Ráteszek kétszázezret, csak vigyék!

Az utóbbi hetek-hónapok extrém magas frankkurzusa áttöréshez vezetett a használt autók piacán is. Amíg tavaly nyáron csak itt-ott kínáltak hitelátvállalással járművet eladásra, most százával találhatunk  ajánlatokat az internetes keresők segítségével.

2011. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dermesztő idők járnak az augusztusi hőségben is a frankban eladósodott autótulajdonosokra. Ki emlékszik már a 2008 előtti reklámajánlatokra, amelyekben a márkakereskedések azzal csábították a szalonajtókon belülre a kíváncsiskodókat, hogy egyetlen fillér készpénz befizetése nélkül új autóba ülhetnek? A nulla százalék önerő és a 120 hónapos futamidő korszakában még az is belefért, hogy az új autó tetejére a kereskedő jelképesen rátegyen százezer forintot, nehogy lemaradjon a család az az évi nyaralásról. A boldog vásárló azt hitte, megütötte a főnyereményt. Sokakban csak utólag ébredt gyanú, hogy mindezen jótéteményekért neki kell majd egyszer jótállnia, méghozzá kamatostul.
Az éveken át elhúzódó pénzügyi-gazdasági válság, a svájci frank árfolyamának elszabadulása nemcsak a lakáshitelesek körében váltott ki pánikot, de az autótulajdonosokból is. A nulla önerős, azaz jórészt megalapozatlanul új autót vásárlók szerződései az első évben csőstül dőltek be, és a jármű-finanszírozással foglalkozó pénzügyi vállalkozások telephelyein hatalmasra duzzadt a visszavett gépkocsik száma. A szakmabeliek azonban váltig hajtogatták, hogy az autósok többsége, a megfontoltan választó, mértékkel eladósodó üzemben tartó a végsőkig ragaszkodik majd a család szeme fényéhez, az új autóhoz. Többek közt azért is, mert a hitelből kiszállók a rossz és még rosszabb forgatókönyvek között választhattak. Az elmúlt hetek-hónapok extrém magas forint/frank kurzusai azonban áttöréshez vezettek a használt piacon. Amíg tavaly nyáron csak itt-ott kínáltak hitelátvállalással autót eladásra, most százával dobnak fel ilyen ajánlatokat az internetes keresők.
– Adok mellé ajándékba 200 ezer forint készpénzt, és az átírást is én állom – rimánkodik a vevőjelölteknek az egyik autótulajdonos. – A banki hitelátvállalás díját, közel 30 ezer forintot én fizetem – ajánlkozik a másik. A hirdetésekből az is kiderül, mi elől menekülnek az eladók. „A havi törlesztőrészlet 51 300 forint, plusz az árfolyam-különbözet, ami 20-25 ezer forint havonta. A szerződést 143 forintos svájcifrank-árfolyamon kötöttem meg, ebből adódik az árfolyam-különbözet” – tart felvilágosítást a harmadik. A Hasznaltauto.hu, a másodkézből értékesített autók piacának több mint kétharmadát szemmel tartó hirdetési médium adatai szerint nemcsak a hitelátvállalásos ajánlatok szaporodtak meg, hanem a járművek átlagos kínálati ára is lényegesen csökkent. Vagyis a tulajdonosok akár így, akár úgy, de lényeges veszteségek árán is menekülni akarnak a franktól.
A hitelátvállalásos ajánlatok első pillantásra akár kedvezőnek is tűnhetnek a leendő vásárló számára. Ha újonnan vásárolt járműről és megfontolt, hosszú távra tervező első tulajdonosról van szó, akkor szép és jó autóhoz juthatunk szó szerint egyetlen fillér kifizetése nélkül. A részletek sem tűnnek gyomorba vágónak, kisautókat 30-40 ezer forint közötti havi teherrel a nevünkre írathatunk. Ezzel szemben áll az, hogy a hitel átvállalásakor a bank elé kell járulnunk, az pedig valószínűleg újra kalkulálja az önrészt és a havi részleteket, ami szinte biztosan emelkedést jelent. De még idáig sem jutunk el, ha elvégzünk egy számtani műveletet: a hátralévő hónapok számát megszorozzuk a havi törlesztővel. Az eredmény egy esztergomi gyártású Suzuki esetében gyakran az, hogy a még fizetendő összeg meghaladja a kocsi jelenkori új árát, azaz több mint 3-3,5 millió forint, miközben maga a jármű két-három éves, és előző gazdája beletett már jó 50 ezer kilométert. Vagyis az új árát kellene kifizetnünk egy középkorú autóért – ami alaposan mérlegelendő, még ha jelképesen kétszázezer forint is virít a kocsi tetején. Még megeshet, hogy a sok menekülni vágyó adós jelentős része nem tud túladni hitellel terhelt kocsiján. Ekkor megvalósulhat az a forgatókönyv, amit a Hasznaltauto.hu jósolt: az őszre újabb hitelbedőlési hullám dagasztja majd a bankok autókínálatát, és az egyforintos magánhirdetések is tovább szaporodnak majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.