Az egyetemek feladata a „teljes emberek” nevelése lenne

Sólyom László szerint a tehetséggondozás az egyetemeknek is kiemelt feladata, ahhoz azonban, hogy jó hallgatók legyenek, jó gimnáziumok és még inkább jó általános iskolák kellenek.

MNO
2010. 05. 12. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A köztársasági elnök az Eötvös Loránd Tudományegyetem szenátusának ünnepi ülésén, az egyetem megalapításának 375. évfordulóján, szerdán Budapesten azt mondta: az egyetemek eltömegesedésének idején „mindannyiunknak vannak tapasztalatai a beérkező hallgatóság átlagszínvonalának csökkenéséről, másrészt a vékony elit olykor bámulatba ejtő szorgalmáról, külföldi tájékozottságáról”. Sólyom László elmondta: az egyetemek célja eredetileg „teljes emberek” képzése volt, és ma is ez lenne a legfontosabb, ítélőképességet nevelni a hallgatókba.

Erdő: Kettős erőfeszítést kell tenni

Kettős erőfeszítést kell tenniük a magyarországi egyetemi oktatóknak, tudósoknak és a felsőoktatás hallgatóinak a kor kihívásainak megfelelően, mert magyarul és idegen nyelven is kell oktatniuk, illetve tanulniuk – mondta Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom–budapesti érsek. Egy egyetemi oktatónak vagy egy jó teljesítményű egyetemistának fizikailag is több erőfeszítésre van szüksége ahhoz, hogy „a teljes hivatásukat betöltsék”. Ennek megfelelően a Pázmány Péter Katolikus Egyetem minden fakultásának van idegen nyelvű és magyar nyelvű folyóirata is – mondta Erdő Péter.

A Pázmány Péter bíboros által alapított egyetem utódintézményeire szerinte két feladat vár: versenyképesen kell részt venniük a nemzetközi tudomány művelésében, illetve meg kell őrizniük és tovább kell fejleszteniük a nemzeti kultúrából azt, ami az egyetem hatáskörébe tartozik. Ez viszont azt jelenti, hogy a nyugati átlagnál többet kell fáradoznia egy magyar egyetemistának; a kor kihívásaira „nekünk itt, a Kárpát-medencében ez látszik a kötelező válaszútnak” – fogalmazott.

Mint mondta, „újra döntési helyzetbe kerültünk”, mert „fontos (...), hogy nemzetközi nyelven tudjunk bizonyos tantárgyakat, akár teljes szakokat ajánlani a hallgatók számára, hiszen így vagyunk kompatibilisek, így tudunk diákcserét, oktatócserét megvalósítani”. Utalt arra, hogy a nemzetközi tudományosságnak leginkább az angol a nyelve, „ha részt akarunk venni a tudomány fejlesztésében, akkor oda kell ülnünk a nagy és egyetlen tudományos nemzetközi párbeszéd asztalához”.

Erdő Péter az 1635-ös egyetemalapítással kapcsolatban a folyamatosságot hangsúlyozta, mivel ez az első olyan felsőoktatási intézmény, amely megszakítás nélkül ma is létezik utódintézményeiben. Szólt a középkori pécsi, óbudai, pozsonyi és kolozsvári egyetemekről, amelyek „nagyszerű kezdeményezések voltak, de a történelem rövid életet engedett nekik”.

Utalt arra, hogy a középkorban mindenütt latinul tanítottak, és a soknemzetiségű középkori Magyarországon „nagy volt a kísértés, hogy külföldön tanuljanak a magyar diákok”, ezt pedig nem tudták tartósan ellensúlyozni a magyarországi egyetemek.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.