Mégsem lesz alá-fölé rendeltségi viszony a MÁV és a Volánok között a januárban felálló Nemzeti Közlekedési Holdingban, és az utasnak kell eldöntenie, hogy a vasúti vagy az autóbuszos szolgáltatást veszi igénybe, a távolsági közlekedés támogatása pedig ennek függvényében történik. Legalábbis ez hangzott el a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége és Völner Pál államtitkár minapi találkozóján, méghozzá a kormányzati szereplő szájából. A volános érdekvédők elleneznék a közúti személyszállítási szolgáltató cégek feláldozását a MÁV megmentése érdekében.
A találkozón elhangzott mondatok más hangsúllyal szólnak, mint a közlekedési holding felállítását bejelentő korábbi nyilatkozatok. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára tavaly októberben még azt mondta egy szakmai konferencián: elvárás, hogy a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő nemzeti közösségi közlekedési holdingon belül érvényesüljön a vasút előnye. Az államtitkár szerint a busztársaságok „ráhordó” járatokkal biztosíthatják majd, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. Jelezte, hogy a holding kapcsán a költségekben megtakarítást kell elérni. Maga a Széll Kálmán-terv a közösségi közlekedésről szólva mindöszsze azt rögzíti, hogy 2012. január elsejével alakul meg a Nemzeti Közlekedési Holding, és kezdődik meg a közösségi közlekedés szervezeti konszolidációja.
A részletek kidolgozása a háttérben folyt. Egyes sajtóhíradások szerint Lantos Csabát, a MÁV igazgatóságának tagját bízták meg azzal, hogy alapozza meg gazdasági és szervezeti szempontból az átalakítást. Lantos Csaba azonban időközben lemondott MÁV-igazgatósági tagságáról. Bár hivatalosan nem indokolták a távozását, a szakmában keringő hírek szerint az üzletember vezetésével készülő Nemzeti Közlekedési Holding koncepció belső vitájának számlájára írható a döntés. A befektetési szakember közismerten határozott nézeteket képviselt a közösségi közlekedés átszervezésével kapcsolatban. Lemondását megelőzően egy konferencián nyíltan kimondta, a közösségi közlekedés versenyképesebbé tételének első lépése az egyéni közlekedés megdrágítása. A külső szemlélő számára úgy tűnik, hogy a Lantos által képviselt közlekedési holding koncepció a szerző távozása óta jelentős átalakuláson ment keresztül.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt