Nincs előnyben a vasút

Már nem olyan határozott a közlekedési kormányzat a Nemzeti Közlekedési Holding céljait illetően. Több jel arra utal, hogy a vasút elsőbbsége halványulóban, a gumikerekes lobbi magához ragadta a kezdeményezést.

2011. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mégsem lesz alá-fölé rendeltségi viszony a MÁV és a Volánok között a januárban felálló Nemzeti Közlekedési Holdingban, és az utasnak kell eldöntenie, hogy a vasúti vagy az autóbuszos szolgáltatást veszi igénybe, a távolsági közlekedés támogatása pedig ennek függvényében történik. Legalábbis ez hangzott el a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége és Völner Pál államtitkár minapi találkozóján, méghozzá a kormányzati szereplő szájából. A volános érdekvédők elleneznék a közúti személyszállítási szolgáltató cégek feláldozását a MÁV megmentése érdekében.
A találkozón elhangzott mondatok más hangsúllyal szólnak, mint a közlekedési holding felállítását bejelentő korábbi nyilatkozatok. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára tavaly októberben még azt mondta egy szakmai konferencián: elvárás, hogy a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő nemzeti közösségi közlekedési holdingon belül érvényesüljön a vasút előnye. Az államtitkár szerint a busztársaságok „ráhordó” járatokkal biztosíthatják majd, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. Jelezte, hogy a holding kapcsán a költségekben megtakarítást kell elérni. Maga a Széll Kálmán-terv a közösségi közlekedésről szólva mindöszsze azt rögzíti, hogy 2012. január elsejével alakul meg a Nemzeti Közlekedési Holding, és kezdődik meg a közösségi közlekedés szervezeti konszolidációja.
A részletek kidolgozása a háttérben folyt. Egyes sajtóhíradások szerint Lantos Csabát, a MÁV igazgatóságának tagját bízták meg azzal, hogy alapozza meg gazdasági és szervezeti szempontból az átalakítást. Lantos Csaba azonban időközben lemondott MÁV-igazgatósági tagságáról. Bár hivatalosan nem indokolták a távozását, a szakmában keringő hírek szerint az üzletember vezetésével készülő Nemzeti Közlekedési Holding koncepció belső vitájának számlájára írható a döntés. A befektetési szakember közismerten határozott nézeteket képviselt a közösségi közlekedés átszervezésével kapcsolatban. Lemondását megelőzően egy konferencián nyíltan kimondta, a közösségi közlekedés versenyképesebbé tételének első lépése az egyéni közlekedés megdrágítása. A külső szemlélő számára úgy tűnik, hogy a Lantos által képviselt közlekedési holding koncepció a szerző távozása óta jelentős átalakuláson ment keresztül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.