Római hajót építenek

Egy dunakeszi kiállításon mutatják be szeptemberben azt a római folyami gálya modellt, amely hagyományőrzők tervei szerint mintául szolgál majd egy korhű navis lusoria megépítéséhez. Ha a letűnt birodalom hazai határszakaszát jövőre felveszik az UNESCO világörökségi listájára, a közönség számára is kipróbálható hajó nagy attrakció lehet.<br />

Nagy Áron
2011. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Római kori folyami gálya modelljét állítják ki tablók és tárgyi emlékek mellett Dunakeszin a kulturális örökség napok alkalmából szeptemberben – közölte lapunkkal Balogh Tamás, a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület (TIT HMHE) elnöke. A tájékoztatás szerint a harminckét evezős, IV. századi navis lusoria fenyőfa mását Ferencz János nyugdíjas műszerész, pilóta, modellező több száz órás munkával készítette. A navis lusoriának nevezett folyami gályákról a késő római történetíró Ammianus Marcellinus tesz említést egyik művében, ám a hajótípus jobb megismerését az tette lehetővé, hogy Németországban Mainz mellett 1981–82-ben sikerült feltárni és rekonstruálni egy példányát.
– A néhány hét múlva nyíló kiállításról érdemes megjegyezni, hogy a dunakeszi múzeumban, ahol a hajót bemutatják a közönségnek, a rómaiak idején kikötőerőd állt. A tárlat pedig betekintést enged az ókori mindennapokba – emlékeztetett Balogh Tamás. Az elnök egyébként Ferencz János modelljének elkészültéből a kötélvezetés pontos kialakítását szolgáló szakmai tanácsaival vette ki a részét. Ilyenformán a kicsinyített navis lusoria az egyesület és a Magyar Limes Szövetség közötti együttműködés első, kézzel fogható eredménye.
Mint megtudtuk, a két szervezet azért fogott össze, mert hazánk 2012-ben pályázhat arra, hogy a Római Birodalom országunkon átfutó határvonala, a mellette lévő tornyok, erődök és egyéb építmények az UNESCO világörökség részévé váljanak. A limes mint örökségi helyszín nem hungaricum, hiszen Nagy-Britanniától egészen a Fekete-tengerig, majd a Közel-Keleten át Afrika északi országait érintve egyetlen hatalmas helyszínként kerülhet listára. Balogh Tamás és társai úgy vélik, hogy az oltalom alá helyezett hazai romok bemutatásánál alapvető fontosságú a bel- és külföldi érdeklődők, turisták számára olyan, máshol elérhetetlen programok kínálata, amelyek kiemelik a pannóniai limes máshol nem igazán bemutatható, egyedi vonását: a védelmi rendszer szoros összefüggését a Dunával és a hajózással.
Az egyesület elnöke emlékeztetett: Róma több flottája és flottillája közül a Kárpát-medencei Duna-szakaszon szolgáló a legnagyobbak egyike volt. A Magyar Limes Szövetség és a Balogh Tamás vezette egyesület éppen ezért a hajózó rómaiak bemutatását szánnák az egyik fő attrakciónak. Céljuk többek között az, hogy a szeptember közepétől kiállított modellt mintaként használva később elkészüljön a folyami gálya életnagyságú és minden tekintetben korhű mása is, amelyet aztán nemcsak megtekinteni, de kipróbálni is lehetősége lenne a közönségnek. Ismert, hogy az egyesületnek nem ez az első hajórekonstrukciós vállalkozása. Korábban a monarchia folyami monitora, a párját ritkító Lajta felújításából is oroszlánrészt vállalt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.