Malév: százmilliárdos fenyegetés

Vissza kell fizetnie a Malévnek a magyar kormánytól kapott 100 milliárdos nagyságrendű támogatást – lapértesülések szerint ezt tartalmazza az Európai Unió még nem nyilvános dokumentuma. Ez a légitársaság megszűnését jelentheti, ami a repülőtér-üzemeltető reprivatizációját is maga után vonhatja.

2011. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napokon belül nyilvános lehet az Európai Unió Malévvel kapcsolatos jelentése – értesült a Napi Gazdaság. Ebben tiltott állami támogatás miatt elmarasztalják a magyar kormányokat, amelyek az elmúlt években 100 milliárd forint nagyságrendben juttattak állami forrásokat a bajba került és folyamatosan veszteséges légicégnek. Mint ismert, a vizsgálatot konkurens fapados légitársaságok, többek közt a WizzAir kezdeményezték egy évvel ezelőtt. A döntés következményeként a 95 százalékos állami tulajdonban levő Malévnek vissza kell fizetnie az eddig kapott állami támogatást, amire a cég jelenlegi állapotában képtelen. A nemzeti légitársaság sokmilliárdos adósságot görget maga előtt, az elmúlt évtizedben nem tudott nyereségesen gazdálkodni. A tavalyi évet 24,5 milliárd forintos veszteséggel zárta, idén pedig a legoptimistább becslések szerint is 8-10 milliárdos mínusz várható. Az elmúlt hónapok statisztikái azt mutatják, hogy sem utasszámban, sem a járatok töltöttségében nem tud a Malév csatlakozni a fellendülő turizmushoz, sőt a budapesti nemzetközi repülőtéren is egyre csökken a részesedése.
Az uniós vizsgálat ténye ismert; a WizzAir tavaly márciusban azzal indokolta a beadványát, hogy a Malév társaságnak juttatott támogatás nem csupán közpénz elherdálását jelenti, hanem vélhetőleg versenytorzító hatású, és a tiltott állami támogatás tipikus esete. Mint írják, a „kormány a Malév problémájának valódi megoldását halogatja az adófizetők pénzéből finanszírozott támogatással ahelyett, hogy ugyanebből az összegből a Malév csődjének negatív hatását enyhíthetné”.
A nemzeti légitársaság esetleges csődje komoly gondokat okozhat a kormányzatnak. Bár hivatalosan soha nem erősítették meg, ferihegyi pletykák szerint a repülőtér-üzemeltető Budapest Airport privatizációs szerződésének titkos záradékában szerepel, hogy a kormánynak viszsza kell vásárolnia a céget, ha a piacról kiesik a forgalom meghatározó szereplője. Tekintve, hogy a Malév ma is 36 százalékkal részesül a ferihegyi repülőtér forgalmából, kiesése minden bizonnyal előidézné a záradékban jelzett helyzetet. Eközben egy titkos minősítésű friss WikiLeaks-távirat szerint 2009 februárjában az amerikai diplomaták számára kiderült, hogy a látszattal ellentétben a Malév-részvények többségét nem magyar magánszemélyek, hanem teljes egészében a moszkvai központú Vnyesekonombank (VEB) birtokolta, amelynek valódi irányítója nem más, mint Vlagyimir Putyin. Az amerikaiak gyanúja szerint az oroszok magyar strómanok alkalmazásával akarták kijátszani a nemzeti légitársaságokra vonatkozó uniós szabályokat.

Új postaközpont Ferihegyen. Átadták a Magyar Posta nemzetközi küldeményeket feldolgozó új központját a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A létesítményt 510 millió forint ráfordítással alakította ki a Magyar Posta. Az átadáson Geszti László, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a fejlesztés nagyon fontos lépés a 2013. évi postai liberalizáció szempontjából, mert lehetővé válik az új minőségi követelményeknek megfelelő, hatékony postai szolgáltatás ellátása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.