Budapest nem lesz Manhattan

2016. 07. 18. 11:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Árpád híd pesti hídfőjénél lévő terület, a közelmúltban Göncz Árpád néhai államfőről elnevezett városrész fejlesztése a hetekben váltott ki élénkebb érdeklődést. A kormány hivatalos honlapján ugyanis megjelent egy tervezet, amely szerint az egykori Volán-buszpályaudvar mára lebontott helyén, pontosabban a XIII. kerületi Váci út, Árboc utca, Esztergomi út és Róbert Károly körút által határolt területen nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítanák azt a több mint 100 milliárd forintos beruházást, amely egy 90 méter magas irodaház-együttes felépítésével húsz új munkahelyet hozna létre.

A kormánydöntés megszületése előtt a Pest Megyei Kormányhivatal 2016. március 31-i határozatával elfogadta a Finta és Társai Építészstúdió Kft. által benyújtott előzetes vizsgálati eljárásra vonatkozó kérelmét. A hatósági határozat szerint „Az irodaház-komplexum létesítésének és üzemeltetésének jelentős környezeti hatása nincs, környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges”. Ugyanakkor azt is megállapították, hogy a tervezett beruházás nincs összhangban a „településrendezési eszközökkel”, s ezt az építési engedély kiadásáig orvosolni kell. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a beruházás érdekében módosíttatják a fővárosi rendezési szabályzatot (frsz), illetve megszerzik a szükséges vízjogi létesítési engedélyt, akkor az építési engedély kiadásának nincs akadálya.

– A módosítást a főváros megindította a hatályos szabályzat elfogadásakor hozott határozata értelmében – közölte lapunkkal Csohány Klára, a XIII. kerület főépítésze. Hozzátette: a módosítás véleményezése már megtörtént, és az tartalmazza a lehetőséget a 90 méteres épületek megépítéséhez.

Egy épületről volna szó, csaknem 15 ezer négyzetméteres beépítéssel, benne három toronyház-egységgel, a szint alatt 2400 férőhelyes mélygarázzsal. Az irodák mellé kereskedelmi létesítményeket is terveztek. A beruházó az a HB Reavis-csoport, amelynek nevéhez a II. kerületi, Bem téri Radetzky-laktanya botrányos bontása is fűződik.

Az újbudai helyszínen a Garancsi István Fidesz-közeli vállalkozóhoz köthető Property Market Kft. szintén nemrégiben jelentette be BudaPart néven a Kopaszi-gáthoz közeli területek fejlesztését, s a tervezett lakó-, iroda- és szórakoztatónegyedben egy 120 méter magas toronyház építését.

– Folyamatosan tárgyalunk a BudaPart fejlesztőivel és szakembereivel a Dombóvári út mentén elképzelt magasház ügyében – mondta el lapunknak Takács Viktor, Újbuda főépítésze. Hozzátette: a fővárosnál jelenleg is folyamatban van a településszerkezeti terv (tszt) módosításának véleményezése. Szerinte ma már nem az a kérdés, hogy épülhet-e egy ilyen, a magasházak között alacsonynak mondható épület, hétköznapi nevén toronyház, hanem az, hogy milyen legyen, és Budapesten hol épülhet meg. Hozzátette: amennyiben a fővárosi szabályozás lehetővé teszi, a kerületi képviselő-testület is dönthet a helyi rendelet módosításáról, akár már kora ősszel.

– Mivel Budapesten nagy csoportokban nem valószínű a toronyházak építése, ezért különösen fontos, hogy egy-egy önmagában álló épület mennyire tud jelképszerűvé válni. Véleményem szerint a torony arányait a nyilvánvaló biztonsági megfontolások mellett elsődlegesen építészeti formálás alapján kell kialakítani. Egy egyedi torony – funkciótól függetlenül – karcsúbb, szoborszerűbb lehet, mint azt a jelenlegi építési szabályozás megengedi – fűzte hozzá Takács Viktor.

Mártonffy Miklós fővárosi főépítész lapunknak elmondta: ahhoz, hogy a befektetők által Angyalföldön konkrétan tervezett 90 méter magas épületek megvalósíthatók legyenek, nem kell módosítani a vonatkozó fővárosi rendeleteket, a tszt-t és az frsz-t, de új kerületi szabályozási tervet kell készíttetni, amelyet a kerületi képviselő-testületeknek kell elfogadniuk. – Más eljárás vonatkozik lágymányosi helyszínre, ahova viszont 120 méteres „felhőkarcolót” álmodott a terület tulajdonosa, mert ebben az esetben a tszt és az frsz módosítása is szükséges, amit a Fővárosi Közgyűlésnek kell jóváhagynia – mondta Mártonffy.

A Fővárosi Közgyűlés által 2015-ben elfogadott, többször említett tszt és az frsz 120 méter magas toronyház építését a városban egyetlen helyszínen, Észak-Csepelen teszi lehetővé. Olyan magasház építése, amely 65 méternél nem magasabb, jelenleg csak néhány, a városközponttól távolabb eső ponton lehetséges az előbbi helyszíneken kívül például Kőbányán.

– Azzal, hogy a jövőben esetleg a módosuló szabályok alapján több helyszínen is építhető lesz toronyház, Budapestből nem lesz Manhattan. Nemcsak azért, mert a korábbi és az új jogszabályok egyaránt védik a főváros épített örökségét, a történeti városrészeket, hanem azért is, mert a historikus városkép és sziluett védelme érdekében magasházak a Hungária körút vonalánál beljebb nem építhetők – közölte Mártonffy Miklós.

Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester nemrég kijelentette: legfeljebb féltucatnyi felhőkarcoló épülhet Budapesten, de csak jelekként, amelyekre szükség van a XXI. században.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.