Dermesztő idők járnak az augusztusi hőségben is a frankban eladósodott autótulajdonosokra. Ki emlékszik már a 2008 előtti reklámajánlatokra, amelyekben a márkakereskedések azzal csábították a szalonajtókon belülre a kíváncsiskodókat, hogy egyetlen fillér készpénz befizetése nélkül új autóba ülhetnek? A nulla százalék önerő és a 120 hónapos futamidő korszakában még az is belefért, hogy az új autó tetejére a kereskedő jelképesen rátegyen százezer forintot, nehogy lemaradjon a család az az évi nyaralásról. A boldog vásárló azt hitte, megütötte a főnyereményt. Sokakban csak utólag ébredt gyanú, hogy mindezen jótéteményekért neki kell majd egyszer jótállnia, méghozzá kamatostul.
Az éveken át elhúzódó pénzügyi-gazdasági válság, a svájci frank árfolyamának elszabadulása nemcsak a lakáshitelesek körében váltott ki pánikot, de az autótulajdonosokból is. A nulla önerős, azaz jórészt megalapozatlanul új autót vásárlók szerződései az első évben csőstül dőltek be, és a jármű-finanszírozással foglalkozó pénzügyi vállalkozások telephelyein hatalmasra duzzadt a visszavett gépkocsik száma. A szakmabeliek azonban váltig hajtogatták, hogy az autósok többsége, a megfontoltan választó, mértékkel eladósodó üzemben tartó a végsőkig ragaszkodik majd a család szeme fényéhez, az új autóhoz. Többek közt azért is, mert a hitelből kiszállók a rossz és még rosszabb forgatókönyvek között választhattak. Az elmúlt hetek-hónapok extrém magas forint/frank kurzusai azonban áttöréshez vezettek a használt piacon. Amíg tavaly nyáron csak itt-ott kínáltak hitelátvállalással autót eladásra, most százával dobnak fel ilyen ajánlatokat az internetes keresők.
– Adok mellé ajándékba 200 ezer forint készpénzt, és az átírást is én állom – rimánkodik a vevőjelölteknek az egyik autótulajdonos. – A banki hitelátvállalás díját, közel 30 ezer forintot én fizetem – ajánlkozik a másik. A hirdetésekből az is kiderül, mi elől menekülnek az eladók. „A havi törlesztőrészlet 51 300 forint, plusz az árfolyam-különbözet, ami 20-25 ezer forint havonta. A szerződést 143 forintos svájcifrank-árfolyamon kötöttem meg, ebből adódik az árfolyam-különbözet” – tart felvilágosítást a harmadik. A Hasznaltauto.hu, a másodkézből értékesített autók piacának több mint kétharmadát szemmel tartó hirdetési médium adatai szerint nemcsak a hitelátvállalásos ajánlatok szaporodtak meg, hanem a járművek átlagos kínálati ára is lényegesen csökkent. Vagyis a tulajdonosok akár így, akár úgy, de lényeges veszteségek árán is menekülni akarnak a franktól.
A hitelátvállalásos ajánlatok első pillantásra akár kedvezőnek is tűnhetnek a leendő vásárló számára. Ha újonnan vásárolt járműről és megfontolt, hosszú távra tervező első tulajdonosról van szó, akkor szép és jó autóhoz juthatunk szó szerint egyetlen fillér kifizetése nélkül. A részletek sem tűnnek gyomorba vágónak, kisautókat 30-40 ezer forint közötti havi teherrel a nevünkre írathatunk. Ezzel szemben áll az, hogy a hitel átvállalásakor a bank elé kell járulnunk, az pedig valószínűleg újra kalkulálja az önrészt és a havi részleteket, ami szinte biztosan emelkedést jelent. De még idáig sem jutunk el, ha elvégzünk egy számtani műveletet: a hátralévő hónapok számát megszorozzuk a havi törlesztővel. Az eredmény egy esztergomi gyártású Suzuki esetében gyakran az, hogy a még fizetendő összeg meghaladja a kocsi jelenkori új árát, azaz több mint 3-3,5 millió forint, miközben maga a jármű két-három éves, és előző gazdája beletett már jó 50 ezer kilométert. Vagyis az új árát kellene kifizetnünk egy középkorú autóért – ami alaposan mérlegelendő, még ha jelképesen kétszázezer forint is virít a kocsi tetején. Még megeshet, hogy a sok menekülni vágyó adós jelentős része nem tud túladni hitellel terhelt kocsiján. Ekkor megvalósulhat az a forgatókönyv, amit a Hasznaltauto.hu jósolt: az őszre újabb hitelbedőlési hullám dagasztja majd a bankok autókínálatát, és az egyforintos magánhirdetések is tovább szaporodnak majd.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt