Ami nem öl meg, nem biztos, hogy megerősít?

Pszichológusok dolgoznak két hatvani általános iskolában szeptembertől. A kezdeményezés még új, így rengeteg lehetőséget rejt – mondta el az MNO-nak az egyik iskola igazgatónője. Szakemberek szerint minden iskolában alkalmazni kellene pszichológusokat, és bár ez régen is így volt, a romló társadalmi körülmények miatt most még nagyobb szükség van rájuk.

Forrai Mária Melinda
2009. 10. 01. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatvanban az öt általános iskolát és nyolc óvodát két éve vonták össze két nagy intézménnyé, s most mindkettő lehetőséget kapott arra, hogy pszichológusokat alkalmazzon – mondta el az MNO-nak Ságiné Szűcs Klára, az Újhatvani Óvoda és Általános Iskola igazgatónője. Mint hozzátette, a szolgáltatásra nem azért volt szükség, mert a gyerekekkel bármilyen speciális gond lenne, egyszerűen csak éltek a lehetőséggel.

Azt elismerte: tény, hogy Magyarország társadalmi-szociális helyzete eltér a néhány évvel korábban tapasztaltaktól. Ám, mint kifejtette, ez nem feltétlenül társadalmi vagy gazdasági okokra vezethető vissza. „Inkább arról van szó, hogy a gyerekek az internetről, a televízióból rengeteg információhoz jutnak, ráadásul gyorsan. Így sok olyat is láthatnak, tapasztalhatnak, amelyek nem a lelkük építésére szolgálnak” – magyarázta.

Az új szolgáltatás előnyeivel kapcsolatban elmondta: az iskolai pszichológus nemcsak a gyerekekkel, hanem a szülőkkel és a pedagógusokkal is rendszeresen tartja a kapcsolatot. Lehetőség nyílik jobban odafigyelni a speciális nevelési igényű gyerekekre, a játékos gyakorlatokra, csoportterápiákra és közösségfejlesztésre egyaránt. Mint hozzátette, a szülők nagyon örültek a kezdeményezésnek, és minthogy ez még egészen „friss”, csupán egy hónapos, még rengeteg lehetőség rejlik benne.

Mindig is szükség lett volna rájuk

Csák Annamária gyermekpszichológus szerint iskolai pszichológust mindenhol alkalmazni kellene, és ez régebben is így volt, hiszen lelki problémák mindig is léteztek. Igaz, most talán nagyobb szükség van rájuk, hiszen a társadalmi problémák is erősödtek.

Nagy Brigitta nevelési tanácsadó szintén úgy vélekedett, erre a szolgáltatásra régebben is nagy szükség lett volna. Mint kifejtette, külföldön már évek óta bevett gyakorlat az iskolai pszichológus alkalmazása, ám nálunk a rendszerváltásig úgymond „nem létezett ez a probléma”. A tényt, hogy vannak lelki sérült gyermekek, inkább elhallgatták, letagadták, és úgy „oldották meg” a problémát, hogy egyik iskolából a másikba küldték a gyermeket.

„Ha egy családban gond van, az óhatatlanul beszivárog az iskolába is, és olyan problémákhoz vezet, mint például az iskolai agresszió” – vélte. Elmondta: a szakmában egyre jobban terjed az a nézet, hogy a régi mondás, miszerint „ami nem öl meg, az megerősít”, nem feltétlenül vezet jóra, viszont súlyos problémákat okozhat a személyiségfejlődés terén. Ráadásul, mint hozzátette, minden iskolának megvan a maga hangulata, amely szintén hatással van a gyerekek lelki fejlődésére.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.