Százak kínlódtak azzal, hogy nem követelhetnek, mert „árt”

Vissza kell állítani az iskolákban az értékrendet, az elmúlt évek szolgáltató iskolarendszerét pedig fel kell, hogy váltsa az évszázados hagyományokra épülő normatív pedagógia – jelentette ki Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár az észak-borsodi Kazincbarcikán kedden.

MNO
2010. 09. 21. 18:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A településen tartott kistérségi tanévnyitó konferencián – amelyet a Kazincbarcika és vonzáskörzete kistérségi társulás rendezett – a helyi Egressy Béni Művelődési Központ színháztermében teltház előtt beszélt az államtitkár az oktatás jelenlegi helyzetéről, az elmúlt évek történéseiről és a jövő terveiről.

Hoffmann úgy fogalmazott: a normatív pedagógiát az elmúlt nyolc év alatt felcserélték, és meghirdették a szoláltató iskola eszményét. A pedagógusok tucatjai, százai kínlódtak azzal, hogy nem követelhetnek a tanulótól, nem osztályozhatnak, mert az úgymond a gyereknek árt. Tudásalapú társadalmat építünk címszó alatt mutatók százai bizonyítják, hogy a nevelés és a tanulás eredményessége is romlott, ezért vissza kell állítani az iskolákban a normális értékrendet – mondta az államtitkár.

Kifejtette: a magyar pedagógiai kultúrát a normatív pedagógia jellemezte, ez ha úgy teszik egy nevelési alapelv, leegyszerűsítve nem jelent mást, mint pedagógiai folyamatot, amelyben a tanító, a tanár irányít. Ezt a normatív pedagógiát az elmúlt nyolc év alatt felcserélték, és meghirdették a szolgáltató iskola eszményét, ami megfordította az évszázadok óta begyakorolt módot és itt az iskolának kell teljesíteni az elvárásokat. A pedagógusok tucatjai, százai kínlódtak azzal, hogy nem követelhettek a tanulótól, nem osztályozhattak, mert az úgymond a gyereknek árt.

Tudásalapú társadalmat építünk címszó alatt mutatók százai bizonyítják, hogy a nevelés és a tanulás eredményessége is romlott, ezért vissza kell állítani az iskolákban a normális értékrendet – hangsúlyozta álláspontját. Kitért arra, hogy az elmúlt időben a követelményt „állítani merészelő” tanárt meghurcolták, amin változtatni kell. Az első jogszabály-módosításokat megtették – mondta, példaként említve az osztályozás – az alsó tagozatokban – és az évismétlés lehetőségét.

Felhívta a figyelmet arra, hogy ezeknek a módosításoknak erkölcsi üzenete, értéke van: a kötelességet teljesíteni kell. Az elmúlt nyolc évben ez megfordult, azt sugallták, nem kell kötelességtudat, akkor is lehet boldogulni: ügyeskedéssel, sumákolással. Az államtitkár beszélt arról, hogy komoly gond van a gyerekek tanulási eredményeinek területén is. Az általános-, és a középiskolákban is érzik ezt a pedagógusok, de a jelenség már megnyilvánul a felsőoktatásban is. Ennek okaként számos problémát felsorolt, kiemelve a központi tantervi szabályozás hiányát, vagyis mint mondta, 2003-ban a nemzeti alaptantervből száműzték a tananyagot, csak a kompetenciákat írták elő, „mintha lehetne kompetenciát ismeretek nélkül fejleszteni” – tette hozzá.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.