Már két hét sincs a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény legújabb változásának életbe lépéséig. A módosított jogszabály nyugat-európai – német és osztrák – mintákat követve úgy alakítja át a szabályozást, hogy ha a hazai utakon magyar állampolgárságú, magyar lakhelyű, de külföldi rendszámmal közlekedő sofőrt igazoltat a rendőr, akkor néhány kivételtől eltekintve leszereli a rendszámot. Ilyen kivétel, ha a vezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén van, ha a járművet harminc napnál rövidebb ideig használja Magyarországon, vagy ha a gépkocsit Magyarország területén kívüli rendszeres munkavégzés érdekében használja. A tulajdonosnak, üzemben tartónak utóbb módja van bizonyítani, hogy jogszerűen használta a külföldi felségjelzést, de a bizonyítási kényszer jövő hónaptól az autóst terheli.
A közeledő határnap miatt nemcsak a külföldi rendszámmal futó autók üzemben tartói törhetik a fejüket – természetesen ők is, hiszen a 2000 köbcentisnél nagyobb motorral szerelt céges autók esetében 800 ezer forint is lehet a bírság –, hanem a cégalapításra specializálódott nemzetközi ügynökségek is. Ezek számára komoly piaci rést jelentett mostanáig a regisztrációs adót és más közterhet megkerülni kívánó autósok hada. Egyes hírek szerint bizonyos luxusmárkák esetében a magyarországi forgalomba helyezés ritka volt, mint a fehér holló. Az elmúlt évek alatt több tízezer hazai tulajdonos által hajtott személyautóra került külföldi rendszám.
Nem csoda, hogy az érintettek szívesen megúsznák a rendszámmal kapcsolatos hercehurcát. Az egyik nemzetközi ügyvédi iroda fejtegetést tett közzé a közelmúltban a sajtóban. Véleményük szerint a megoldás az, hogy a szóban forgó autónak ne legyünk a tulajdonosai, hanem béreljük vagy lízingeljük azt. Így a magyar hatóságok sok mindent nem tehetnek, bármilyen rendszám legyen is az autón.
A értelmezést azonnal cáfolta a jogszabály előkészítésében tevékeny rész vállaló Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete MGE). Knezsik István, az ANK elnöke kérdésünkre azt mondta, hogy a törvényi szabályozás mind a magyarországi üzemben tartók, mind pedig a magyarországi lakóhellyel rendelkező vezetők esetében előírja a magyar hatósági jelzés használatát. A két feltétel egymástól függetlenül érvényesül, tehát külföldi rendszám – a törvényben meghatározott kivételekkel – nem használható.
Vagyis – fejtegette Knezsik István – hiába lízingelt a gépkocsi, magyar lakhelyű vezető csak magyar rendszámmal közlekedhet. Ezt mondja a szeptember 1-jétől érvényes törvény. Aki nyugodtan szeretne aludni, ehhez tartsa magát. Aki szereti az izgalmakat, megkísérelhet kibúvókat találni, de a büntetés meglehetősen súlyos is lehet.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le