Csődhullám az autószalonoknál

Negyedével több cég dőlt be a gépjármű-kereskedelemben, a javítóiparban, mint a hazai átlag, és a közeljövőben újabb csődhullám várható – állítja a Dun & Bradstreet cégminősítő.

2011. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdaság válsága az átlagnál is jobban sújtja az autókereskedőket. Az országos, 3,29 százalékos fizetésképtelenségi átlagnál jóval magasabb a gépjármű-kereskedelem és javítási iparág bedőlési aránya. A cégek számára vetített fizetésképtelenségi arány ebben a szektorban ugyanis 4,45 százalék – áll a Bisnode csoporthoz tartozó, Dun & Bradstreet (D&B) nemzetközi cégminősítő elemzésében. Az elmúlt időszakban a fizetési késedelem is jelentősen megemelkedett az iparágban, ami arra utal, hogy a szereplők egyre nehezebben törlesztik adósságaikat.
Az elemző cég szerint a használtgépjármű-kereskedőket kevésbé érintette a válság, mint az új gépjárműveket fogalmazó márkakerekedéseket. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke elmondta, hogy 2007-ben még több mint 200 ezer gépjárművet adtak el Magyarországon, és az autókereskedők akkor arra számítottak, hogy évi 300 ezerre is nőhet az értékesítés. A válság hatására azonban 2010-re 52 661-re csökkent az értékesített új autók száma, azaz gyakorlatilag negyedére esett vissza a kereslet, ami veszélybe sodorta a gépjármű-kereskedőket. Új autót ma magánszemélyek alig vesznek, az értékesítés zöme céges flottaértékesítésekből származik. A szigorodó hitelfeltételek sem kedveztek az autóértékesítésnek. Míg korábban az átlagos önerő 30 százalék, az átlagos futamidő új autó esetében 7,5 esztendő, a használtnál 5,5 év volt, mára az átlagos önerő 40 százalékra nőtt, az átlagos futamidő pedig másfél évvel csökkent. A márkakereskedések nehézségeit fokozza, hogy már nemcsak a magánszemélyek, hanem a cégek is sokszor a márkakereskedőn kívül oldják meg a gépkocsik szervizelését. Bár a szervizdíjak húzhatnák ki a kereskedőket a bajból, ehelyett ez a pénz is inkább a feketegazdaságot erősíti.
Mindez arra utal, állítja a D&B, hogy új bedőlési dömping várható az ágazatban. Számos nagy szereplő jelentős adósságokkal küzd, és hitelekkel finanszírozták a felhalmozódott és nehezen mozgó készleteiket is. A kereskedések felénél 100 százaléknál magasabb az eladósodottság mértéke. A negatív jövőképet valószínűsíti, hogy az elmúlt fél évben az iparágban a végelszámolások aránya jelentősen emelkedett. Míg 2010 második fél évében naponta átlagosan egy iparági szereplő szűnt meg, addig ma naponta 2,5 céget zárnak be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.