A szakmával is megvitatnák a közoktatási törvény tervezetét

Az új közoktatási törvény vitaanyag jellegű tervezetét annak beterjesztése előtt széles körben meg kívánják vitatni a szakma képviselőivel – közölte Gloviczki Zoltán, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatásért felelős helyettes államtitkára kedden Hajdúszoboszlón.

MNO
2010. 10. 19. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatás megújulása – sokszínű iskolarendszer című országos közoktatási szakértői konferencián ezzel összefüggésben az egyik legfontosabb „háttértervnek” a kötelező tagságú pedagóguskamara létrehozását nevezte a szakember. A helyettes államtitkár szerint „értékeken alapuló közoktatást” szeretnének megvalósítani Magyarországon, olyat, amelyben az értékeket – mint a tudás, a nevelés – a pedagógusok nemcsak képviselik, hanem tovább is adják.

Gloviczki Zoltán fontosnak nevezte az oktatásban az esélyegyenlőség biztosítását, ugyanakkor – mint mondta – az elitképzést is „a talpára kell állítani”: egy ország nem engedheti meg magának, hogy lemondjon a szellemi elitről.

A pedagógusok megítélését tekintve is szemléletváltást sürgetett a helyettes államtitkár, mondván: az ő szemükben a pedagógust „nem lehet csupán jogilag szabályozott, korlátozott elemként kezelni”, mint eddig. Ők „szakmailag kompetens embert látnak a pedagógusban, aki alkalmas arra, hogy mint szakember döntsön bizonyos kérdésekben”. Köpeczi-Bócz Tamás, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős megbízott helyettes államtitkára a konferencián az esélyteremtésről elmondta: arról már az óvodáskor előtt gondoskodni kell, hogy azokban a családokban is, amelyekben nincs aktív kereső, megkapja az esélyt a gyerek, hogy később bekapcsolódjon a közoktatásba.

A helyettes államtitkár a felzárkóztatás komplexitását emelte ki, aminek az oktatás mellett az egészségügyi szolgáltatások elérhetőségére és a szülők foglalkoztatására is ki kell terjednie.

Dux László, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára elmondta: a felsőoktatási törvényt az 1993-as kerettörvényhez hasonlóan alakítják át. Fontosnak nevezte, hogy az intézményi autonómia együtt érvényesüljön a fenntartói felelősséggel.

A helyettes államtitkár – egyetértve több egyetem rektorának, professzorának véleményével – a bolognai képzés legnagyobb áldozatának a tanárképzést nevezte. Megítélése szerint vissza kell térni e területen az egyciklusú képzéshez, s az elitképzést olyan gyakorlatorientált képzéssé alakítani, ami vonzerőt jelent a tehetséges fiataloknak. A háromnapos hajdúszoboszlói konferencián mintegy 450 hazai közoktatási szakértő tekinti át a hazai oktatásügy helyzetét, ismerkedik meg a várható átalakítások menetével – közölték a szervezők.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.