A balesetek 5 százaléka végződött halállal

Hét százalékkal csökkent a közúti közlekedési balesetek száma 2008-ban a 2007. évhez viszonyítva. Kimenetelük még kedvezőbben alakult: a halálos balesetek száma jelentősen, 19 százalékkal, a súlyos sérüléssel járóké 10 százalékkal lett alacsonyabb. Közúti balesetben 996 személy vesztette életét, 236-tal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ittasan okozott balesetek száma is szignifikánsan, 18 százalékkal csökkent.

MNO
2009. 02. 25. 9:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2008. évben több mint 19 ezer személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 69 százaléka lakott területen belül. A 2007. évhez képest a lakott területen kívül történt balesetek száma csökkent nagyobb mértékben, 11 százalékkal, míg kevésbé, 5 százalékkal a lakott területen belül okozott baleseteké. A balesetek 2000 óta emelkedő trendjét a 2005. és a 2007. év adatai megtörik, csökkenőbe fordult az irányzat. A balesetek 5 százaléka halállal végződött. A halálos balesetek száma az erősen eltérő mértékű csökkenés mellett májusban, júliusban és decemberben mutat 4, 7 és 13 százalékos emelkedést a 2007. év azonos hónapjainak adataihoz viszonyítva – áll a KSH közleményében.

A balesetet elszenvedők száma meghaladta a 26 ezret. Közülük 996 személy életét vesztette, a súlyosan megsérültek száma meghaladta a 7 ezret, a könnyen megsérülteké pedig a 18 ezret. A baleset során meghalt személyek száma 2008-ban 19 százalékkal csökkent 2007. évhez képest, erőteljesebben, mint ahogy az erre az évre vonatkozó uniós közlekedésbiztonsági tervekben szerepelt (8–9 százalék az EU egészében). A meghalt személyek 48 százaléka vétlen áldozat volt, 25 százaléka gyalogos. A meghalt személygépkocsi-vezetők 74 százaléka, az áldozatul esett elöl ülő utasok 62 százaléka nem használta a biztonsági övet.

A 2008. évben kizárólag a vasúti jármű és közúti jármű ütközése balesettípus mutatott növekedést, a 17 eset 27 százalékos növekedést jelent. A balesetek 63 százalékát okozták személygépkocsik, 9–9 százalékát kerékpárosok és teherszállító járművek, 7 százalékát pedig gyalogosok. A balesetek 91 százaléka járművezetők hibájából történt, leggyakrabban nem megfelelően választották meg a sebességet és nem adták meg az elsőbbséget. A 2007. év adataihoz viszonyítva a gyalogosok okozta balesetek csökkentek a legnagyobb mértékben 11 százalékkal, és a kerékpárosok okozta balesetek a legkevésbé (1 százalékkal).

Az autópályákon közlekedők 15 százalékkal kevesebb baleset okoztak, mint egy évvel korábban. A balesetek száma azonban autópályánként eltérően alakult: míg az M1-esen 31 százalékkal csökkent, addig az M30-ason háromszor annyi, az M7-esen pedig 14 százalékkal több történt, mint 2007-ben. Hozzá kell azonban tenni, hogy az M30-as autópálya 28 km-es szakaszán történt balesetek száma marginális, az összes baleset alig több mint 1 százaléka, az M7 autópályán pedig a 2008. évben 25,5 km új szakaszt adtak át a forgalomnak. A megsérült személyek 38 százaléka külföldi állampolgár volt.

A balesetek 12 százalékának hátterében szerepelt alkohol. Az ittasan okozott balesetek aránya 2005-ben volt utoljára ilyen kedvező, 2006-ban 13, 2007-ben 14 százalék volt. A járművezetőket tekintve, kizárólag a motorkerékpárosok által ittasan okozott balesetek száma nőtt az előző év azonos időszakához képest, 3 százalékkal. A személygépkocsi-vezetők által ittasan okozott balesetek száma az összes ittasan okozott baleseti számot (18 százalék) meghaladó mértékben, 24 százalékkal csökkent. Ebben – a közlekedésbiztonsági szakemberek véleménye szerint – a január 20-tól érvényben lévő új igazságügyi miniszteri rendelet („zéró tolerancia”) is szerepet játszott. Az ittasan okozott balesetek aránya a segédmotoroskerékpár-vezetők által okozott baleseteken belül a legmagasabb, 29 százalékos.

Régiós bontásban: a 2007. év adataihoz viszonyítva a balesetek száma mindenütt csökkenést mutat, legnagyobb mértékben a Dél-Alföldön és a Nyugat-Dunántúlon, egyaránt 10 százalékkal. Az adott területen bejegyzett tízezer gépjárműre jutó balesetek száma az észak-alföldi régióban, ezen belül Hajdú-Bihar megyében volt a legmagasabb: 65,9, míg Dél-Alföldön a legalacsonyabb: 44, szemben az országos 50-es átlaggal. Az ittasan okozott balesetek száma minden régióban csökkent, és a régiókon belül is csupán Baranya megyében nőtt, 6 százalékkal. A csökkenés a nyugat-dunántúli régióban volt a legjelentősebb, 30 százalékos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.