A szakmával is megvitatnák a közoktatási törvény tervezetét

Az új közoktatási törvény vitaanyag jellegű tervezetét annak beterjesztése előtt széles körben meg kívánják vitatni a szakma képviselőivel – közölte Gloviczki Zoltán, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatásért felelős helyettes államtitkára kedden Hajdúszoboszlón.

MNO
2010. 10. 19. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatás megújulása – sokszínű iskolarendszer című országos közoktatási szakértői konferencián ezzel összefüggésben az egyik legfontosabb „háttértervnek” a kötelező tagságú pedagóguskamara létrehozását nevezte a szakember. A helyettes államtitkár szerint „értékeken alapuló közoktatást” szeretnének megvalósítani Magyarországon, olyat, amelyben az értékeket – mint a tudás, a nevelés – a pedagógusok nemcsak képviselik, hanem tovább is adják.

Gloviczki Zoltán fontosnak nevezte az oktatásban az esélyegyenlőség biztosítását, ugyanakkor – mint mondta – az elitképzést is „a talpára kell állítani”: egy ország nem engedheti meg magának, hogy lemondjon a szellemi elitről.

A pedagógusok megítélését tekintve is szemléletváltást sürgetett a helyettes államtitkár, mondván: az ő szemükben a pedagógust „nem lehet csupán jogilag szabályozott, korlátozott elemként kezelni”, mint eddig. Ők „szakmailag kompetens embert látnak a pedagógusban, aki alkalmas arra, hogy mint szakember döntsön bizonyos kérdésekben”. Köpeczi-Bócz Tamás, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős megbízott helyettes államtitkára a konferencián az esélyteremtésről elmondta: arról már az óvodáskor előtt gondoskodni kell, hogy azokban a családokban is, amelyekben nincs aktív kereső, megkapja az esélyt a gyerek, hogy később bekapcsolódjon a közoktatásba.

A helyettes államtitkár a felzárkóztatás komplexitását emelte ki, aminek az oktatás mellett az egészségügyi szolgáltatások elérhetőségére és a szülők foglalkoztatására is ki kell terjednie.

Dux László, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára elmondta: a felsőoktatási törvényt az 1993-as kerettörvényhez hasonlóan alakítják át. Fontosnak nevezte, hogy az intézményi autonómia együtt érvényesüljön a fenntartói felelősséggel.

A helyettes államtitkár – egyetértve több egyetem rektorának, professzorának véleményével – a bolognai képzés legnagyobb áldozatának a tanárképzést nevezte. Megítélése szerint vissza kell térni e területen az egyciklusú képzéshez, s az elitképzést olyan gyakorlatorientált képzéssé alakítani, ami vonzerőt jelent a tehetséges fiataloknak. A háromnapos hajdúszoboszlói konferencián mintegy 450 hazai közoktatási szakértő tekinti át a hazai oktatásügy helyzetét, ismerkedik meg a várható átalakítások menetével – közölték a szervezők.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.