Kövekbe faragott történetek

Pistyur Imre Munkácsy-díjas szobrászművész Litogenezis című kiállítása látható a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban. A Sonkádi csűr kiállítóterében és az épület körüli térben a szentendrei alkotó mintegy kéttucatnyi, az utóbbi évtizedben készült alkotását állítja ki.

P. Szabó Ernő
2011. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dodola istennő, a szláv mitológia ismert alakjának a szobra fogadja a látogatót a szabadtéri múzeum egyik archaikus hangulatú épülete, a Sonkádi csűr felé vezető úton. Dodola – a dalmátoknál Perperuna vagy Preperusa – az eső istennője, azt tartják róla, éneke az erdők fölött száll, zöldet hoz, virágba borítja a fákat. Az istennő férje sem akárki: Perun, a mennydörgés istene.
Kétszeresen is illik a fogadtatás a kiállításhoz. Egyrészt azért, mert Pistyur Imre maga is egy régi dalmát, a törökök elől a XVII. század vége felé Szentendrére menekülő család leszármazottja; a kőfaragásra, kútvágásra utaló név is dalmát eredetű. Másrészt azért, mert az alkotó régóta meghitt viszonyban van a természet erőivel, pomázi gyermekkorában ismerte meg a gyógyító növényeket, a kő formálásának csínját-bínját. Szalóky Sándor és Szegvári Károly festőművészek tanítványaként, majd a szentendrei, illetve a dunaújvárosi képzőművészeti körben képezte magát, ahogyan vallja, „a kővel való bánásmódban és a kő iránti tiszteletben példaképem Mészáros Dezső szobrászművész”. Ha a példakép szoborparkjára gondolunk, amely a szentendrei körút mellett szervesen simul a környezetbe, aligha meglepő, hogy Pistyur Imre legelső szobrai is olyanok voltak, mintha a természet erői alkották volna őket, több közülük ma is a kertjében áll. A művek az inspiráló környezet mellett izgalmas kontextusba kerülnek a kiállítási hely által is: a Pilis lábainál egyaránt fölidézik a hegyekhez kötődő mítoszokat és a kolostorok romjaiban megőrződött középkori keresztény örökséget.
Dodola istennő tejescsöbre mára talán tele is lett, így hát a Sonkádi csűr körül békésen beszélhet a madaraknak és a halaknak Szent Ferenc, várhatja a szüretet a Szőlőevő, a tiszta éjszakai eget a Csillagnéző. Odabent pedig? A litogenezis, azaz a kőtörténet és a kövekkel írt történet ösvényein az emberi erények és bűnök, legendák és hétköznapok szimbolikus figurái kísérik kétoldalt a látogató útját, a Legendacipelő, a Sámán, a Szolgálat és a Dölyfösség az egyik, a Házi angyal, a Harcos, az Ősanya és a Fésülködő a másik irányba vezet a tárlat centruma, a Genezis, a szerelem, a fogantatás, a család és az általuk jelképezett jövő felé. A távozót pedig újra csak szobor, A megbékélés angyala búcsúztatja. Érdemes lefényképezkedni ezzel az angyallal – de még érdemesebb elgondolkodni rajta, mit is mondanánk neki.
(Pistyur Imre: Litogenezis. Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Sonkádi csűr kiállítótere, október 31-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.