlovák cégalapítást kínáló ügynökségek is jelentős üzlettől esnek el.

2011. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már két hét sincs a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény legújabb változásának életbe lépéséig. A módosított jogszabály nyugat-európai – német és osztrák – mintákat követve úgy alakítja át a szabályozást, hogy ha a hazai utakon magyar állampolgárságú, magyar lakhelyű, de külföldi rendszámmal közlekedő sofőrt igazoltat a rendőr, akkor néhány kivételtől eltekintve leszereli a rendszámot. Ilyen kivétel, ha a vezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van, ha a járművet harminc napnál rövidebb ideig használja Magyarországon, vagy ha a gépkocsit Magyarország területén kívüli rendszeres munkavégzés érdekében használja. A tulajdonosnak, üzemben tartónak utóbb módja van bizonyítani, hogy jogszerűen használta a külföldi felségjelzést, de a bizonyítási kényszer jövő hónaptól az autóst terheli.
A közeledő határnap miatt nemcsak a külföldi rendszámmal futó autók üzemben tartói törhetik a fejüket – természetesen ők is, hiszen a 2000 köbcentisnél nagyobb motorral szerelt céges autók esetében 800 ezer forint is lehet a bírság –, hanem a cégalapításra specializálódott nemzetközi ügynökségek is. Ezek számára komoly piaci rést jelentett mostanáig a regisztrációs adót és más közterhet megkerülni kívánó autósok hada. Egyes hírek szerint bizonyos luxusmárkák esetében a magyarországi forgalomba helyezés ritka volt, mint a fehér holló. Az elmúlt évek alatt több tízezer hazai tulajdonos által hajtott személyautóra került külföldi rendszám.
Nem csoda, hogy az érintettek szívesen megúsznák a rendszámmal kapcsolatos hercehurcát. Az egyik nemzetközi ügyvédi iroda fejtegetést tett közzé a közelmúltban a sajtóban. Véleményük szerint a megoldás az, hogy a szóban forgó autónak ne legyünk a tulajdonosai, hanem béreljük vagy lízingeljük azt. Így a magyar hatóságok sok mindent nem tehetnek, bármilyen rendszám legyen is az autón.
A értelmezést azonnal cáfolta a jogszabály előkészítésében tevékeny rész vállaló Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete MGE). Knezsik István, az ANK elnöke kérdésünkre azt mondta, hogy a törvényi szabályozás mind a magyarországi üzemben tartók, mind pedig a magyarországi lakóhellyel rendelkező vezetők esetében előírja a magyar hatósági jelzés használatát. A két feltétel egymástól függetlenül érvényesül, tehát külföldi rendszám – a törvényben meghatározott kivételekkel – nem használható.
Vagyis – fejtegette Knezsik István – hiába lízingelt a gépkocsi, magyar lakhelyű vezető csak magyar rendszámmal közlekedhet. Ezt mondja a szeptember 1-jétől érvényes törvény. Aki nyugodtan szeretne aludni, ehhez tartsa magát. Aki szereti az izgalmakat, megkísérelhet kibúvókat találni, de a büntetés meglehetősen súlyos is lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.