Sötétbe borulnak a sztrádák

2011. 08. 01. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kitűnő német autópályákról este Belgiumba átlépő autósok eddig felsóhajthattak: a határátlépés pillanatától kezdve fényárban úszó utakon haladhattak tovább. És ez már évtizedek óta így van. Európa egyetlen országa, ahol nincs autópálya vagy gyorsforgalmi szakasz ostornyeles lámpák nélkül.
Frank De Winne űrhajós mondta egyszer, ha nem tudta pontosan, mely ország fölött halad el, csak lenézett, és egy különleges fényességgel kivilágított helyet látott a Földön. Belgiumot. A fény biztonságot is jelent. A világítás sok pénzbe kerül, de a megőrzött emberéletekben és elkerült balesetekben mérve a belgák úgy gondolták, megéri. Néhány napja ennek is, mint egyszer mindennek, vége. Egyre több út marad kivilágítatlanul. Az ország északi részében, Flandriában most már biztos, hogy az autópályák felét nem is fogják kivilágítani, míg a másik felét csak akkor, ha az időjárás valóban rosszra fordul. Ennek eldöntése nem a legkönnyebb abban az országban, ahol szinte mindig rossz az idő. Cybelle-Royce Buyck flamand közlekedési ügyekért felelős miniszter szerint túl nagy kocsiforgalom esetén bekapcsolják a világítást.
Belgium tehát ezzel már lekerült a világ azon országainak nagyon rövid listájáról, amelyek megengedik maguknak autóútjaik éjjeli kivilágítását. A gazdag Benelux-országot is elérte a költségvetési takarékosság igénye, valamint az elektromos áram is drágult. Luxemburgban – amely 150 kilométer hosszú autópályáinak csaknem teljes hoszszát éjjel kivilágítják – még nem nyúltak a takarékosság ezen eszközéhez. Igaz viszont, hogy a nagyhercegség arányaiban gazdagabb északi szomszédjánál.
Belgiumban eddig 350 ezer lámpa világított az autópályákon és autóutakon, amelynek a költsége igen tetemes. Vallóniában – a francia nyelvű országrészben – tavaly 9,5 millió eurót (2,6 milliárd forint) emésztett fel a mintegy 800 kilométernyi autóút kivilágítása és ehhez 105 giagawattóra elektromos áramot használtak fel, ami egy atomerőmű négynapi munkájának teljesítményével egyenlő.
Az autópályák kivilágítása az ötvenes években kezdődött. Annak ellenére, hogy ekkor a forgalomnak csak egynegyede jutott éjjelre, az autóutakon a végzetes balesetek több mint fele erre az időszakra esett. Akkor persze még jóval olcsóbb volt az energia, a mai áron számítva is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.