Ügyes vagy ügyeskedik az a kereskedő, aki az átlagos árnál 10-15 százalékkal olcsóbban kínálja a külföldről behozott, jó állapotú, fiatal gépkocsit? A vevő nem sokat törődik ezzel, hanem ha megtetszik a járgány, megveszi. Néhány százezer forintot nyer vele, hasonlóképp a kereskedő is, aki behozta a külföldön áfamentesen megvett gépkocsit, és idehaza elfelejti bevallani az általános forgalmi adót. Egy ötezer eurós jármű esetében ez 1250 euró, ennyit bukik a költségvetés minden így eladott autón.
Az unión belüli mozgások esetében vámról szó sem eshet, így csak az általános forgalmi adó fizetésével, illetve nem fizetésével trükközhetnek a kereskedők. Az alapelv az, hogy abban az országban kell megfizetni az áfát, ahol a végső értékesítés történik. Abban az országban, ahol vásárolják a gépkocsit, nem kell fizetni adót, nettó áron hozzák be. A honi szabályozás szerint az áfát akkor kell megfizetni, amikor értékesítették az autót, de legkésőbb a negyedév végén. Az ügyeskedő kereskedők azonban úgynevezett projektcégeket hoznak létre, azaz minden behozatal alkalmával céget alapítanak. Az autókat gyorsan, ár alatt értékesítik, majd mielőtt az adó fizetése a negyedév lejártával esedékessé válna, a céget megszüntetik. Az áfa mértéke 25 százalék, ennek egy részét árengedmény formájában odaadják a vevőnek, a másik része profitként a kereskedőnél marad.
A fenti játék ezres nagyságrendben károsítja meg – alkalmanként átlagban félmillió forinttal – a költségvetést, az így elfolyt pénz 4-5 milliárd forint is lehet évente – mondta el lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Az érdekképviselet 2006 óta bombázta beadványokkal és figyelemfelhívásokkal a mindenkori kormányt a kiskapu bezárása érdekében. A válasz rendre az volt, hogy az áfa szabályozását az országok közti forgalomban az Európai Unió felügyeli, ezért a tagállamok keze meg van kötve. Az MGOE javaslatai ezért arra irányultak, hogy a hazai szereplők egyéb feltételeit igazítsák hozzá a nemzetközi szabályokhoz. Mivel a csalást rendszerint egyetlen alkalomra létrehozott cégekkel hajtják végre, az érdekképviselet azt javasolta, csak olyan cég folytathasson ilyen tevékenységet, amely egy lezárt adóévvel rendelkezik. Ugyancsak kikötnék, hogy a járművek behozatalát végzők havi bevallók legyenek, ezzel lerövidülne az az idő, amíg a tranzakciót adófizetés nélkül lebonyolíthatnák.
Az áfacsalók nemcsak a költségvetést rövidítik meg – mutatott rá Fojt Attila. A nyomott ár, amelyen túladnak a portékájukon, relatíve megdrágítja a leadózva értékesített autókat, vagyis versenyhátrányt okoz. De az sem örülhet felhőtlenül, aki ilyen autót vett, mert ha nem is minősül rosszhiszemű vásárlónak, nem kellemes dolog hosszasan a NAV irodáiba járni, amíg lezárul a hatóság vizsgálat.
Halálos tűz volt Csömenden