„Másodrendű állampolgárok” is csatlakoztak a 35 ezer drótszamárhoz

Legalább 35 ezren vettek részt a Critical Mass (Kritikus Tömeg) mozgalom szombati felvonulásán Budapesten, ahol a legfrissebb, egyben első reprezentatív felmérés szerint a lakosság 10 százaléka kerékpározik rendszeresen. A Critical Mass magyarországi történetének 11. nagy felvonulása így már a biciklis Budapest ünnepe volt – mondta az MTI-nek a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke. A menethez babakocsis felvonulók is csatlakoztak az ellen tiltakozva, hogy sorozatosan sérülnek állampolgári jogaik.• Critical Mass: biciklis-babakocsis áradat Budapesten

MNO
2010. 04. 24. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

László János elmondta: a szervezet honlapján vasárnap publikálják a magyar közlekedésügy első országos, reprezentatív kerékpár-használati felmérésének eredményeit, amelyek azt mutatják, hogy országszerte a lakosság 40 százaléka biciklizik rendszeresen, a fővárosban pedig elérte a 10 százalékot a kerékpárosok aránya. Az MK elnöke hozzátette: a becslések szerint az ezredforduló óta évről évre megduplázódott a rendszeresen biciklizők száma Budapesten. A közúti közlekedés formáit tekintve a kerékpározás részaránya így alig néhány év alatt 0,5 százalékról 5 százalékra emelkedett, és az valószínűsíthető, hogy 4-5 éven belül felugrik 15 százalékra. „Mindenütt a világon ez a tendencia, miért éppen nálunk lenne másként” – mondta László János. Budapesten ugyanakkor szemléletváltásra van szükség ; egyenjogúsítani kell a kerékpározást, de nem a különböző típusú járművek közlekedését kell szabályozni és fejleszteni. „Nem járművek közlekednek, hanem az emberek. Az emberek közlekedését kellene végre megszervezni” – mondta László János.

A kerékpározás robbanásszerűen növekvő népszerűségében nagy szerepe van a hat éve indult Critical Mass mozgalomnak, amely szombaton a szervezők szerint legkevesebb 35 ezer embert mozgatott meg. A felvonulás délután 15 órakor indult a Roosevelt térről a Lánchídon át Budára, majd az Erzsébet hídon vissza Pestre. A menetet 340 fős rendezőgárda biztosította rendőri segítséggel. A gyalogos átkelőknél és a nagyobb csomópontoknál időnként megállították a kerekeseket, hogy átmehessenek a járókelők és haladhasson a gépjárműforgalom. A végállomás a Városligetben volt, a napozóréten, ahová valamivel 18 óra előtt érkeztek a menet végén tekerő bringások.

Metróra szinte lehetetlen felszállni babakocsival

A demonstráción babakocsis felvonulók is részt vettek. Ők a Kodály köröndnél csatlakoztak a biciklisekhez a járdán. A babakocsis felvonulók az ellen tiltakoztak, hogy sorozatosan sérülnek állampolgári jogaik, mert gyakran el sem férnek a járdán a parkoló autók miatt, alig-alig halad a közintézmények akadálymentesítése, az aluljárókon átkelni és a metróra felszállni pedig szinte lehetetlen babakocsival, ezért másodosztályú, jogaikkal csak korlátozottan élni képes állampolgárként tudnak csak részt venni a város mindennapi életében.

A Critical Mass a városligeti réten a hagyományos bringaemeléssel ért véget. A szervezők tájékoztatása szerint számottevő fennakadás nem volt a belvárosi forgalomban. A 2004 óta évente kétszer – áprilisban, a Föld napjához időzítve, és szeptember 22-én, az Európai Mobilitási Hetet záró autómentes napon – rendezett demonstráció célja a kerékpározás mint gyors és környezetbarát, várost és lakóit egyaránt kímélő közlekedési forma népszerűsítése, és a nyomásgyakorlás a döntéshozókra annak érdekében, hogy felgyorsuljon a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.