Komoly átalakulás előtt áll a budapesti tömegközlekedés

Számos új, pozitív változást hoz a budapesti közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) működése – nyilatkozta Vitézy Dávid, a nemrég alapított fővárosi vállalat vezetője a Duna Televízió Hattól nyolcig című műsorában kedd reggel. A közlekedési cég irányítója szerint több lehetőség lesz számon kérni a minőségi tömegközlekedést, és egységes közlekedési kasszát lehet létrehozni. A buszközlekedés egy részét viszont ténylegesen is kiszervezik – derült ki a beszélgetésből. A BKV rendbetételénél feltétlenül számítanak uniós forrásokra, ezen a téren muszáj lesz sikereket elérni – nyilatkozta Vitézy Dávid.

MNO
2010. 11. 02. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. két tekintetben hoz fontos változást: egyfelől az összes közlekedési ágazatnak – közúti közlekedésnek, kerékpáros közlekedésnek, taxizásnak – egy közös szakmai irányítása lesz Budapesten. Ennek a stratégiai közlekedéspolitikai döntéseknél, de akár egy csomópont-felújítás megtervezésénél is komoly jelentősége lesz, főként hogy mindegyik ágazat szempontjai érvényesülhessenek – mondta Vitézy Dávid, a BKK vezetője. A tömegközlekedés esetében pedig a szolgáltatói és megrendelői szerepek szétválasztásában jut szerep a BKK-nak. Utóbbiról bővebben beszélt Vitézy. Kifejtette: a tömegközlekedésben ma az utas a vevő, a BKV az eladó; ám valójában a vevőnek nincs módja érvényesíteni a vevői szerepből adódó hagyományos jogosítványait, és ezzel a szolgáltatás minőségének javítására ösztökélni az eladót. A mai finanszírozási rendszer miatt az sem kényszeríti azonnali minőségemelésre a BKV-t, ha az emberek átülnek személyautóikba – mondta a BKK vezetője.

A szolgáltatói és megrendelői szerep szétválasztása annyiban hoz újat, hogy belép a körbe egy megrendelő – jelesül a BKK –, amely a várost, a szolgáltatás megrendelőjét képviseli; képviselve ezáltal az utasok érdekeit is – magyarázta Vitézy. Ennek hozadéka lehet a jobb és hatékonyabb szolgáltatás, a tisztább és pontosabb tömegközlekedés. A menetrend megtervezésével, a közlekedési hálózat kialakításával és a minőség-ellenőrzéssel kapcsolatos összes funkció átkerül a BKK-hoz, a BKV pedig egy hagyományos szolgáltató cég szerepébe kerül – szögezte le a közlekedési központ vezetője.

Az átszervezéstől azonban több pénz nem lesz a kasszában, marad ugyanakkor a BKV nyolcvanmilliárd forintos külső és mintegy hétszázmilliárd forintos belső adóssága. Éppen mert nincs végtelen mennyiségű forrás, fontos egy hatékonyabb intézményrendszer kiépítése. Ennek részeként a parkolási díjakat és a teherforgalmi behajtási díjakat is egységes rendszerben lehet kezelni, ezzel létrehozva egy egységes közlekedési kasszát, ami szintén nagyon fontos – válaszolt Vitézy Dávid a finanszírozás kényes kérdésére.

Ami az adósságállományt illeti: a BKV csaknem nyolcvanmilliárd forintos banki adósságállománya esetében szükség lesz az állam segítségére, hogy könnyítsen ezzel a főváros terhein. A belső adósságállomány viszont nem pénzügyi jellegű tartozás, és „befelé”, a vállalat felé áll fenn. Lényege: az elmúlt években a járművekre, az infrastruktúrára nem költötte a főváros és a cég azt, amit kellett volna. „Ebből fakadóan áll fenn az a helyzet, hogy húszéves autóbuszok, harmincéves szovjet trolik, ötvenéves korhoz közeledő keletnémet HÉV-szerelvények és öt-tíz kilométeres sebességkorlátozások jellemzik ma a BKV-t. Az ilyen állapotú tömegközlekedés nem tudja felvenni a versenyt az autózással, ez pedig a városnak nem jó” – érvelt Vitézy. A megoldás erre a problémára nem csak az lehet, hogy pénzt kérnek az államtól, és a város is több pénzt „tesz bele”, hanem uniós forrásokat is le kell tudni hívni. „Ilyen típusú beruházásokra, járműállomány-fejlesztésre és pályafelújításokra lehet uniós forrásokat igénybe venni. Eddig az volt a gond, hogy a város nem volt képes a projekteket sikerrel megvalósítani és uniós forrást lehívni. E tekintetben is komoly változást hoz majd a BKK” – ígérte a szervezet vezetője.

Ha nem lesz megegyezés az Alstommal a metrókocsik ügyében, tolódik a 4-es metró határideje, ekkor elveszítjük a száznyolcvanmilliárd forintos uniós támogatást. Vitézy Dávid a metróügyben is véleményt mondott: „A képet árnyalnám annyiban, hogy az Alstom-szerződés jelenleg nincs érvényben, hiszen a BKV vezérigazgatója a korábbi sorozatos határidőcsúszások és az elutasított típusengedély miatt ezt a szerződést felmondta. A városvezetés lehetetlen helyzetre próbál megoldást találni. Hogy mi lehetséges megoldásként, erről szerdán fogunk tisztábban látni” – mondta Vitézy Dávid. Hozzátette: igaz, amit Tarlós István is mondott korábban: minden elképzelhetőnél rosszabb a helyzet a metrókocsi-szerződés esetében. „Egy nagyon előnytelen szerződést kötöttek, hosszú hónapokig, évekig hagyták rossz irányba menni a dolgokat a látható aggasztó jelek ellenére. Ennek nyomán tartunk ott, ahol” – érvelt a BKK vezetője.

A BKK – megrendelői szerepéből adódóan – megteremti a lehetőséget a buszforgalom kiszervezésére; meg lehet nyitni a versenyt arra, hogy adott buszvonalakat ki és hogyan tud olcsóbban üzemeltetni – reagált Vitézy Dávid a felvetésre. Megjegyezte: muszáj lesz külső partnereket bevonni, hiszen Budapesten 1100 autóbusz szorul cserére, itt a legöregebb a buszpark az uniós fővárosok közül. „Muszáj lesz beavatkozni, számítani lehet ilyen lépésekre” – mondta a Duna Televízióban Vitézy Dávid.

(Duna tv)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.