Georg Wernher szepesi kamarás Buda hévizeiről

Sziléziai német polgárcsalád fia volt Georg Wernher, aki a krakkói egyetemen tanult, majd – a Thurzók támogatását élvezve, akik kapcsolatban álltak a híres krakkói universitas más neveltjeivel is – a szepesi kamara igazgatója és királyi tanácsos lett.

Szepesi Attila
2001. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bécsben 1551-ben napvilágot látott munkájában (De admirandis Hungariae aquis hypomnemation…) Magyarország hévizeiről, csodatevő forrásairól és nevezetes gyógyfürdőiről értekezik. Mivel a szerző kora legjobb tudományos színvonalán áll, képzett az alkímiában (a korabeli vegytanban), könyvében csak a megfigyelt és tapasztalt jelenségeket írja le.
Budáról írva elmondja: „Itt már a Duna közelében számos hévíz van, s köztük nagyobb a különbség, mint a földrajzi távolság. Némelyik ugyanis nemcsak tűrhető, de olyan kellemes hőfokú, hogy olybá tűnik, mintha a természet egyedülálló kegyessége adta volna az embereknek fürdésre. További gyógyvizek vannak a királyi vár alatt. Királyiaknak hívják őket, talán mert a palota szomszédságában vannak, talán mert királyi bőkezűséggel díszítették és zárták körül őket, vagy pedig azért, mivel ezekben a királyok szoktak fürdeni.”
Ezután megjegyzi, hogy vannak „közönséges” gyógyvizei is a városnak, „melyek fölé a szikla úgy borul, mint valami természetes boltozat. A törökök Buda elfoglalása után kimélyítették és kiszélesítették őket. Az a hír járja, hogy jobbak a többinél.”
Vannak viszont „Buda fölött” – nyilván a hőforrásairól híres Felhévízre gondol – olyan hőforrások is, melyeket szintén királyiaknak neveznek, és amelyek arról híresek, hogy hűtés nélkül a vizük alkalmatlan a fürdésre. „Némelyik olyan forró, hogy a belédobott tojás olyan gyorsan megfő, mint erős tűznél… Ugyanott van a szabad ég alatt az a többinél nagyobb hőforrás, melyet Purgatóriumnak neveztek el. Ahol a Duna partja felől lépnek belé, eleinte csaknem hűvös, majd langyos, és minél mélyebbre hatolsz bele, annál inkább melegszik. Belső részében kibírhatatlanul forró. Ez a hőfok e forrás sajátja, a többi mérséklő víz a Dunából ömlik bele, mely ennek a forrásnak a szegélyét nyaldossa, és ha kissé megárad, az egészet elárasztja.” Hozzáteszi még, hogy magában a folyó állandó medrében is felbugyognak itt-ott hévizek az iszapból. Az említett nagy forrást egyébként – a szerző ezt is elmagyarázza – azért mondják Purgatóriumnak, mert ahogy a tisztítótűzben bűnhődők büntetéseinek aránya bűneik súlya szerint hol szigorúbb, hol enyhébb, hasonlóképp változik a víz hőfoka itt is, aszerint, ki melyik pontján tartózkodik.
Az előbbi fürdőket, tehát a vár környékieket Alsó Thermáknak, míg az utóbbiakat Felső Thermáknak mondják. Ezeket a törökök, akik kedvüket lelik a fürdőzésben, nem tették tönkre, hanem még jobban kiképezték és „vallási szempontból mintegy felmagasztalták”.
Maga Mahomet basa, azaz Jahjapasazáde Mohammed, aki 1543 és 1548 között uralkodott Budán, a Felső meg az Alsó Thermák mellé még „otthont is építtetett a dervisek számára, akárcsak valami rendházakat”, mint Wernher írja. Hozzáteszi továbbá: „A felső forrásnál, a szomszédos dombon szent helyet is építtetett. Itt azelőtt szőlők voltak. E helyet ugyanazon rend egyik tagja emlékének szentelte, akit még életében mint valami istenséget tiszteltek a törökök, most pedig halála után azon a helyen temettek el, és vallásos tiszteletben részesítenek.”
Ez a „szent hely” pedig nem más, mint a ma is álló közismert Gül Baba-türbe. Egyike azon kevés épületnek, mely Budán a török világból fennmaradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.