2010-ig a használt autók eredetiségvizsgálatát öt különböző módszerrel végezték. A kormány január 1-jétől egységesítette az eljárást, három hónapot hagyva az átállásra. Az egységes eljárásban használt számítógépes program fejlesztését és karbantartását az Eclipse Zrt. vállalta nettó 5 milliárd forintért. A cég több vezetője március közepe óta előzetes letartóztatásban van adócsalás és pénzmosás gyanújával.
Április 1-jétől a mobil ellenőrzés megszűnt, a vizsgálatot csak olyan szervizek vagy műszaki vizsgaállomások végezhetik el, amelyek szerződést kötöttek a Nemzeti Közlekedési Hatósággal.
Farkas Péter győri eredetiségvizsgáló a hatósági engedélyre vár. Mint mondta, a korábbi rendszerben mindene megvolt, ami kellett a vizsgálathoz: monitor, számítógép, nyomtató. „20 perc alatt mindenkinek kinyomtatott papírt tudtunk adni a vizsgálatról, úgyhogy működött a dolog” – fogalmazott.
Az egységes informatikai rendszer kiépítése komoly anyagi befektetést követel. A korábbi rendszerben egy nap alatt 1200-1400 vizsgálatot végeztek országosan, az újban egyelőre 250-et. Az Eclipse Zrt.-vel a szerződést aláíró Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala szerint az átállás nem okozott zavart, és maga a vizsgálat is alig tart tovább.
Farkas úgy véli, az ügyfelek rosszul járhatnak, mert nem biztos, hogy beleférnek majd a 15 napos átírási időintervallumba. Nem fognak tudni annyi eredetvizsgát csinálni, mint amennyit korábban a mobil állomásokkal el lehetett végezni.
Több állomáson konkrét hibát is említettek: az új rendszer nem fogadja el a három megapixeles fényképet, holott azt kormányrendelet írja elő.
(hírTV)