Budai 2011-ben tett feljelentést az ügyészségen a BA privatizációja ügyében, amely kapcsán december 15-én rendeltek el nyomozást, különösen nagy értékre elkövetett hűtlen kezelés ügyében. Az akkori vizsgálatok szerint a BA privatizációja kapcsán 24 milliárd forintos kár érte az államot – hangsúlyozta Budai. A szerződésben szerepelt, hogy a BA-nak meghatározott utasszám esetén milyen beruházásokat kell végrehajtania. A vagyonkezelői szerződés tartalmazza azt is, ha az utasszám nem éri el az adott számot, akkor vissza kell utalni a fejlesztési pénzeket a vagyonkezelőnek. Ennek kapcsán keletkezett a közel 24 milliárd forintos kár – derült ki Budai ismertetéséből.
1000 milliárdot toltak át
Azt a szerződést, amely a magyar állam kötelezettségeit szabályozza a Malév csődjének az esetében, két évvel később, 2007-ben kötötték. A dokumentumot Zelles Sándor, a KVI elnöke írta alá, a tulajdonosi jogokat az állami vagyonért felelős miniszter, Veres János gyakorolta – mutatott rá Budai. Az elszámoltatási kormánybiztos szerint az a vélekedés, hogy Veresnek semmiről nem volt tudomása, sok kérdést vet föl. „Ha nem tudott róla, akkor az előző kormánnyal óriási problémák voltak, ha tudott, akkor az előző kormányok közel 1000 milliárdos terhet toltak át a mai kormányra” – fogalmazott.
A záradék, amelyet a Malév felszámolása esetére kötöttek, eleve káros az állam érdekeire nézve, mivel kifejezetten a BA-t üzemeltető Hochtief részére nyújt olyan feltételeket, amely a céget kedvező helyzetbe hozza – hangsúlyozta Budai. A szerződésben konkrétan meghatározzák, milyen összegeket kell kifizetnie az államnak a Malév felszámolása esetén – tette hozzá. Az elszámoltatási kormánybiztos ismertetése szerint az összeg két részből áll, egyrészt a senior adósság 90 százalékából, illetve a tőkejuttatás 97 százalékából.
A triónak tudnia kellett erről
A tőkejuttatás 97 százaléka 467 milliárd forint terhet jelent az állam számára, amely egyrészt a részvényes pakett értékesítéséből 60 milliárd és a 75 évre szóló vagyonértékesítési jog 390 milliárdos tételéből áll össze – jelentette be Budai. A senior adósság a Hochtief által beruházásra fölvett hitelekből áll, amely közel 1,5 milliárd euró – tette hozzá. Az elszámoltatási kormánybiztos elmondta, hogy ez a két összeg adja a közel 800 milliárdos adósságot.
Veresnek tudnia kellett, hogy Zelles aláírt egy ilyen dokumentumot – fogalmazott az elszámoltatási biztos. Budai tájékoztatása szerint Bajnai Gordon 2007-től a BA igazgatóságának az elnöke volt, ezért neki is tudnia kellett erről a szerződésről. „Nagyon szomorú lennék, ha sem Gyurcsány Ferenc, sem Veres János, sem Bajnai Gordon nem tudna erről a szerződésről” – fogalmazott.
Újabb feljelentést tesz Budai
Az előző kormány bebizonyította, hogy a külföldi befektetők érdekeit képviselte. Ha az állam érdekeit képviselte volna, akkor ilyen szerződés nem születik meg – hangsúlyozta a politikus. Budai szerint az államérdekek semmibevétele az, hogy olyan kötelezettségeket ró a kormányra, amelynek a forrásait nem lehet megtalálni.
„Eddig azért nem foglalkoztunk ezzel a szerződéssel, mert a Malév felszámolása a múlt héten indult. Tekintettel arra, hogy a felszámolás megindult, így a kitétel hatályba lépett, a BA elleni feljelentést ki fogom egészíteni azzal a kárösszeggel, amely az államot éri a szerződésben szereplő összegekkel, abban az esetben, ha a Hochtief érvényesíteni kívánja ezen jogait” – jelentette be Budai.
Szegénységi bizonyítvány
„Eleget tettem a volt miniszterelnök felszólításának, hogy mutassam be a szerződést, sajnálom, hogy nem tudja, hogyan lehet ekkora összegben felelősséget vállalni. Az előző két kormány szegénységi bizonyítványa, ha nincsenek tisztában azzal, miért vállaltak ilyen méretű kötelezettséget” – hangsúlyozta Budai. Az elszámoltatási kormánybiztos várja a volt miniszterelnök válaszát, ha pedig nem hiszi, hogy ez szerepel a szerződésben, várja az irodájába, ahol megtekintheti a dokumentumot.