Trükköző autónepperek

Hosszú ideje lobbiznak az autókereskedők – mindeddig sikertelenül –, hogy a kormány zárja be azt a kiskaput, amelynek segítségével a szürkeimportban behozott autók egy része az áfa elcsalásával, így lényegesen olcsóbban kerül forgalomba.

2011. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ügyes vagy ügyeskedik az a kereskedő, aki az átlagos árnál 10-15 százalékkal olcsóbban kínálja a külföldről behozott, jó állapotú, fiatal gépkocsit? A vevő nem sokat törődik ezzel, hanem ha megtetszik a járgány, megveszi. Néhány százezer forintot nyer vele, hasonlóképp a kereskedő is, aki behozta a külföldön áfamentesen megvett gépkocsit, és idehaza elfelejti bevallani az általános forgalmi adót. Egy ötezer eurós jármű esetében ez 1250 euró, ennyit bukik a költségvetés minden így eladott autón.
Az unión belüli mozgások esetében vámról szó sem eshet, így csak az általános forgalmi adó fizetésével, illetve nem fizetésével trükközhetnek a kereskedők. Az alapelv az, hogy abban az országban kell megfizetni az áfát, ahol a végső értékesítés történik. Abban az országban, ahol vásárolják a gépkocsit, nem kell fizetni adót, nettó áron hozzák be. A honi szabályozás szerint az áfát akkor kell megfizetni, amikor értékesítették az autót, de legkésőbb a negyedév végén. Az ügyeskedő kereskedők azonban úgynevezett projektcégeket hoznak létre, azaz minden behozatal alkalmával céget alapítanak. Az autókat gyorsan, ár alatt értékesítik, majd mielőtt az adó fizetése a negyedév lejártával esedékessé válna, a céget megszüntetik. Az áfa mértéke 25 százalék, ennek egy részét árengedmény formájában odaadják a vevőnek, a másik része profitként a kereskedőnél marad.
A fenti játék ezres nagyságrendben károsítja meg – alkalmanként átlagban félmillió forinttal – a költségvetést, az így elfolyt pénz 4-5 milliárd forint is lehet évente – mondta el lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Az érdekképviselet 2006 óta bombázta beadványokkal és figyelemfelhívásokkal a mindenkori kormányt a kiskapu bezárása érdekében. A válasz rendre az volt, hogy az áfa szabályozását az országok közti forgalomban az Európai Unió felügyeli, ezért a tagállamok keze meg van kötve. Az MGOE javaslatai ezért arra irányultak, hogy a hazai szereplők egyéb feltételeit igazítsák hozzá a nemzetközi szabályokhoz. Mivel a csalást rendszerint egyetlen alkalomra létrehozott cégekkel hajtják végre, az érdekképviselet azt javasolta, csak olyan cég folytathasson ilyen tevékenységet, amely egy lezárt adóévvel rendelkezik. Ugyancsak kikötnék, hogy a járművek behozatalát végzők havi bevallók legyenek, ezzel lerövidülne az az idő, amíg a tranzakciót adófizetés nélkül lebonyolíthatnák.
Az áfacsalók nemcsak a költségvetést rövidítik meg – mutatott rá Fojt Attila. A nyomott ár, amelyen túladnak a portékájukon, relatíve megdrágítja a leadózva értékesített autókat, vagyis versenyhátrányt okoz. De az sem örülhet felhőtlenül, aki ilyen autót vett, mert ha nem is minősül rosszhiszemű vásárlónak, nem kellemes dolog hosszasan a NAV irodáiba járni, amíg lezárul a hatóság vizsgálat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.