A gazdaság válsága az átlagnál is jobban sújtja az autókereskedőket. Az országos, 3,29 százalékos fizetésképtelenségi átlagnál jóval magasabb a gépjármű-kereskedelem és javítási iparág bedőlési aránya. A cégek számára vetített fizetésképtelenségi arány ebben a szektorban ugyanis 4,45 százalék – áll a Bisnode csoporthoz tartozó, Dun & Bradstreet (D&B) nemzetközi cégminősítő elemzésében. Az elmúlt időszakban a fizetési késedelem is jelentősen megemelkedett az iparágban, ami arra utal, hogy a szereplők egyre nehezebben törlesztik adósságaikat.
Az elemző cég szerint a használtgépjármű-kereskedőket kevésbé érintette a válság, mint az új gépjárműveket fogalmazó márkakerekedéseket. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke elmondta, hogy 2007-ben még több mint 200 ezer gépjárművet adtak el Magyarországon, és az autókereskedők akkor arra számítottak, hogy évi 300 ezerre is nőhet az értékesítés. A válság hatására azonban 2010-re 52 661-re csökkent az értékesített új autók száma, azaz gyakorlatilag negyedére esett vissza a kereslet, ami veszélybe sodorta a gépjármű-kereskedőket. Új autót ma magánszemélyek alig vesznek, az értékesítés zöme céges flottaértékesítésekből származik. A szigorodó hitelfeltételek sem kedveztek az autóértékesítésnek. Míg korábban az átlagos önerő 30 százalék, az átlagos futamidő új autó esetében 7,5 esztendő, a használtnál 5,5 év volt, mára az átlagos önerő 40 százalékra nőtt, az átlagos futamidő pedig másfél évvel csökkent. A márkakereskedések nehézségeit fokozza, hogy már nemcsak a magánszemélyek, hanem a cégek is sokszor a márkakereskedőn kívül oldják meg a gépkocsik szervizelését. Bár a szervizdíjak húzhatnák ki a kereskedőket a bajból, ehelyett ez a pénz is inkább a feketegazdaságot erősíti.
Mindez arra utal, állítja a D&B, hogy új bedőlési dömping várható az ágazatban. Számos nagy szereplő jelentős adósságokkal küzd, és hitelekkel finanszírozták a felhalmozódott és nehezen mozgó készleteiket is. A kereskedések felénél 100 százaléknál magasabb az eladósodottság mértéke. A negatív jövőképet valószínűsíti, hogy az elmúlt fél évben az iparágban a végelszámolások aránya jelentősen emelkedett. Míg 2010 második fél évében naponta átlagosan egy iparági szereplő szűnt meg, addig ma naponta 2,5 céget zárnak be.

Kiderült, miért látogatott Pécsre Orbán Viktor