Öt évvel ezelőtt a debreceni Modem az Antal–Lusztig- gyűjteménnyel debütált, ám rövid fél évtized alatt nemzetközileg is jegyzett kortárs galériává nőtte ki magát, amiben évente tucatnyi figyelemre méltó tárlatot rendeznek. A magyar modernekre építő Antal–Lusztig-kollekció ugyan folyamatosan látható, ám a második évtől a hagyományos képzőművészeti kifejezési formák egyre inkább háttérbe szorultak, átadva helyüket a világ mérvadó kortárs galériáit már évtizedek óta uraló újszerű megfogalmazásoknak. A Modemben a terek jó részét ma már multimédiás alkotásokkal töltik meg, olyan alkotók munkáival, akiknek művészi látásmódja nemcsak hogy rokon a hatvanas–hetvenes évek fordulójának konceptualistáinak szemléletével, de teljesen azonosul a minimal artból kinövő Joseph Kosuth-i irányvonallal.
Az intézmény első éveit jegyző Gulyás Gábor a Műcsarnok élére történt kinevezését követően idén májusban Kukla Krisztián művészettörténész vette át az intézet irányítását, aki az ötödik évforduló ürügyén elmondta: semmiképpen nem akarnak visszalépni a hagyományos kifejezési formákhoz, sőt még merészebbek kívánnak lenni. Kukla szerint különösen a mimézis – a színház – kínál jól kihasználható lehetőségeket: egy-egy kiállítás kurátori munkáit már most is szívesen bízzák színházi emberekre.
A konkrétumokról szólva az új igazgató közölte, hogy a jövőben is nyitott intézményként látja a Modemet, és tervezi, hogy gyakornoki helyszínné alakítja. A programokra vonatkozóan elmondta, 2012-ben Tóth Endrének, a legismertebb élő magyar konceptualistának kívánnak retrospektív kiállítást rendezni, de terveznek Drozdik Orsolya-tárlatot is. A múzeumpedagógia jegyében újraindítják A hónap műtárgya című rendezvénysorozatot a Modem saját gyűjteményes anyagára építve, és nyitni akarnak az izgalmas törekvések helyszínéül szolgáló Balkán, illetve Törökország felé is.
Baloldali hazugságok az áram áráról: itt a Patrióta leleplezése!