Mesterházy levelet kapott, Somogy ellenáll a rombolásnak

Somogy elutasítja a megyét érintő összes vasúti szárnyvonal megszüntetésének tervét, a megfelelően fejlesztett vasútvonalnál ugyanis nincs gyorsabb, egyszerűbb és környezetkímélőbb közlekedés – nyilatkozta Gelencsér Attila, a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke az MTI-nek csütörtökön. • Zsákvonalakat hozhat létre a kormány vonalcsonkítása

MNO
2009. 10. 22. 12:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Levél Mesterházynak. A vasútvonalak bezárása körüli visszásságokra hívja fel a figyelmet Mesterházy Attilának írt levelében Navracsics Tibor, a Fidesz frakcióvezetője. „Az elmúlt napokban mind a parlamentben, mind a nyilvánosság különböző fórumain hangot adtunk annak a véleményünknek, hogy a vasúti szárnyvonalak kormány által tervezett megszüntetése közép- és hosszú távon is súlyos következményekkel jár a magyar társadalom egészére” – emlékeztette Mesterházy Attilát Navracsics Tibor. A fideszes frakcióvezető szerint meglehetősen visszás, hogy miközben az MSZP és a kormány felszámolja a vasútvonalakat, addig a szocialista politikus „személyes befolyását is latba vetette a Tapolca és Ukk közötti vasútvonal megőrzése és szinten tartása érdekében”. Navracsics felhívja a figyelmet arra, hogy ez a viszonylat véletlenül éppen Mesterházy Attila választókerületébe esik. Ezek alapján arra kéri frakcióvezető-társát, befolyását latba vetve segítsen, hogy a Veszprém–Zirc-vasútvonal is fennmaradhasson. „Ön nemcsak veszprémi, de a kormánypárt frakcióvezetője is. Bízom benne, hogy ahogyan a jelöltségének otthont adó választókerület, úgy Veszprém érdekében is hasonlóan agilis módon jár el” – zárja levelét Navracsics Tibor.


Somogy megyében a korábbi felfüggesztési tervek a Kaposvár–Siófok, a Nagyatád–Somogyszob–Balatonkeresztúr, valamint a balatonfenyvesi kisvasút nyomvonalát érintették. Az eredeti tervek a heves tiltakozások és szakmai ellenérvek nyomán annyiban „szelídültek”, hogy a Kaposvár és Siófok közötti vonalnak csak közel a felénél, a Karád és Siófok közötti szakaszon váltaná fel a jövőben busz a vasúti közlekedést, a másik érintett nagyvasútvonalon pedig megmaradna a Nagyatád–Somogyszob közötti szakaszon a személyszállítás.

Gelencsér Attila szerint bebizonyosodott, hogy Somogy kormánypárti országgyűlési képviselőinek nincs „lobbiereje”, hiszen más megyékben sikeresebben léptek fel a vasútvonalak megvédéséért. Hangsúlyozta: a megszüntetésre ítélt vasútvonalak 80 ezer somogyi lakos közlekedési lehetőségeit nyirbálják, ezért egyetlen méternyi vonal felfüggesztési terve sem elfogadható. Hozzátette: hamisak azok a számítások, amelyek a forgalmi adatokon alapulnak, hiszen az elmaradt fejlesztések miatt helyenként kriminálissá vált vasúti szolgáltatás adataiból nem derülhet ki, valójában hányan élnének a lehetőséggel, ha megtörténtek volna a régóta szükséges pályarekonstrukciók, fejlesztések.

Nincs megfelelő alternatív közlekedés?

Grúber Attila, Siófok térségének fideszes országgyűlési képviselője szerint a Siófok–Karád közötti vasútvonal felfüggesztésének terve ellen szakmai érvek szólnak. Egyebek közt azért, mert nincs megfelelő közút, amely az érintett települések jó megközelíthetőségét biztosító alternatív közlekedéshez szükséges. Főként Tab és Siófok vasúti összeköttetésének megszűnése jelentene nagy hátrányt az ott élők és a térség számára – mondta a képviselő. A Somogyszob–Balatonkeresztúr közötti vasútvonal személyi közlekedésének felfüggesztése rossz, mint minden szolgáltatáscsökkentés, de a megye számára a legkevésbé fájdalmas döntésnek számít – mondta Sütő László, Marcali polgármestere.

Mint kifejtette, megnyugtatónak tartja, hogy a teherszállítás továbbra is zavartan lesz, így a későbbiekben szükség esetén visszaállítható a személyi közlekedés is. Hozzátette: ezen a vonalon többnyire a települések szélén találhatók a vasúti megállóhelyek, míg a buszmegállók a falvak, városok közepén, ezért is utaznak kevesen, vonatonként többnyire csak tízen a vasúttal. „Nehéz kimondani, de a kieső öt vonatpár helyett ígért 7-10 újabb buszjárattal még jobban is járhat a térség lakossága” – fogalmazott a polgármester. A balatonfenyvesi kisvasút sorsa másfél évtizede bizonytalan.

A turisztikai attrakciónak és ipartörténeti emléknek számító, továbbá Imremajor, Pálmajor és Somogyszentpál számára a közforgalmú közlekedést biztosító kisvasutat az elmúlt években már többször fel akarták számolni. A heves tiltakozásnak köszönhetően eddig csak csisztafürdői és táskai vonalán szűnt meg a közlekedés. Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere a közelmúltban egy somogyiak és a közlekedési tárca szakemberei között történt egyeztetésen sérelmezte, hogy a térség önkormányzatai és vállalkozásai évek óta nem kapnak arra választ, miként vehetnék át a kisvasút működtetését. Aba Botond, a tárca Közlekedéstudományi Intézetének vezetője akkor azt mondta, most dolgozzák ki annak feltételrendszerét, miként adhatná át a kisvasút működtetését a MÁV, így biztosítva annak fennmaradását.

(MTI/MNO)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.